Ollila vetämään tiemaksuja selvittävää työryhmää

Julkaistu: , Päivitetty:

Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila on nimitetty vetämään tiemaksujärjestelmän käyttöönottoa selvittävää työryhmää. Työryhmä aloittaa puhtaalta pöydältä, ja työryhmän sihteerin, liikenneneuvos Tuomo Suvannon mukaan tämä voi tarkoittaa sitä, että tiemaksujärjestelmää ei esitetä.


Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila on nimitetty tienkäyttömaksuja pohtivan työryhmän puheenjohtajaksi. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä selvittää muun muassa, miten Suomen tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pitkällä aikavälillä.

Ollilan vetämän työryhmän tarkoituksena on selvittää, miten oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä kohti päästään.

– Lähdemme tekemään selvitystä avoimin mielin. Keskeisin kysymys on selvittää, mitkä ovat tiemaksuille asetettavat tavoitteet eli mitä niillä pyritään saavuttamaan. Onko tavoitteena liikenteen sujuvoittaminen, päästöjen vähentäminen, liikenneväylien rahoittaminen vaiko jokin muu tavoite, Ollila sanoo tiedotteessa.

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) pitää oikeudenmukaisen liikenteen hinnoittelun selvittämistä yhtenä hallituskautensa tärkeimpänä asiana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ollilan tehtävä puheenjohtajana on haastava ja odotan tuloksia mielenkiinnolla. Annan työryhmälle kaiken tukeni ja työrauhan, Kyllönen toteaa tiedotteessa.

Työryhmän toimikausi päättyy vuoden 2013 lopussa. Työryhmän tarkoituksena ei ole kuitenkaan työskennellä hiljaisuudessa kahta vuotta, työryhmän sihteeri, liikenneneuvos Tuomo Suvanto kommentoi Taloussanomille.

– Tässä yritetään vuorovaikutteisesti ja avoimesti toimia. Tulemme kertomaan matkan varrella missä mennään, Suvanto sanoo.

Suvannon mukaan työryhmä selvittää kevään aikana kansainvälisiä kokemuksia ja kertoo niistä kesäkuussa. Tämän jälkeen ryhmä lähtee pohtimaan teknisiä ratkaisuja.

Työryhmän tehtäväksi on asetettu selvittää tiemaksuja, ja Suvannon mukaan työryhmä lähtee työskentelemään puhtaalta pöydältä.

– Tuloshan voi olla se, että Suomi on niin harvaan asuttu maa, että tänne ei kannata luoda tiemaksujärjestelmää.

Tiemaksut ovat yleistyneet viime vuosina, ja lähes kaikissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa on käytössä erilaisia tienkäyttömaksuja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    2. 2

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    3. 3

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    4. 4

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    5. 5

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    6. 6

      Ranska kiistää huhut: Renaultin ja Nissanin fuusio ei ole työn alla

    7. 7

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    8. 8

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    9. 9

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    10. 10

      Syyttäjä: Purkualan yritys pilasi ympäristöä varastoimalla tuhansia tonneja jätettä ilman lupaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    3. 3

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    4. 4

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    5. 5

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    6. 6

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    7. 7

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    8. 8

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    9. 9

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    10. 10

      Kokenut asianajaja antaa neuvon, jolla välttää perintöriidat ja mahdollisesti säästää sievoisesti rahaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    5. 5

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    6. 6

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    7. 7

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    11. Näytä lisää