– Ajatus on, että kaikista Rainbow- ja X-tra-tuotteista kerrotaan niiden pääraaka-aineen alkuperämaa, SOK:n valikoimajohtaja Ilkka Alarotu lupaa.
Hänen mukaansa muutosprosessi pyritään toteuttamaan tuotteesta riippuen muutamasta kuukaudesta reiluun vuoteen. Päänavaaja on 250 gramman pakkaus Rainbow-kalkkunaleikettä. Pakkaukseen tulee syyskuussa merkintä, että lihan alkuperämaa on Brasilia.
S-ryhmän hanke kattaa kaikki elintarvikkeet kuivamuonaa, kuten makaroneja myöten. Niistäkin kerrotaan vehnän alkuperä. Mitään lainsäädännöllistä velvoitetta tähän ei olisi.
– Julkisen keskustelun myötä kuluttajat ovat tulleet aikaisempaa kiinnostuneimmiksi tuotteiden alkuperästä. Tämä liittyy myös kohuihin, Alarotu sanoo.
Hänen mukaansa S-ryhmä ei voi edellyttää samaa muiden brändien toimittajilta.
– He päättävät siitä itse, kertovatko esimerkiksi suklaassa käytetyn kaakaon alkuperän.
Alarodun mukaan joissakin tuotteissa voi olla runsaasti haasteita, koska alkuperä voi vaihdella sesonkien mukaan.
– Mutta pyrimme löytämään ratkaisun, hän vakuuttaa.
Ja mitä tämä sitten maksaa?
– Esimerkiksi tässä kalkkunaleikkeessä ei tule kustannuksia. Kun tulee tilanteita, että alkuperämaata pitää vaihtaa vaikka niiden sesonkien mukaan, syntyy kustannuksia, Alarotu sanoo.