"Autopaikoille korkeampi vuokra – ei laskua autottomille"

Julkaistu:

Uusien autopaikkojen rakentaminen voi Helsingissä maksaa jopa 40–80 000 euroa yhtä autopaikkaa kohden. Laskun maksavat myös autottomat asukkaat asuntojen hinnoissa. Helsingin kaupungin liikennesuunnittelupäällikön Olli-Pekka Poutasen mukaan tämä ei ole oikeudenmukaista – taloyhtiöiden pitäisi periä autopaikoista käypää vuokraa.


Lehtiartikkeleissa ja mielipidekirjoituksissa on viime viikkoina keskusteltu runsaasti pääkaupunkiseudun autopaikoista ja siitä, kenen ne tulisi maksaa.

Hyvin normaali käytäntö nykyisin on, että vapaarahoitteisessa asuintalossa osakas ostaa itselleen autopaikkaosakkeen. Ongelmana on kuitenkin hinta. Uuden hallipaikan kustannus saattaa olla paljon enemmän, kuin mitä paikasta halutaan maksaa. Tällöin rakennuttaja maksattaa erotuksen asuntojen hintoja nostamalla.

– Iso osa autopaikoituksista tehdään erillisinä osakkeina, jotka autopaikan haluava ostaa. Autopaikan kustannus voi olla vaikkapa 50 000 euroa, mutta kukaan ei halua maksaa sitä hintaa, koska markkinahinta onkin ehkä vain 20 000 tai 15 000 euroa. Silloin on selvä, että loppu tästä kustannuksesta on mukana asuntojen hinnoissa. Kun asunto ostetaan, niin ostaja on sen tosiasian edessä, että hänkin maksaa autopaikkojen rakentamisesta, vaikka hänellä ei ole autoa, kertoo rakennusliike NCC:n pääkaupunkiseudun asuntorakentamisen aluejohtaja Harri Savolainen.

Helsingin kaupungin liikennesuunnittelupäällikön Olli-Pekka Poutasen mukaan näin ei pitäisi olla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Minusta paras järjestelmä olisi se, että ne autopaikat olisivat taloyhtiön hallussa. Kaikki osakkaat rahoittaisivat autopaikkojen rakentamisen. Sen jälkeen yhtiö perisi autopaikkojen käyttäjiltä vuokrana todellisen hinnan, jossa ovat mukana myös pääoman kustannukset. Silloin myös autottomat hyötyisivät autopaikkojen käytöstä tulevista tuloista, sanoo Poutanen.

Kaikilla osakkailla olisi Poutasen mukaan näin autopaikan käyttöoikeus, jos sitä joskus myöhemmin tarvitsisivat. 

Autonomistajat
jyräävät yhtiökokouksissa 


Poutanen kertoo, että autopaikkojen todellisiin kustannuksiin perustuva kuukausihinta muodostuisi ehkä noin parinsadan euron tietämille.

– Ongelma tuntuu olevan, että asunto-osakeyhtiöissä suurin osa osakkaista on autonomistajia. Kun yhtiökokous määrittelee näitä maksuja autopaikan käytöstä, niin on hyvin vaikea saada autopaikalle todellista hintaa, koska enemmistönä päättämässä ovat ne, jotka käyttävät autopaikkoja. Olisi oikeudenmukaista, jos käyttäjät maksaisivat kustannukset.

Poutanen epäilee, että nykyisessä järjestelmässä, joka pohjautuu osakkeisiin ja yksityiseen hallintaan, voivat jotkut myös saada ansiotonta arvonnousua autopaikkojen avulla.

Autopaikkarakentamiseen
kaivataan tehokkuutta 


Mikä autopaikoissa sitten oikein maksaa näin paljon? Ovatko rakennusyhtiöt vain ahneita?

– Autopaikkojen hintahaarukka on hyvin iso. Jos ajattelee normaalia asfaltoitua pihapaikkaa, jossa on tolppa, sen hinta on muutaman tonnin. Jos mennään pohjaveden pinnan alla oleviin paikoituksiin, niin kustannus voi olla 60 000–80 000 euroa, kertoo NCC:n Harri Savolainen.

Esimerkiksi Helsingin uusilla asuinalueilla, kuten Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa pysäköintipaikat rakennetaan lähellä merta maan alla oleviin pysäköintiluoliin. Silloin rakennuskustannukset saattavat muodostua todella kalliiksi.

