Kauppa hoksasi: Naiset lihoneet

Julkaistu:

Suomalaiset naiset ovat lihoneet. Kehitys on niin selvä, että nyt kauppa alkaa teetättää vaatteita entistä isommille naisille.


Vielä 1990-luvulla naisten yleisin vaatekoko oli 36–38. Nyt se on 40–42. Muutosta ei selitä se, että muoti on parhaillaan erityisen väljää.

Samaa kertoo myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n (entisen Kansanterveyslaitoksen) Finriski-tutkimus. Sen mukaan naiset – keskimäärin – alkavat olla samassa kuosissa kuin joskus 1970- ja 1980-luvuilla.

Kun suomalaisten miesten ylipainoisuus nousee pitkään ja tasaisesti, suomineidon käyrä on U-mallinen. Ensin se laski ja nyt se nousee. Tosin terveystarkastuksissa tehtyihin mittauksiin perustuva tutkimus tehdään vain viiden vuoden välein ja seuraava tulee 2012.

– Tosi jännä nähdä, mitä siitä tulee, erikoistutkija Satu Männistö sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tätä ennen on jo luettavissa viime kesänä julkaistu Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus. Sen mukaan naisista on ylipainoisia 43 prosenttia, mutta luku perustuu henkilöiden omaan ilmoitukseen pituudesta ja painosta.

Tutkimuksen mukaan työikäisten elintavat ovat parantuneet, mutta ylipaino ei vain vähene.

Männistön mukaan nyt – päinvastoin kuin ennen – eivät liho enää yli 45-vuotiaat vaan nuoremmat ikäluokat. Tämä on kansanterveydelle ongelma.

44–56 olisi koko, mutta
pituus ei ihan 180


Sokoksen naisten pukeutumisen myynninohjauspäällikön Tea Kainun mukaan suomalainen nainen on isompi kuin ennen. Niinpä maanlaajuinen Sokos-ketju tuo tämän kuukauden aikana markkinoille uuden vaatemalliston, joka on suunnattu naisille kokoluokissa 44–56. Niitä ei ole hänen mukaansa ole ollut saatavana ennen näin laajasti.

– Olemme yrittäneet kiertää maailmaa. Saksasta ja Tanskasta niitä löytyy, mutta mitoituksessa tulee ongelma. Ostajan pitäisi olla 180+.

Mikä on 44–56-naisten osuus kuluttajista, sitä Kainu ei uskalla arvailla.

– Jos sitä arvioisi palautteen perusteella, se olisi todella suuri, koska saamme tästä asiasta palautetta joka päivä, Kainu sanoo.

Hänen mielestään suuriin kokoihin olisi voinut panostaa jo aiemminkin.

Naisille, jotka
eivät halua peitellä


Sokoksen oman uuden Gossip-malliston lanseeraus on virallisesti viikolla 34, mutta ensimmäiset tuotteet ovat jo tulleet tavarataloihin. Tavaramerkin kasvoiksi ja hahmoiksi brändätään kaksi suomalaista muotibloggaajaa Peppi ja Mia.

– Me vaadimme kivoja ja istuvia vaatteita kaikille. Ei enää säkkejä, joihin piilottaa itsensä, vaan vaatteita, joilla korostaa parhaita puoliaan. Jokainen ihminen on kaunis ja me haluamme auttaa jokaista löytämään ne kauniit puolet itsestään, he hehkuttavat More to love -blogissaan.

Tea Kainun mukaan ostajiksi halutaan naisia, jotka ovat iältään 20–50.

