Sanoma investoi Hollantiin ja Belgiaan

Viestintäkonserni Sanoma aikoo panostaa mediatalo SBS:n ohjelmistoon Hollannissa ja Belgiassa. SBS:n katsojaluvut heinä-syyskuusa olivat pettymys. Muuttuva Sanoma myös jatkaa ostajien etsimistä R-kioskeille ja Lehtipisteelle sekä hakee kasvua yhdistämällä Helsingin Sanomien ja Nelosen uutistoimitukset.

2.11.2011 14:40 | Päivitetty 2.11.2011 14:41

Sanoma aikoo investoida SBS:n tv-ohjelmistoon, jotta Hollannissa ja Belgiassa toimivan yhtiön katseluosuudet nousisivat, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen.

Sanoma sai SBS:n oston päätökseen kolmannella neljänneksellä. Yhtiön tv-kanavien katseluosuudet pienenivät heinä-syyskuussa hieman viime vuodesta, vaikka alueen tv-markkinat ovat kasvaneet tänä vuonna.

– Katsojaosuudet olivat odotuksiamme alhaisempia, mutta suhtaudumme hyvin positiivisesti yhtiöön. Se on hyvä yhtiö, ja siellä on töissä hyviä työntekijöitä, Kaukonen sanoi tänään kolmannen neljänneksen osavuosikatsauksen julkistustilaisuudessa.

Sanoman Hollannin tv-toimintojen markkinaosuus tv-mainonnasta heikkeni neljänneksen aikana 32,1 prosentista 30,5 prosenttiin. 20-49-vuotiaiden katseluosuus laski 24,5 prosentista 23,4 prosenttiin.

Johto vaihtoon ja rahaa taloon

Sanoman mukaan markkinaosuuden lasku johtui liian pienistä investoinneista ja johdon huomion puuttumisesta. SBS:lle on nyt nimitetty uusi toimitusjohtaja Hollantiin ja Belgian johtoryhmä on uusittu.

Sanomien toimitusjohtaja Kaukosen mukaan SBS keskittyy seuraavaksi ohjelmistonsa uudistamiseen ja ristiinmarkkinointiin, joka vahvistaa katsojien kiinnostusta.

Kaukonen sanoi, että markkinaosuuden lasku on vaikuttanut "hieman" SBS:n tulokseen.

Uutistoimitukset yhteen

Sanoma kertoi tänään myös Nelosen uutisten toimituksen yhdistämisestä osaksi Helsingin Sanomia ensi vuoden jälkipuoliskolla. Toimitusten yhteistyötä lisätään mahdollisimman pian.

Sanoman Kaukonen sanoo, että uutistoimitusten  yhdistäminen on malli tulevaisuuden toimitukselle.

– Se on ainutlaatuinen yhdistelmä modernista tulevaisuuden toimituksesta, jossa voidaan yhdistää kaikkien alustojen sisältö ja luoda uutta sisältöä kuluttajille. Olen hyvin innoissani tästä, Kaukonen sanoi tänään Sanoman heinä-syyskuun tuloksen julkistustilaisuudessa.

Kaukosen mukaan yhteistoimitus on yksi esimerkki uudenlaisesta ajattelusta, jolla Sanoma luo kasvua digitaalisissa palveluissa.

R-kioskeille etsitään yhä ostajaa

Osana uudistuksiaan Sanoma jatkaa ydinliiketoimintaan kuulumattoman omaisuuden myyntejä.

– Jatkamme uusien omistajien etsimistä Trade-liiketoiminnalle, ja kun aika toivottavasti koittaa, viestimme siitä, Sanoman toimitusjohtaja Kaukonen kertoi osavuosikatsauksen julkistamistilaisuudessa.

Sanoma on kertonut keskittyvänsä mediaan ja oppimateriaaleihin. Linjaus jättää ydinliiketoimintojen ulkopuolelle Trade-liiketoimintayksikön, josta on vuoden aikana myyty esimerkiksi Suomalainen kirjakauppa ja Finnkino. Jäljellä ovat R-kioskit Suomessa, Virossa ja Liettuassa sekä kauppojen lehtijakelua hoitava Lehtipiste.

Lisäksi yhtiö on myynyt Welho-laajakaistatoiminnot, kuvatoimisto Lehtikuvan ja WSOY:n kirjallisuusyksikön. Samalla Sanoma on ostanut SBS:n tv-kanavat Hollannissa ja Belgiassa sekä Bonnierin oppimismateriaalit Suomessa ja Ruotsissa.

Myynnit ovat osa Sanoma tavoitetta vahvistaa pääomarakennettaan, jonka yhtiö aikoo palauttaa keskipitkällä aikavälillä vastaamaan investment grade -luokitusta. Se varmistaisi yhtiön taloudellisen joustavuuden.

Kaukonen sanoi, että yhtiö ei ole muuttanut osinkopolitiikkaansa. Yhtiön politiikkana on jakaa pääsääntöisesti osinkoina yli puolet konsernin tilikauden tuloksesta. Viime vuonna se oli 1,10 euroa osakkeelta eli lähes 60 prosenttia tuloksesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?