NCC:n Savolaisen mukaan korkeissa kustannuksissa ei ole kyse rakentajien halusta kääriä rahaa autopaikkojen avulla.

– On selvää, että autopaikkojen tekeminen ei ole järkevää liiketoimintaa, jos tekeminen maksaa 50 000 euroa ja hinta, mikä niistä saadaan on 15 000–20 000 euroa. Loput kustannukset joudutaan laittamaan asuntojen hintoihin.

Savolaisen mukaan rakennusliikkeiden ja rakennuttajien pitäisi keskittyä tekemään paikoista edullisempia.

– En täysin pese käsiäni siitä, että miksi autopaikat maksavat niin paljon. Meidän täytyy tehdä kehitystyötä ja innovoida, jotta paikoista tulisi halvempia.

Savolaisen mukaan hallipaikoissa pitäisi pystyä nostamaan tehokkuutta, eli vähentää neliöiden tarvetta autopaikkaa kohden.

– Hyvä suhdeluku olisi 20–25 neliötä autopaikkaa kohden, jossa olisi mukana itse paikan lisäksi rampit ja ajoväylät. Tällainen halli tulisi todennäköisesti edullisemmaksi kuin sellainen, jossa autopaikkaa kohden kuluu 30–35 neliötä.

Autohissit parkkitaloihin 

Poissuljettua ei ole myöskään, että parkkihalleissa olisi ramppien sijaan autohissit.

– Helsingin keskustan joissakin parkkihalleissa on jo hissejä ja tiedän, että niitä on tulossa lisää. Keski-Euroopassa ne ovat jo kohtuullisen yleisiä. NCC:lle tulee todennäköisesti vuoden sisällä ensimmäinen koehanke pääkaupunkiseudulla, jossa asiaa kokeillaan.

Aste tästä eteenpäin olisi täysin automatisoidut parkkitalot, jossa parkkeeraus hoidettaisiin täysin mekaanisesti ja samalla parkkeeraustilaa säästyisi runsaasti.

Maanpäällisellä rakentamisella voisi alentaa kustannuksia ainakin rantojen lähellä. Talojen ensimmäiset kerrokset voisivat olla parkkikerroksia. Tämä ei kuitenkaan olisi täysin ongelmatonta.

– Kun autopaikat ovat talon alla, niin runkoratkaisu ei välttämättä palvele parkkipaikkoja tai toisinpäin, sanoo Savolainen.

Liikaa
autopaikkoja? 


Helsingin kantakaupungin alueella kerrostalossa lasketaan tarvittavan yksi autopaikka 125 kerrosneliömetrille, muualla kaupungissa suhdeluku on yksi paikka sataa kerrosneliötä kohden. Tarvitaanko autopaikkoja jatkossakin näin paljon?

– Kantakaupungissa on pienempi tarve kuin esikaupungeissa. Tarvelaskelmat perustuvat nykyiseen autonomistukseen ja toisaalta asumisväljyyteen. Pitää yrittää ennustaa sekä autotiheyden että asumisväljyyden kasvua. Jos ne kehittyvät samaan suuntaan, ne tavallaan kumoavat toisensa. Tämän päivän tarve on suunnilleen myös tulevaisuuden tarve, jos asumisväljyys kasvaa ennakoidusti, sanoo Helsingin kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Poutanen.

Poutanen muistuttaa, että ennustaminen on kuitenkin haastava tehtävä. Esimerkiksi isot muutokset talouskehityksessä saattavat muuttaa tilannetta.

– Jos joku ennustaa, että esimerkiksi 30 vuoden päästä on sellainen tilanne, että ihmisillä olisi puolet nykyistä vähemmän autoja, ja alueen suunnittelu perustuisi siihen, niin se olisi erittäin rohkea oletus.

Poutasen mukaan käytäntö on osoittanut, että Helsingin kaupunki ei kaavoita ainakaan liian paljon autopaikkoja, pikemminkin päinvastoin.

– Arabianrannassa, Herttoniemenrannassa ja Aurinkolahdessa tuntuisi olevan liian vähän paikkoja, sillä asukkaat valittavat etteivät löydä autoilleen parkkipaikkoja.


