"Emme käännytä enää väkisin E10-bensaan"

Julkaistu: , Päivitetty:

Öljyala ei aio enää järjestää kampanjaa E10-bensan puolesta. Sen mukaan on hyvä, jos lopulta edes puolet autoilijoista ottaa uuden polttoaineen käyttöönsä. Alkuvuonna virinneet epäluulot eivät ole vieläkään hälvenneet. Öljyala myöntää, että ajoitus ei mennyt nappiin; talven sijasta E10 olisi kannattanut tuoda markkinolle kesällä.


E10-bensa ei edelleenkään käy kaupaksi yhtä hyvin kuin vuoden alussa eli juuri markkinoille tultuaan. Enintään kymmenen prosenttia etanolia sisältävä E10-bensa olisi käynyt Suomen autoista noin 72 prosenttiin vuodenvaihteessa, ja heti tammikuussa sen osuus bensiinin myynnistä olikin lähes 66 prosenttia. 

Sen jälkeen alkoi pyöriä huhuja siitä, että E10 aiheuttaisi ongelmia autoissa ja pilaisi moottoreita.  Autoliitto julkisti toukokuussa kyselyn, jonka perusteella 42 prosenttia E10-bensaa tankanneista kuljettajista oli kokenut muutoksia autonsa ominaisuuksissa.

Myynti romahti niin, että toukokuussa enää hieman yli 40 prosentissa bensa-autoista käytettiin E10-bensaa.  

Siitä lähtien osuus on hissukseen noussut, ja syyskuussa se oli lähes 48 prosenttia. Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskä uskoo, että jouluun mennessä päästään yli 50 prosentin eli edelleenkin ollaan kaukana tammikuun lukemista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Koko kevät oli negatiivista uutisointia ja huhupuheiden kertaamista, Vänskä sanoo.

Pakkasongelmat yhdistettiin
uuteen laatuun


Hänen mielestään ala ei olisi voinut viestiä muutoksesta toisin. Tilannetta vaikeutti se, että autoilijan piti itse tarkistaa automerkkikohtaisesta listasta, sopiiko E10 juuri hänen autoonsa. Kaiken lisäksi listoihin jouduttiin tekemään päivityksiä, jotka lisäsivät kansalaisten epävarmuutta.

– Jälkikäteen ajatellen E10:n markkinoille tuontia olisi myös voinut siirtää kesään. Nyt se tuli markkinoille kovimpaan pakkasaikaan, jolloin kulutus on korkeimmillaan ja autoissa voi muutenkin esiintyä ongelmia.

Vänskän mukaan moni autoilija yhdisti esimerkiksi pakkasen aiheuttamat ongelmat ja lisääntyneen kulutuksen uuteen bensalaatuun. Hän korostaa, että VTT:n tutkimuksissa ei tullut ilmi mitään eroa kulutuksessa E10:n ja 98-laadun välillä.

Kaikki eivät Vänskän mukaan osaa ottaa huomioon sitä, että kulutukseen vaikuttavat esimerkiksi keli, kuorma ja muut olosuhteet, kuten ruuhkat.


E10:n käytön yleisyydessä on paljon paikkakuntakohtaisia eroja, joihin vaikuttaa ennen kaikkea alueen autokanta. Usein juuri kaikkein vanhimpiin autoihin uusi bensalaatu ei käy.

Esimerkiksi Itä-Suomessa on paikkakuntia, joissa 98-laatuista bensaa myydään selvästi enemmän kuin E10-bensaa.

E10-bensan puolesta ei aiota järjestää uutta kampanjaa, sillä biopolttoaineiden jakeluvelvoitteeseen päästään jo nykyisellä E10-osuudella sekä 98-laadun sisältämällä etanolilla ja dieselissä mukana olevalla kasviöljyllä.

– Emme me halua ketään väkisin käännyttää, vaan kuluttajat tekevät itse lopullisen päätöksen siitä, mitä autoonsa tankkaavat, Vänskä sanoo.

Auto on suomalaiselle
tärkeämpi kuin ruotsalaiselle


Suomen E10-kohu on Vänskän mukaan herättänyt ihmetystä muissa Pohjoismaissa. 

– Ruotsalainen kollegani sanoi, että tällaista ei voisi mitenkään tapahtua Ruotsissa.

