Hennes & Mauritzin tulospudotus odotuksia pienempi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Euroopan sää kiusaa Hennes & Mauritzia

Vaatekaupan kannalta epäsuotuisa sää vaikeutti vaateketju Hennes & Mauritzin myyntiä kesä–elokuussa, eikä tilanne parantunut syyskuussakaan. Lämpimän sään takia syysvaatteiden kauppa ei ole käynyt odotetusti.

29.9.2011 15:39 | Päivitetty 29.9.2011 16:06

Ruotsalaisen vaateketjun Hennes & Mauritzin (H&M) tulos ennen veroja jäi tilikauden kolmannella neljänneksellä kesä-elokuussa vuodentakaista jaksoa heikommaksi. Tulos oli kuitenkin parempi kuin analyytikot olivat odottaneet.

H&M:n myynti ilman arvonlisäveroa kasvoi kolmannella neljänneksellä 26,89 miljardista kruunusta 26,91 miljardiin kruunuun eli noin 2,92 miljardiin euroon.

– Myyntiä voidaan pitää tyydyttävänä. H&M on jatkanut markkinaosuuden kasvattamistaan, yhtiö kertoi tiedotteessaan.

H&M:n mukaan myyntiä vaikeuttivat monilla Euroopan markkinoilla epäsuotuisat sääolosuhteet. Tuloskuntoa puolestaan rasittivat esimerkiksi korkeat puuvillan hinnat ja Yhdysvaltojen dollarin vaikutus.

Myöskään syyskuu ei ole sään osalta ollut H&M:lle erityisen hyvä kuukausi. Lämmin sää isossa osassa Eurooppaa ei ole suosinut syysvaatteiden hankintaa.

H&M:n tulos ennen veroja laski vuoden kolmannella neljänneksellä 5,74 miljardista kruunusta 4,85 miljardiin kruunuun eli noin 526 miljoonaan euroon. Uutistoimisto Direktin haastattelemat analyytikot olivat odottaneet tuloksen laskevan keskimäärin noin 4,5 miljardiin kruunuun.

Yhtiö kertoo nopeuttavansa laajentumistahtiaan. Aiemmin ilmoitetun 250 myymälän sijasta H&M avaa tänä vuonna yhteensä 265 myymälää. Eniten H&M aikoo laajentua Kiinassa, Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Saksassa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?