Sanoma Newsin toimitusjohtaja Pekka Soini kertoo, että yhtiö tehnyt hyvää tulosta, mutta pyrkii varmistamaan tehokkuutensa ja kilpailukykynsä vastaisuudessakin.
– Nopeasti heikentyneet talouden näkymät ja tilattaville lehdille suunniteltu arvonlisävero ovat tehneet tulevaisuuden ennustamisen mahdottomaksi. Sopeuttamalla toimintaamme hyvissä ajoin haluamme varmistaa kasvun edellytykset myös jatkossa, Soini sanoo.
Hän viittaa suhdanne-ennusteisiin, jotka ovat synkentyneet pitkin syksyä. Pellervon taloustutkimus julkisti viime viikolla toistaiseksi synkimmän arvion ja ennakoi, että Suomi vajoaa taantumaan ensi vuonna. Paitsi yleiset näkymät ja veromuutos Sanoma Newsin tilannetta heikentävät myös sanomalehtipaperin hinnan ja jakelukustannusten nousu.
Soini korostaa, että nyt tarjottavat paketit ovat vapaaehtoisia. Vastaavia on jo tarjottu Sanoma Magazines Finlandin henkilökunnalle.
Sanoma Newsissä paketit ovat tuttuja vuodelta 2009. Silloin niitä myönnettiin 153. Soini ei usko, että läheskään näin moni nyt haluaa vastaanottaa paketin.
– Todennäköisesti voidaan puhua kymmenistä, hän ennakoi.
Soini ei paljasta, millaisia euromääräisiä säästöjä yhtiössä on kaavailtu, eikä halua vielä ottaa kantaa siihen, mikä on seuraava mahdollinen askel.
– Kukaan ei tiedä, millainen tulevaisuus on. Toivottavasti parhaat talouden näkymiä koskevat ennusteet toteutuvat ja arvonlisäveron noston vaikutukset osoittautuvat arvioitua pienemmiksi, Soini sanoo.