Katso miksi käytetyn auton ostaja pettyy

Julkaistu: , Päivitetty:

Käytettyjen autojen kaupassa menee jotain pahasti pieleen. Niin ainakin voisi päätellä valitusten määrästä. Käytetyt autot komeilevat jatkuvasti kuluttajien valituslistan ykkössijalla ja valitusten määrä näyttää yhä kasvavan. Kuluttajaneuvojan mukaan ostajien odotukset ovat joskus liian kovat – he vaativat käytetyn olevan kuin uusi. Katso mikä mättää ja mistä valitetaaan.
Käytetyn auton kauppa on yleisin kuluttajaneuvontaan tuleva valituksen aihe. Esimerkiksi viime vuonna valituksia käytetyistä autoista tuli 7 813, kun seuraavaksi suurimmasta aihealueesta eli remontti- ja huoltopalveluista valitettiin 4 432 kertaa ja asunnoista 3743 kertaa.

Valitusten määrä näyttää olevan kasvussa. Esimerkiksi viime vuonna käytetyistä autoista tuli yli 200 valitusta enemmän kuin vuonna 2009.

Tänä vuonna valituksia käytetyistä autoista on kesäkuuhun mennessä kertynyt jo 3 872.

Uusien autojen kaupasta valittaminen ja autojen korjauksesta ja huollosta valittaminen on harvinaisempaa. Esimerkiksi vuonna 2009 käytetyistä autoista valitettiin 7 507 kertaa, autojen korjauksesta ja huollosta 2 938 kertaa ja uusista autoista 1 460 kertaa. Katso taulukko valitusmääristä jutun lopusta.

Virheitä laaja kirjo 

Yleensä valitukset koskevat käytettyyn autoon tulleita vikoja. Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Hannele Korkama Tampereelta kertoo, että valitusten kirjo eri vioista on laaja. Kuluttajan tavoitteena on yleensä saada myyjä vastaamaan korjauskustannuksista tai tarjoamaan mahdollista hinnanalennusta. Joissain tapauksissa kuluttaja saattaa toivoa koko kaupan purkua.

Korkaman mukaan osa valituksista saattaa olla sellaisista virheistä, jotka ostajan olisi tullut havaita jo autoa ostaessaan, kuten vaikkapa renkaiden kulumisesta tai pakoputken rikkinäisyydestä.

– Sitten on jonkin verran ns. kuluvista osista tulevia valituksia. Ne eivät oikein ota menestyäkseen, jos ne riitautetaan. Esimerkiksi jarrupalat ovat tällainen kuluva osa, Korkama muistuttaa.

Osa valituksista koskee autoihin tulleita yllättäviä vikoja. Käytetyissä autoissa monesti joutuu käymään tapauskohtaista rajanvetoa siitä, mikä on minkin osan luonnollinen käyttöikä. Melko uudessa autossa esimerkiksi vaihteiston korjaus voi tulla myyjän kontolle, mutta paljon ajetussa autossa korjausvastuuseen joutuukin kuluttaja.

– Esimerkiksi vaikka sellainen tapaus, jossa auto on vuoden 2005 mallia. Kahden kuukauden jälkeen ostosta autosta menee nokka-akseli ja vesipumppu. Korjauskulu siitä olisi noin tuhat euroa. Kuluttajaa harmittaa ja hän haluaisi, että myyjä maksaisi sen. Vaikka nämä eivät ole samalla tavalla kuluvia kuin jarrupalat, niin vuoden 2005 mallissa voi jo ajatella, että muitakin osia voi mennä rikki. Tämmöisessä tapauksessa suosittaisin, että jos myyjä tulee puolella korjaushinnasta mukaan, niin se on jo aika hyvin, Korkama sanoo. 

Myyjällä velvollisuus
kertoa kaikki oleellinen
 

Autoliikkeiden ja kuluttajien välistä käytetyn auton kauppaa säätelee kuluttajansuojalaki. Yksityisten väliseen kauppaan se ei puutu. Kuluttajansuojalaki luo velvollisuuden myyjälle kertoa asiakkaalle kaikki oleellinen, mitä hän autosta tietää ja mitä hänen olisi periaatteessa pitänyt tietää.

Korkaman mukaan tahallinen väärien tietojen antaminen tai asioiden salaaminen on vähentynyt autokaupassa.

– Kyllä sellaisiakin liikkeitä vielä on, mutta minun mielestäni autokauppa on rehtiytynyt paljon siitä, mitä se joskus on ollut.

Esimerkiksi kilometrimittarin ruuvailu on vähentynyt valituksen aiheena. Näin käynyt myös auton vuosimalliin liittyneille epäselvyyksille. Myöskään ennen ongelmana olleista käytetyistä tuontiautoista ei tule nykyisin kovin paljon valituksia.

