Helsinki-Vantaan laukunkäsittelijät: Siirto Swissportille ei haittaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Laukunkäsittelijät: Swissport-siirto ei aiheuta työtaistelua

Finnairin ilmoitus matkatavarapalvelujen mahdollisesta myynnistä Swissportille ei ole synnyttämässä uusia työtaisteluja. Matkalaukunkäsittelijöiden pääluottamusmies ihmettelee, mitä Finnair kaupassa voittaa, mutta luottaa työehtojen säilyvän nykyisellään.

22.9.2011 15:17 | Päivitetty 22.9.2011 17:02

Finnair ilmoitti viime viikolla neuvottelevansa matkapalveluiden siirtämisestä Baronalta sveitsiläiselle Swissportille. Barona Handlingin pääluottamusmies Pekka Kähkösen mukaan yhtiön työntekijät ovat suhtautuneet uutiseen varovaisen myönteisesti. Uusia mielenilmauksia ei ole suunnitteilla.

– Meille on ihan sama mitä työpaidassa lukee tai kuka palkan maksaa. Pääasia, että se on oikein, Kähkönen toteaa.

– Jos kaikki menee sopuisasti eikä ole mitään koiraa haudattuna, meillä ei ole mitään syytä käydä rähisemään. Ihan jees.

Jos kauppa toteutuu, laukunkäsittelijät siirtyvät Swissportille vanhoina työntekijöinä.

Kähkösen mukaan siirto ei missään tapauksessa vaikuttaisi matkatavaroiden käsittelijöiden työehtoihin. Hänen tulkintansa mukaan ulkomaalainen toimija on automaattisesti sidottu alan yleissitovaan työehtosopimukseen.

Kaupan hyödythämärän peitossa

Finnair perustelee palvelujen siirtoa Baronalta Swissportille laadulla ja kustannustehokkuudella. Säästöistä puhuttiin myös loppuvuodesta 2009, kun Finnair ulkoisti palvelut Baronalle. Kähkösen mukaan toiminta on kuitenkin ollut Baronalle reilusti tappiollista.

Pääluottamusmies kummastelee, kuinka Swissport onnistuisi tuottamaan palvelut Finnairille halvemmalla kuin Barona.

– Kun mennään vanhoina työntekijöinä, samat kundit tekevät samaa duunia samoilla välineillä ja samalla liksalla. Me emme tämän tempun maksumiehiksi ole lähdössä.

Finnair liikkeelläkorostetun varovaisesti

Siirto Baronalle ja sitä seuraavat irtisanomiset tulivat työntekijöille ilman ennakkovaroitusta. Baronan maine vuokratyönantajana sai henkilöstön pelkäämään työehtojen heikentymistä.

Seuraavat työtaistelut näkyivät matkustajille kymmeninä peruttuina lentoina ja 12 000 matkalaukun sumana lentokentällä. Tällä kertaa vastaavaa ei ole suunnitteilla.

– En jaksa uskoa, että Finnairkaan haluaa samanlaista hässäkkää kuin pari vuotta sitten, Kähkönen sanoo.

Yhtiö näyttääkin viisastuneen menneistä ongelmista ilmoittaessaan jo pelkistä neuvotteluista.

– Täytyy antaa tunnustusta, että ollaan avoimesti ja ajoissa liikkeellä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?