Ranskassa vastaava kohu ei myöskään olisi todennäköinen, kun taas Saksassa tilanne oli samanlainen kuin Suomessa. Vänskän mukaan tähän vaikuttaa ihmisten erilainen suhtautuminen autoihinsa eri maissa.

– Ehkä tämä palautti mieleen sen, että auto on suomalaiselle todella tärkeä asia.

Vänskä myöntää, että auton tärkeyteen vaikuttaa paljon sen kalleus.

Suomalaiset ovat yleensä hyvin tarkkoja myös siitä, mitä bensa maksaa. Halvinta bensaa ollaan valmiita etsimään. E10-bensan vankkumattomia vastustajia ei kuitenkaan näytä haittaavan, että 98-laatu maksaa enemmän kuin E10.

E10:n osuuden myynnistä odotetaan kasvavan samalla, kun autokanta uudistuu. 98-laatua myydään niin kauan kuin sille on kysyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    2. 2

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    3. 3

      Suomalaisia ensihoitajia värvätään Tukholmaan – palkka jopa 1 500 euroa parempi

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Suomi alistumassa yhä kaksinaamaisempaan europolitiikkaan

    5. 5

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    6. 6

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    7. 7

      Wahlroos Talouselämälle: Aktivistisijoittaja voisi ostaa lisää Nordeaa

    8. 8

      Lentoyhtiö Norwegianin tulevaisuus on epäselvä ja tappiot kasvavat – Pitääkö matkailijan olla huolissaan?

    9. 9

      Kommentti: Pian alkavat hullut päivät itse Stockmannille

    10. 10

      Jethro Rostedtilta uusi aluevaltaus – avaa yökerhon Turkuun: ”Kun jengi tulee paikalle, ei siinä markkinointia tarvita”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    2. 2

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    3. 3

      Suomalaisia ensihoitajia värvätään Tukholmaan – palkka jopa 1 500 euroa parempi

    4. 4

      Jethro Rostedtilta uusi aluevaltaus – avaa yökerhon Turkuun: ”Kun jengi tulee paikalle, ei siinä markkinointia tarvita”

    5. 5

      Wahlroos Talouselämälle: Aktivistisijoittaja voisi ostaa lisää Nordeaa

    6. 6

      Lentoyhtiö Norwegianin tulevaisuus on epäselvä ja tappiot kasvavat – Pitääkö matkailijan olla huolissaan?

    7. 7

      Jan Hurrin kommentti: Suomi alistumassa yhä kaksinaamaisempaan europolitiikkaan

    8. 8

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    9. 9

      Pasilaan avataan Pohjoismaiden suurin kauppakeskus – Triplan uusi johtaja kertoo: Näin alun vaikeudet vältetään

    10. 10

      Sysmäläisen Reinon hermot menivät – koko vuonna vain muutama päivä ilman jatkuvia sähkökatkoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kulta Katriina mainosti herkällä kuvalla – somessa puhkesi täysi myrsky

    2. 2

      Katalat nuorukaiset ajoivat autokauppias-Veikon vuosien piinaan: ”Käsittämätöntä, että sama soppa jatkuu”

    3. 3

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    4. 4

      Ravintolabisnes vei Janin, 44, konkurssiin ja vuosikausien ulosottoon – teki juuri miljoonakaupat

    5. 5

      Hyvätuloinen pariskunta vietti komeat häät lainarahalla – lopulta käsiin levisi 430 000 euron velkapotti

    6. 6

      Lento myöhästyi 3 tuntia, eikä Ulla, 53, ehtinyt pitkälle jatkolennolleen – OP tai Finnair eivät korvaa yli 700 euron lisäkuluja

    7. 7

      Kohutun hoivayhtiö Attendon osake syöksyy – tulos alitti alhaisimmatkin ennusteet

    8. 8

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    9. 9

      Häkkänen: Hoivayritykset ovat saattaneet syyllistyä heitteille­panoon, petokseen tai väärennökseen

    10. 10

      Professori vertaa vanhusten­hoidon alihankinta­ketjutusta rakennus­alaan – näin mutkikas kuvio Pelimanni-hoivakodin takaa löytyy

    11. Näytä lisää