Valittaminen
lisääntyy


Miksi valitusten määrä on sitten kasvanut?

Autoalan keskusliiton AKL ry:n hallituksen varapuheenjohtaja, johtaja Lasse Ahlstedt Veho Groupista arvioi, että syynä valitusmääriin on niin autokaupan lisääntyminen kuin kuluttajien valitushalukkuuden lisääntyminen. Vaihtoautoihin keskittyneen espoolaisen Autosillan eli Jagro Oy:n toimitusjohtaja Jami Multisilta on samaa mieltä.

– Kynnys valittaa on pienentynyt. Ihmiset valittavat nykyään kaikesta enemmän, kuten vaikka koulussa opettajista, Multisilta sanoo.

– Käytetyssä on herkemmin vikaa kuin uudessa. Ostohetkellä auto saattaa olla kunnossa, mutta aina voi tulla vikoja. Rajanveto siitä, kuinka paljon minkäkin osan tulee kestää, on joskus hankalaa. Se ei ole aina yksiselitteistä, Ahlstedt kertoo.

Kuluttajariitalautakunta
antaa suosituksen
 

Jos kuluttaja huomaa käytetyssä autossa virheen, niin ensimmäinen etappi on ottaa yhteyttä myyjään. Jos myyjän kanssa asian sopiminen ei onnistu, seuraava askel on kuluttajaneuvoja. Mikäli kuluttajaneuvojankaan avulla asiaa ei saada sovittua, kuluttajan on mahdollista valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Lautakunta voi antaa suosituksen riidan ratkaisemisesta, mutta se ole velvoittava kuten oikeuden päätös.

– Me myymme noin tuhat autoa vuodessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana ehkä noin kymmenen asiaa on mennyt kuluttajariitalautakuntaan. Asiakkaista suurimman osan kanssa päästään sopimukseen, Multisilta kertoo omista kokemuksistaan.

Vastaantulo korjauksien maksussa riippuu niin vian luonteesta kuin auton iästäkin. Multisillan mukaan esimerkiksi moottorin rikkoutuessa liike tulee korjauskuluissa vastaan esimerkiksi kymppitonnin autossa, mutta ei vaikkapa vanhemmissa ja enemmän ajetuissa 2 000 euron hintaluokan autoissa.

– Mitä vanhempi auto, sen vähemmän autokauppiaan intressissä on tulla vastaan sen korjauskuluissa.

Multisilta on törmännyt autokauppiaan urallaan myös ammattivalittajiin. Uhkailtukin on.

– Tässä on vanha sanonta, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Asiallinen asiakas saa hyvää palvelua.

Takuut
yleistyneet 


Monet merkkiliikkeet, jotka myyvät uusien autojen lisäksi vaihtoautoja, tarjoavat erimittaisia, yleensä 6–12 kuukauden takuita myös käytetyille autoille.

Veho Groupin Lasse Ahlstedtin mukaan tällaiset takuut ovat edelleen yleistymässä ja niitä tarjotaan myös vakuutusyhtiöiden kautta.

Edullisimpiin vaihtoautoihin keskittyneissä liikkeissä käytetyn auton takuita löytyy harvemmin.

Käytetystä autosta valitetaan runsaasti
Kuluttajaneuvontaan tulleet yleisimmät valituksen aiheet 1-6/2011

Valituksen aiheMäärä
Käytetyt autot3872
Sähkö1807
Vuokra-asiat1693
Remontti- ja huoltopalvelut1407
Matkapuhelinliittymät1348
Autojen korjaus ja huolto1317
Lähde: Kuluttajavirasto

Autokaupan virhetilanteita

  • Autossa ilmenee tekninen vika tai puute
  • Auto ei vastaa sitä, mitä kauppaa tehtäessä on sovittu
  • Autosta on annettu vääriä tai paikkansa pitämättömiä tietoja
  • Kaupan päättämisen kannalta olennaisia tietoja on salattu
  • Käyttö-, huolto ym. ohjeet puuttuvat
  • Auto osoittautuu huonommaksi kuin ostajalla on auton iän, ajomäärän tai kauppahinnan perusteella aihetta odottaa, tai auto tai sen osa on kulunut kestoikäänsä nähden ennenaikaisesti.
Lähde: Kuluttajavirasto

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Hallituksen päätös parafiinisesta dieselöljystä sai Yrittäjät ja SKAL:n takajaloilleen: ”Yllätysläpsäisy dieseliä käyttävien poskelle”

    2. 2

      Ruotsissa hallitus julkaisi ylijäämäbudjetin ensi vuodelle

    3. 3

      Fiva huolestui asuntolainojen matalista marginaaleista – ”Yli 30 vuoden asuntolainoja on onneksi erittäin vähän”

    4. 4

      Budjetin hintalaput julki: Keskiluokan verot kiristyvät, bensavero nousee

    5. 5

      Näin hallituksen budjetti vaikuttaa suomalaisiin: pienituloisten tuloverot alas, perusturvaan 20 euroa ja bensa kallistuu

    6. 6

      Stockmannin asiakas osti 600 eurolla vaatteita, ei saanut muovi­kassia ilmaiseksi – ”Varakkaampien ei kuulu joutua maksamaan samoja pikku­juttuja kuin muiden?”

