Kuluttaja: DNA:n mokkuloista eniten valituksia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kuluttaja: DNA:n mokkuloista eniten valituksia

DNA:n mokkuloista valitetaan selvästi eniten, kirjoittaa Kuluttaja-lehti. Lehden haastattelema lakimies varoittaa operaattoreiden löperöistä sopimuksista, joiden perusteella mokkulan nopeus voi olla ihan mitä vaan.

3.8.2011 18:13 | Päivitetty 3.8.2011 20:18

Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelu sai tammi-toukokuussa yli 350 yhteydenottoa, jotka liittyivät mobiililaajakaistoihin. Selvästi eniten valitettiin DNA:n mobiililaajakaistoista, Kuluttaja-lehti kirjoittaa.

Asiakkaiden mokkulaongelmat liittyvät katkeileviin ja hidasteleviin yhteyksiin. L

Asiakkaalla on kuitenkin oikeus lainmukaiseen vakiokorvaukseen, jos yhteys viivästyy tai katkeilee. Korvaus on 20 euroa alkavalta viikolta, kuitenkin enintään 160 euroa.

Liian hidas yhteys on asiakkaalle harmillinen, mutta valitettavan usein operaattorit ovat kirjoittaneet yhteydelle todella laajan vaihteluvälin.

Esimerkiksi Saunalahden Nopsa-liittymän mainoksessa kerrotaan, että liittymän maksiminopeus on 15 megaa. Pienessä präntissä kerrotaan, että liittymän tyypillinen vaihteluväli on 0,4 – 6 megaa.

Kuluttajaviraston tulkinnan mukaan liian isot vaihteluvälit ovat laittomia. Oman liittymän todellisen nopeuden voi mitata operaattoreiden sivuilta löytyvillä nopeusmittareilla.

Lehti kehottaa mokkulaa hankkivia tarkistamaan kaikki paperit sekä kysymään, jos jokin yksityiskohta jää epäselväksi. Moni mokkulasopimus tehdään määräaikaisena kytkykauppana, jolloin kaupan purkaminen hankaloituu.

Mokkuolaongelmat eivät ole säikäyttäneet suomalaisia. Viime vuonna uusia mobiililaajakaistaliittymiä rekisteröitiin 720 000. Yhteensä liittymiä on Suomessa 1,6 miljoonaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?