Vaatimuksia saatetaan
lieventää asemien lähellä


Uusilla alueilla Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa aiotaan kokeilla paria autotonta korttelia. Näillä näkymin kokeiluhankkeet eivät ole tästä laajenemassa, sillä ensin niistä halutaan riittävästi kokemusta.

Poutasen mukaan kaupunki harkitsee sitä, että radanvarren asemien lähellä autopaikkavaatimuksia voitaisiin mahdollisesti lieventää kymmenellä prosentilla.

– Tämä tulee harkittavaksi kaupunkisuunnittelulautakuntaan loppuvuoden aikana.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    2. 2

      Helsinki-Vantaan veden hinta herätti närkästystä – IS:n lukijat: ”Espanjassa saisi 16 1,5 litran vesipulloa”

    3. 3

      Turunen varoittaa ulkomaisesta kaivoshankkeesta: ”Koko Saimaa on uhattuna”

    4. 4

      Kuluttajaliitto tympääntyi: Jatkuville alennusmyynneille on tultava loppu – ”Meneillään on kissa-hiiri -leikki”

    5. 5

      Isännöitsijä teki poikkeuksellisen rötöksen usean taloyhtiön tileillä – kaksi ja puoli vuotta ehdotonta vankeutta

    6. 6

      Onko piensijoittajalla mahdollisuuksia olla markkinaa fiksumpi?

    7. 7

      Kaivosyhtiö tähtää lupahakuun ensi vuonna: Saimaan tuhopuheet ”eivät perustu minkäänlaiseen ympäristövaikutusten arviointiin”

    8. 8

      Näin suurella osalla asuntosijoittajista on vaarallisen suuri velkavipu: ”Ilmeisiä riskejä”

    9. 9

      Isännöintiliiton Heikkilä rötöksistä: On kahdenlaisia tapauksia – ja toisissa taloyhtiö voi kärsiä tappioita

    10. 10

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    2. 2

      Kuluttajaliitto tympääntyi: Jatkuville alennusmyynneille on tultava loppu – ”Meneillään on kissa-hiiri -leikki”

    3. 3

      Isännöitsijä teki poikkeuksellisen rötöksen usean taloyhtiön tileillä – kaksi ja puoli vuotta ehdotonta vankeutta

    4. 4

      Helsinki-Vantaan veden hinta herätti närkästystä – IS:n lukijat: ”Espanjassa saisi 16 1,5 litran vesipulloa”

    5. 5

      Turunen varoittaa ulkomaisesta kaivoshankkeesta: ”Koko Saimaa on uhattuna”

    6. 6

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    7. 7

      Onko piensijoittajalla mahdollisuuksia olla markkinaa fiksumpi?

    8. 8

      Korvaako matkavakuutus vatsataudin tai ylibuukkauksen vuoksi pilalle menneen loman? Nämä asiat ovat suomalaisille epäselviä

    9. 9

      Kaivosyhtiö tähtää lupahakuun ensi vuonna: Saimaan tuhopuheet ”eivät perustu minkäänlaiseen ympäristövaikutusten arviointiin”

    10. 10

      Näin suurella osalla asuntosijoittajista on vaarallisen suuri velkavipu: ”Ilmeisiä riskejä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS-lukija hiiltyi Helsinki-Vantaalla: ”Miksi vesi maksaa kahvilassa maltaita?” Finavia: Näin matkalainen saa ilmaista vettä

    2. 2

      Vuokraisännän ja vuokralaisen suhde muuttui intiimiksi – 36 vuoden ikäero alkoi ahdistaa ja poiki rajun riidan

    3. 3

      10 000 euron nosto ei onnistunut noin vain – HS: 83-vuotias nainen hämmästyi pankissa asioidessaan

    4. 4

      Listeriavaara piinaa yhä kauppoja – Lidliltä laaja ilmoitus takaisinvedettävistä tuotteista

    5. 5

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    6. 6

      MT: Sanna Kiisken muumikahvilasta tehtiin Ruotsissa rikosilmoitus – omistajat ilmiriidassa keskenään

    7. 7

      Epämääräisen muotoisesta parkkiruudusta koitui valtava riita – ostajan niskaan jättikulut

    8. 8

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    9. 9

      Onko Lauri Salovaaran miljoonapotti höttöä? ”Totta kai noinkin vanhakantaisesti voi ajatella”

    10. 10

      Veikkaus: Tällaisia ovat suomalaiset noutaessaan jättipottia

    11. Näytä lisää