Tutkijoiden mielestä eurokriisin voisi mallintaa peliksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Uusi ratkaisu kriisiin: Vedä leikkimarkkinoita köniin

Ekonomistit yrittävät turhaan ennustaa eurokriisin etenemistä jäykillä laskentamalleilla. Suomalaisilla pelitutkijoilla on tähän ratkaisu: tehdään kriisistä realistisen raaka toimintapeli, jossa kaikki keinot ovat sallittuja.

29.11.2011 6:01 | Päivitetty 29.11.2011 8:39

Keskuspankkien ja valtiovarainministeriöiden laskutikkumiehet ovat olleet ihmeissään, kun meneillään oleva eurokriisi on edennyt kaistapäisesti ja ennusteiden vastaisesti.

Kriisin kulku ei ole noudattanut matemaattisia malleja, koska markkinatoimijoiden lisäksi myös kaaosmaiden hallitukset ovat käyttäytyneet välillä päättömästi, ahneesti ja vastoin oletettua etuaan.

Tilanne on siis hyvin samanlainen kuin missä tahansa tietokonepelaajien toimintapeleissä. Yhtäkkiä kulman takaa hyppää zombie, Suomen vakuusvaatimus tai Kreikan hallituskriisi, joka muuttaa tilanteen.

Tällaisiin muutoksiin nykyiset kansantaloustutkijoiden käyttämät jäykät tietokonemallit eivät kykene reagoimaan, sanoo tunnettu tietoyhteiskuntatutkija Risto Linturi.

– Niissä on aina pyrkimys tasapainotilanteeseen, esimerkiksi määräämällä että euro pysyy aina olemassa. Näin yksi muuttuja on lukittu, toisin kuin todellisuudessa. Sen sijaan esimerkiksi sotilaiden käyttämissä strategiapeleissä vastustajakin voi aina voittaa, hän sanoo.

Keskuspankkiirit tarvitsisivat siis ennustetyökalukseen realistisen eurokriisi-tietokonepelin, jossa he voisivat myös mokata ja tuhota koko euroalueen.

– En tiedä, uskaltaisivatko kaikki silloin käyttää sitä. Ihmisille on tyypillistä analysoida vain niitä vaihtoehtoja, joita he pitävät toivottavina, Linturi sanoo.

Eurokriisi on kuinluotu pelimaisemaksi

Viihdepelimarkkinoilla on ollut jo kauan tarjolla erilaisia realistisia yhteiskuntasimulaatioita.

Muun muassa vanhassa Civilization-pelissä pelaaja saa luoda yhteisöjä, valtioita ja päättää ratkaisuillaan kansalaisten hyvinvoinnista. Capitalism-peli opasti jo 1990-luvulla yritysmaailman saloihin. Jopa Britannian yleisradioyhtiö BBC on kehittänyt ilmastonmuutoksen todennäköisyyksiä kuvaavan pelin.

– Eurokriisiä simuloivan toimintapelin voisi aivan hyvin rakentaa, ehkä jopa jonkun olemassaolevan pelialustan pohjalle. Siitä olisi todennäköisesti jopa hyötyä kriisin ratkaisemisessa, sanoo Tampereen yliopiston pelitutkimuksen professori Frans Mäyrä.

Jos Mäyrä saisi vapaat kädet luoda Eurokriisi 2011 -peliä, hän avaisi sen rajapinnan verkkoon ja kutsuisi kansalaisia osallistumaan siihen.

Osallistujat toimisivat tavallaan päättäjien liikuteltavana rinnakkaistodellisuutena, "kansoina" ja testilaboratoriona oikeille talouden pelastustoimille.

– Kun ihmiset pelin kautta tajuaisivat, miten joku eurobondien tulo vaikuttaisi heidän arkeensa, he voisivat reaktioillaan näyttää vaikkapa miten yksityinen sijoitus- ja kulutuskäyttäytyminen muuttuisi, Mäyrä arvelee.

Samalla päättäjät saisivat reaaliaikaista ennakkomakua siitä, miten kansa tulee missäkin maassa reagoimaan euron tekohengityskeinoihin.

Nythän kriisiä ratkotaan kulissien takana, ja kansan mellakat tai talletuspako pankeista tulevat aina yllätyksenä.

Pelimalleja voisi luodaSuomessakin

Sekä Frans Mäyrä että Risto Linturi uskovat, että päätöksenteon tueksi yritysmaailmaan että politiikkaan tulee lähivuosina uusia pelillisiä työkaluja.

Yhteiskuntakokeiluja on turvallisempaa tehdä simulaattoreilla kuin oikeilla kansalaisilla.

– Kieltämättä olisi hauska päästää vaikka kansanedustajat pelaamaan hetkeksi tällaista eurokriisipeliä. Ja katsoa sitten, kuinka moni ajoi Suomen konkurssiin vuodessa tai lyhyemmässä ajassa, Risto Linturi nauraa.

Frans Mäyrä uskoo, että suomalainenkin peliala pystyisi luomaan jonkun version tällaisesta. Vihaisten lintujen rinnalle voi aina syntyä hittituote Angry Citizens. 

Linturikin kertoo rakentaneensa teoriatasolla samankaltaista mikrotaloutta simuloivaa pelimallia jo vuosikymmenen ajan.

– Jos minä pystyn kolme vuotta vanhalla läppärillä pyörittämään noin 10000 pelaajan ryhmää, luulisi että isoilla toimijoilla olisi mahdollisuus rakentaa aika helposti vaikka satojen tuhansien pelaajien verkkoyhteisö, Linturi sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?