Suomalaisprofessori: Kapteeni pysyköön laivassa

Julkaistu:

Merioikeuden asiantuntija sanoo, että merenkulun säännökset turma-aluksen päällikön vastuista ovat pääpiirteittäin samoja kaikkialla. Italialaisen Costa Concordian kapteenin rangaistusta arvioidaan ehkä silti aikanaan rikosoikeuden mukaan.


Turmalaiva Costa Concordian päällikön Francesco Schettinon kohtaloon vaikuttaa monitahoinen lakiviidakko. Merilainsäädännön lisäksi mahdollisia korvausvaateita tai tuomiota voidaan aikanaan käsitellä Italian rikosoikeuteen kuuluvana kysymyksenä.

Pääsääntönä on, että oikeudenkäynnissä noudatetaan kansallista merilakia, mutta myös yleisiä kansainvälisiä merenkulun turvaohjeistuksia.

Meillä on tietyt kansainvälisiä tilanteita koskevat säännökset, mutta tässä oli kyse Italian aluevesillä tapahtuneesta onnettomuudesta ja aluksesta, joka on Italiaan rekisteröity.

Se, että kyse on merioikeudellisesta asiasta, ei poissulje sitä, että oikeudenkäynnissä voidaan soveltaa rikosoikeutta, esimerkiksi kuolemantuottamuksellisia seikkoja, joita yleisestä laista seuraa, merioikeuden professori Hannu Honka.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kansallinen rikosoikeus maassa, jossa onnettomuus tapahtui, vaikuttaa mahdollisen rangaistuksen kovuuteen. Rangaistusten maakohtaisten erojen selvittämiseen tarvittaisiin vertailevaa tutkimusta, sillä jokaisella maalla on omat näkemyksensä rangaistuskäytännöistä, Honka sanoo.

Kapteenin velvoitteita sääteleviä vaatimuksia löytyy IMO:sta (Kansainvälinen merenkulkujärjestö) ja kansallinen lainsäädäntö täydentää niitä. Suomen merilaissa on oma lukunsa päälliköstä ja perusvelvoitteista.

Euroopan unionin sisällä merilakia ei ole täysin harmonisoitu, mutta EU on omaksunut IMO:n kautta keskeiset turvallisuusmääräykset. IMO hoitaa käytännön ohjeistusta ja vastaavia erityistapauksia.

Kapteeni toimi vastoin
hyvää merimiestapaa


On selvä, että päälliköllä on velvollisuus hoitaa pelastustoimet. Vähintäänkin eri maiden merilakien henki on niin, että näin pitää tehdä. Se on perustavaa laatua olevan hyvän merimiestavan mukaista. Suomen merilaissa merihätää koskevassa luvussa edellytetään, että aluksen joutuessa merihätään päällikkö tekee kaiken voitavansa pelastaakseen matkustajat ja myös suojellakseen lastia, professori Hannu Hokka sanoo.


Aluksella pysyminen on selvä peli. On hyvin vaikea kuvitella että Italian lainsäädäntö olisi merkittävästi erilainen. Aluksen organisaatio hajoaa, jos ei tiedetä kenen on vastuu.

Hongan mukaan laissa on myös maininta, että päällikkö saa jättää laivan, jos hän on "vakavassa vaarassa". Costa Concordialla ei kuitenkaan lehtitietojen mukaan näytä olleen tällainen tilanne. Kapteeni on kiistänyt syytteet hylkäämisestä, ja sanonut, ettei päässyt laivan kallistumisen takia takaisin laivaan.

Koko miehistö näyttää osallistuneen pelastustoimiin, mutta en halua antaa ennakkoon patenttivastausta, koska ensin täytyy tietää kaikki faktat eikä syyttää ennakolta, Honka sanoo.

Julkisuuteen on tullut Italian rannikkovartioston johtokeskuksen komentajan Costa Concordian päällikön puhelinkeskustelu karille ajon jälkeen. Komentaja yritti kovasanaisesti saada kapteenia palaamaan laivaan johtamaan pelastustöitä.

Mielestäni on aika selvää, että laivan päällikön pitää noudattaa paikallisten pelastusviranomaisten käskyjä.

Turma-alusten päälliköille
paljon paineita


Hongan mukaan kansainvälisissä merenkulun keskusteluissa on ollut esillä, kohdistetaanko päällikköön kohtuuttomia vaatimuksia ja tarvittaisiinko kansainvälistä tarkempaa ohjeistusta päällikön vastuusta.

Onnettomuuslaivan päälliköitä on heitetty tyrmään moneksi viikoksi ennen tutkinnan valmistumista. Ei kapteenikaan voi koko aikaa olla komentosillalla. Julkisen paineen takia kohdistetaan liikaa painetta päällystöön ja päällikköön. 

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    3. 3

      Eronnut mies haki lohtua nettipeleistä: asunto meni, auto meni – oikeus lähetti tylyt terveiset

    4. 4

      Kokenut asianajaja antaa neuvon, jolla välttää perintöriidat ja mahdollisesti säästää sievoisesti rahaa

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    7. 7

      Savolaisen maatalon piirongin takaa löytyi yllättävä testamentti – veteraanin jättiomaisuus jakautui aivan uudella tavalla

    8. 8

      Ranska kiistää huhut: Renaultin ja Nissanin fuusio ei ole työn alla

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Yli sadan hehtaarin tilan omistavat Eila ja Timo keksivät tavan välttää turhat perintöriidat etukäteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    3. 3

      Eronnut mies haki lohtua nettipeleistä: asunto meni, auto meni – oikeus lähetti tylyt terveiset

    4. 4

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    7. 7

      Kokenut asianajaja antaa neuvon, jolla välttää perintöriidat ja mahdollisesti säästää sievoisesti rahaa

    8. 8

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    9. 9

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    10. 10

      Savolaisen maatalon piirongin takaa löytyi yllättävä testamentti – veteraanin jättiomaisuus jakautui aivan uudella tavalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    4. 4

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää