Kolme neljästä muotibloggarista saa palkkaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Valtaosa muotibloggareista saa blogistaan palkkaa

Blogien pitäminen ammattimaistuu, ja yhä useampi saa palkkaa tai muita tuloja bloginsa pitämisestä. Aiempaa useampi bloggari pitää tärkeänä myös oman asiantuntemuksen esille tuomista, viestintätoimiston selvitys kertoo.

More To Love -muotiblogin Mimmi ja Peppi tekevät nykyisin yhteistyötä Sokos-tavaratalon kanssa.

8.9.2011 17:29 | Päivitetty 8.9.2011 18:07

Suomalaisten bloggaaminen on ammattimaistunut kuluneen vuoden aikana, viestintätoimisto Manifestin Blogibarometri 2011 kertoo. Samalla kaupallisten blogien suosio lisääntyy, ja jo viidesosa bloggaajista saa palkkaa kirjoittamisesta. 

Jos muita tuloja blogistaan saavat lasketaan mukaan palkansaajien kanssa, 38 prosenttia  bloggaajista ansaitsee kirjoittamisellaan.

Ammattimaisimpia ovat muotiblogien pitäjät, joista kolme neljästä saa palkkaa bloginsa kirjoittamisesta.  Muotiblogit ovat myös Suomen suosituimpia blogeja.

Viime vuotta useampi kirjoittaja katsoo, että bloggaus ei ole ainoastaan hauska harrastus, vaan myös väylä oman asiantuntemuksen esille tuomiseen. Aiempaa useampi bloginpitäjä myös katsoo olevansa avoimen ja rehellisen tiedon levittäjä. Bloggaajat eivät siten katso palkanmaksun tai tulojen ohjaavan kirjoittamistaan.

Manifeston kyselyyn vastasi 110 bloggaajaa, joista 97 on naisia ja 13 miehiä. Vastaajien keski-ikä on 30 vuotta, ja he pitävät muoti-, kauneus-, ruoka-, sisustus-, urheilu-, tai hyvinvointiblogia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?