    7. 7

      Finanssivalvonta: Asuntolainojen ehdot löystyneet, pankkien pidettävä huolta kannattavuudestaan

    8. 8

      Yksityiskohta katolla paljasti asioiden laidan – Mikkeli määräsi ex-maaherran suvun saunan purettavaksi: ”Kumma, että tällaista räppänää käydään vastaan”

    9. 9

      Kymen Sanomat: Mielenilmaus pysäytti konttiliikenteen Stora Enson terminaalissa Kotkassa – Posti kiistää

    10. 10

      Näin kova brexit iskisi Suomen ja Britannian kauppaan – autojen tuonti voi loppua kokonaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksityiskohta katolla paljasti asioiden laidan – Mikkeli määräsi ex-maaherran suvun saunan purettavaksi: ”Kumma, että tällaista räppänää käydään vastaan”

    2. 2

      Näin hallituksen budjetti vaikuttaa suomalaisiin: pienituloisten tuloverot alas, perusturvaan 20 euroa ja bensa kallistuu

    3. 3

      Budjetin hintalaput julki: Keskiluokan verot kiristyvät, bensavero nousee

    4. 4

      Stockmannin asiakas osti 600 eurolla vaatteita, ei saanut muovi­kassia ilmaiseksi – ”Varakkaampien ei kuulu joutua maksamaan samoja pikku­juttuja kuin muiden?”

    5. 5

      Asumisen kulut nousevat kohisten: Rovaniemi 3 400, Kempele 2 300 euroa – katso 59 kunnan lista

    6. 6

      Asiantuntijat hämmästelevät Sauli Niinistön ideaa auttaa asuntojen hinta­romahduksesta kärsiviä: suo olisi loputon

    7. 7

      Keskisuuri yritys joutui härskin vedätyksen uhriksi – 440 000 euroa sujahti kielitaidottoman espanjalaissiivoojan tilille

    8. 8

      PAU vihjaa uudesta työtaistelusta: ”Postin uusin viesti ei takaa kenellekään mitään”

    9. 9

      Näin kova brexit iskisi Suomen ja Britannian kauppaan – autojen tuonti voi loppua kokonaan

    10. 10

      Sylvi Torvista, 82, sapettaa eläkeläisten kohtelu: ”Mihinkään ei voi lähteä, pitäisi olla syömättä tai jättää lääkkeet ostamatta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sukulaiset kärkkyivät puolen miljoonan euron perintöä – terävä vanhus jätti heidät nuolemaan näppejään

    2. 2

      Maksamisen muutos yllätti OP:n asiakkaat – Tertulta meni kerralla lukkoon koko perheen tilit

    3. 3

      Näin maksaminen korteilla ja verkossa muuttuu lauantaina – ”Minkään ei tulisi viikonlopun aikana räjähtää”

    4. 4

      Näin paljon suomalaisilla on rahaa tilillään – ekonomisti kertoo, mikä on järkevä määrä

    5. 5

      Yksityiskohta katolla paljasti asioiden laidan – Mikkeli määräsi ex-maaherran suvun saunan purettavaksi: ”Kumma, että tällaista räppänää käydään vastaan”

    6. 6

      Älä vain unohda pin-koodiasi – pankkikortin magneettiraita poistuu sunnuntaina käytöstä

    7. 7

      Osuuspankin asiakaspalvelu meni tukkoon – asiakkaat ihmettelivät pankin lähettämää tekstiviestiä

    8. 8

      Posti palkkaa satoja uusia vuokra­työn­tekijöitä noin 8,90 euron tunti­palkalla – PAU: ”Ei tällaista ole ennen tehty näin massiivisessa mitta­kaavassa”

    9. 9

      Pekka jakaa postia yön selässä alle 10 eurolla tunti – yhteiskunta tukee yli 500 eurolla kuussa: ”Eihän näistä saisi oikein edes puhua”

    10. 10

      13 000 ”tunnolliselle” suomalaiselle yllätys: veroja räpsähti takaisin tilille – verottaja kertoo miksi

    11. Näytä lisää