Finnairin Vehviläinen: Haluamme Helsingistä portin Koillis-Aasian lennoille - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Finnair haluaa Helsingistä portin itään

Finnair pyrkii rakentamaan Helsinki-Vantaan lentokentästä keskeisen solmukohdan, joka tarjoaa lyhyimmät lennot Euroopasta Koillis-Aasiaan. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan yhtiö pyrkii myös vahvistamaan asemiaan Pohjoismaissa.

11.11.2011 10:35 | Päivitetty 11.11.2011 10:34

Vehviläinen sanoo uutistoimisto Bloombergin haastattelussa, että Eurooppa-Aasia-markkinat kasvavat nopeimmin Aasian sisäisten markkinoiden jälkeen.

– Jos kaikki munat pitäisi laittaa yhteen koriin, laittaisin ne mieluiten juuri tähän koriin, hän sanoo.

Finnair lentää viikossa 74 lentoa Aasiaan ja yhtiö aikoo kaksinkertaistaa lentojen määrän vuoteen 2020 mennessä. Samalla näiden lentojen osuus liikevaihdosta on tarkoitus kaksinkertaistaa kahteen miljardiin euroon. Tavoitteena on käyttää hyväksi Helsingin sijaintia ja tarjota nopeimmat reitit Kiinaan, Japaniin ja Koreaan. Yhtiö etsii yhteistyökumppania, jonka kanssa se voisi hoitaa palvelut.

Asian kartellit kieltävä säännöstö sallii yhtiöiden yhteisen myynnin ja tulojen jaon. Tämä innostaa Finnairia.

– Toivotamme tervetulleeksi yhä pidemmälle menevän yhteistyön, Vehviläinen sanoo.

Finnairin myynti Aasian yritysasiakkaille on kasvanut tänä vuonna 50 prosenttia. Viime vuonna se kaksinkertaistui edellisestä vuodesta. Nyt Finnairin pääkohde ovat Aasiaan matkustavat liikematkustajat, mutta vastaisuudessa kohteeksi otetaan Aasiasta Eurooppaan tulevat liikematkustajat ja kiinalaisturistit, joita on valtava määrä.

Myös lähialueet kiinnostavat

Myös lähialueet kiinnostavat Finnairia edelleen. Vehviläisen mukaan yhtiö pyrkii lujittamaan asemiaan lyhyillä reiteillä.

– Toivomme, että meillä olisi tukevampi ote pohjoismaisista markkinoista, hän kertoo.

Osana lähialuestrategiaansa Finnair osti heinäkuussa Finncommilta lentoyhtiö Finncomm Airlinesin yhdessä englantilaisen lentoyhtiö Flyben kanssa. Yhtiöt perustivat yhteisyritys Flybe Nordicin. Vehviläisen mukaan yhteisyritys toimii "erittäin hyvin".

Halpalentoyhtiö Norwegian Air sekä SAS ja sen Blue1-yksikkö ovat lähialueella Finnairin pahimpia kilpailijoita.

Lentoliikenteen suurten toimijoiden yhdistymisen puolesta on esitetty vahvoja lausuntoja. Vehviläinen pitää yhteishankkeita täysin mahdollisina.

– Jos vertaamme, miten pitkälle Yhdysvalloissa on menty, en näe mitään syytä, miksi eurooppalaisetkin lentoyhtiöt eivät voisi edetä tähän suuntaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?