Tässä viime vuoden pahimmat tuoteflopit - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tässä viime vuoden pahimmat tuoteflopit

Julkaistu: 1.1.2012 16:51, Päivitetty 1.1.2012 17:18

Virheitä sattuu, myös uusien tuotteiden kysyntää arvioidessa. Viime vuoden pahimmat pettymykset listasi 24/7 Wall Street.

24/7 Wall Street -lehden kokoamaa surkeimmin epäonnistuneiden uutuustuotteiden listaa hallitsee teknologia. Näyttäviä virhearviointeja tehtiin myös viihteen ja pukimien puolella.

Ashley-bikinitoppiVaatevalmistaja Abercombie liitti 8-14-vuotiaille tytöille suunnattuun mallistoonsa topatun bikiniyläosan, ja kohu oli valmis. Valmistajaa syytettiin nuorten tyttöjen seksualisoinnista. Ashley-bikinien alaosa on mallistossa edelleen, yläosa ei.

QwiksterNetflix ilmoitti jakavansa videonvuokrauspalvelunsa streaming-palveluun ja Qwikster-nimellä kulkevaan DVD-levyjen postituspalveluun. Uudistus ja sen mukana tuleva hintojen nousu raivostuttivat asiakkaat niin, että uudistuksesta luovuttiin ennen kuin sitä ehdittiin edes toteuttaa.

VoltGeneral Motors oli alkuvuodesta niin innoissaan Volt-sähköautostaan, että toi sen markkinoille kuusi kuukautta suunniteltua aiemmin. Loppuvuodesta GM sai todeta, että ”Oli  naiivia kuvitella, että maailma siirtyisi sähköautoihin huomenna” Lisäksi automallin akun paloturvallisuudessa on ollut toivomisen varaa.

HTC StatusKesäkuussa AT&T esitteli HTC Statuksen eli puhelimen, jossa oli nappula Facebookissa ”jakamista” varten. Facebookiin pääsee kätevästi muillakin älypuhelimilla, eikä Status-puhelimen menekki ole ollut suuren suuri. Päinvastaisista huhuista huolimatta valmistaja sanoo pitävänsä mallin valikoimissaan.

PlayBookBlackberry-puhelinten suosion innoittamina RIM toivoi PlayBook-tabletistaan bisnesväen suosikkia. Laitteessa ei kuitenkaan ollut juurikaan toimivia sovelluksia, ja tuotteesta tuli RIM:ille 485 miljoonan dollarin tappiot.

Fiat 500Pohjois-Amerikasa ei ollut menekkiä Fiestaa pienemmälle kolmioviselle pikkuautolle. Autoa myytiin alueella murto-osa tavoitteesta, mikä tiesi potkuja Chryslerin johdossa Yhdysvalloissa.

Mars needs momsAvatarin jälkeen Disney odotti Mars Needs Moms -elokuvasta uutta rahasampoa. Sen sijaan elokuva osoitti, ettei koko perheelle suunnattu 3D-elokuva olekaan väistämättä menestys.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?