Haluttua tavaraa: koot 44, 46, 48, 50, 52, 54 ja 56 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kauppa hoksasi: Naiset lihoneet

More to love -blogin Peppi ja Mia

Julkaistu: 6.8.2011 9:00, Päivitetty 5.8.2011 17:03

Suomalaiset naiset ovat lihoneet. Kehitys on niin selvä, että nyt kauppa alkaa teetättää vaatteita entistä isommille naisille.

Vielä 1990-luvulla naisten yleisin vaatekoko oli 36–38. Nyt se on 40–42. Muutosta ei selitä se, että muoti on parhaillaan erityisen väljää.

Samaa kertoo myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n (entisen Kansanterveyslaitoksen) Finriski-tutkimus. Sen mukaan naiset – keskimäärin – alkavat olla samassa kuosissa kuin joskus 1970- ja 1980-luvuilla.

Kun suomalaisten miesten ylipainoisuus nousee pitkään ja tasaisesti, suomineidon käyrä on U-mallinen. Ensin se laski ja nyt se nousee. Tosin terveystarkastuksissa tehtyihin mittauksiin perustuva tutkimus tehdään vain viiden vuoden välein ja seuraava tulee 2012.

– Tosi jännä nähdä, mitä siitä tulee, erikoistutkija Satu Männistö sanoo.

Tätä ennen on jo luettavissa viime kesänä julkaistu Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus. Sen mukaan naisista on ylipainoisia 43 prosenttia, mutta luku perustuu henkilöiden omaan ilmoitukseen pituudesta ja painosta.

Tutkimuksen mukaan työikäisten elintavat ovat parantuneet, mutta ylipaino ei vain vähene.

Männistön mukaan nyt – päinvastoin kuin ennen – eivät liho enää yli 45-vuotiaat vaan nuoremmat ikäluokat. Tämä on kansanterveydelle ongelma.

44–56 olisi koko, muttapituus ei ihan 180

Sokoksen naisten pukeutumisen myynninohjauspäällikön Tea Kainun mukaan suomalainen nainen on isompi kuin ennen. Niinpä maanlaajuinen Sokos-ketju tuo tämän kuukauden aikana markkinoille uuden vaatemalliston, joka on suunnattu naisille kokoluokissa 44–56. Niitä ei ole hänen mukaansa ole ollut saatavana ennen näin laajasti.

– Olemme yrittäneet kiertää maailmaa. Saksasta ja Tanskasta niitä löytyy, mutta mitoituksessa tulee ongelma. Ostajan pitäisi olla 180+.

Mikä on 44–56-naisten osuus kuluttajista, sitä Kainu ei uskalla arvailla.

– Jos sitä arvioisi palautteen perusteella, se olisi todella suuri, koska saamme tästä asiasta palautetta joka päivä, Kainu sanoo.

Hänen mielestään suuriin kokoihin olisi voinut panostaa jo aiemminkin.

Naisille, jotkaeivät halua peitellä

Sokoksen oman uuden Gossip-malliston lanseeraus on virallisesti viikolla 34, mutta ensimmäiset tuotteet ovat jo tulleet tavarataloihin. Tavaramerkin kasvoiksi ja hahmoiksi brändätään kaksi suomalaista muotibloggaajaa Peppi ja Mia.

– Me vaadimme kivoja ja istuvia vaatteita kaikille. Ei enää säkkejä, joihin piilottaa itsensä, vaan vaatteita, joilla korostaa parhaita puoliaan. Jokainen ihminen on kaunis ja me haluamme auttaa jokaista löytämään ne kauniit puolet itsestään, he hehkuttavat More to love -blogissaan.

Tea Kainun mukaan ostajiksi halutaan naisia, jotka ovat iältään 20–50.

– He haluavat olla ajan hermolla, eivätkä he halua peitellä muotojaan. Gosipp on casual-mallisto, johon on lisätty myös jotain juhlavampaa. Asiakkailta on jo tullut kyselyjä myös business-linjasta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?