– He haluavat olla ajan hermolla, eivätkä he halua peitellä muotojaan. Gosipp on casual-mallisto, johon on lisätty myös jotain juhlavampaa. Asiakkailta on jo tullut kyselyjä myös business-linjasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kokousvieraat hehkuttivat suomalaisia mansikoita ja herneitä – kesätyöntekijä Emman nopea toiminta ratkaisi kaiken

    2. 2

      Kuolinpesän myymä talo oli valtava katastrofi – Oikeus purki kaupan, 90 000 euron kulut perillisille

    3. 3

      Dieselhuijaus: EU-komissio sai valvontansa päätökseen – ”VW toteutti lupaamansa suunnitelman, mutta siinä kaikki”

    4. 4

      EU ja Japani solmivat valtavan vapaakauppasopimuksen – vastaisku USA:lle

    5. 5

      Henkilöllisyyden voi kohta todistaa matkapuhelimella Alkon kassalla

    6. 6

      EK:n asiantuntija: EU voi joutua muuttamaan taktiikkaansa Trumpin kanssa

    7. 7

      Asiantuntijat: Suomi lobattiin mobiilidatan suurkuluttajaksi – ja nyt se hidastaa yhteyksiä

    8. 8

      Telia ostaa teleoperaattori TDC:n liiketoiminnan Norjassa – MTV:n sisältävästä Bonnier-kaupasta odotetaan ratkaisua

    9. 9

      Terveystalon Attendo-kauppa viranomaisen jatkokäsittelyyn – alalle pelätään kilpailuhaittaa

    10. 10

      Finnairin tulos heikkeni huhti-kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuolinpesän myymä talo oli valtava katastrofi – Oikeus purki kaupan, 90 000 euron kulut perillisille

    2. 2

      Kokousvieraat hehkuttivat suomalaisia mansikoita ja herneitä – kesätyöntekijä Emman nopea toiminta ratkaisi kaiken

    3. 3

      Suomen ”uhkarohkein” yrittäjä lupaa säästää taloyhtiöasukkaalle kahden vuoden välein ilmaisen Kanarian-matkan

    4. 4

      EU ja Japani solmivat valtavan vapaakauppasopimuksen – vastaisku USA:lle

    5. 5

      Finlaysonin luova johtaja kertoo, miksi yritys ottaa kantaa huipputapaamiseen: ”Pitäisi ennemmin kysyä, miksi emme”

    6. 6

      USA vastaan Venäjä: näillä mittareilla vain toisella on varaa pullistella

    7. 7

      Asiantuntijat: Suomi lobattiin mobiilidatan suurkuluttajaksi – ja nyt se hidastaa yhteyksiä

    8. 8

      Kuvat: Finlaysonilta erikoinen kannanotto Trumpin ja Putinin huipputapaamiseen

    9. 9

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    10. 10

      Analyysi: Asuntoihin sijoittaminen paisui ja pöhöttyi – selvä riski saada takkiinsa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS-lukija hiiltyi Helsinki-Vantaalla: ”Miksi vesi maksaa kahvilassa maltaita?” Finavia: Näin matkalainen saa ilmaista vettä

    2. 2

      Vuokraisännän ja vuokralaisen suhde muuttui intiimiksi – 36 vuoden ikäero alkoi ahdistaa ja poiki rajun riidan

    3. 3

      10 000 euron nosto ei onnistunut noin vain – HS: 83-vuotias nainen hämmästyi pankissa asioidessaan

    4. 4

      Kuolinpesän myymä talo oli valtava katastrofi – Oikeus purki kaupan, 90 000 euron kulut perillisille

    5. 5

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    6. 6

      Listeriavaara piinaa yhä kauppoja – Lidliltä laaja ilmoitus takaisinvedettävistä tuotteista

    7. 7

      Kokousvieraat hehkuttivat suomalaisia mansikoita ja herneitä – kesätyöntekijä Emman nopea toiminta ratkaisi kaiken

    8. 8

      MT: Sanna Kiisken muumikahvilasta tehtiin Ruotsissa rikosilmoitus – omistajat ilmiriidassa keskenään

    9. 9

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    10. 10

      Epämääräisen muotoisesta parkkiruudusta koitui valtava riita – ostajan niskaan jättikulut

    11. Näytä lisää