Käytettyjen autojen kaupasta tulee eniten valituksia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Katso miksi käytetyn auton ostaja pettyy

Käytettyjen autojen kaupassa menee jotain pahasti pieleen. Niin ainakin voisi päätellä valitusten määrästä. Käytetyt autot komeilevat jatkuvasti kuluttajien valituslistan ykkössijalla ja valitusten määrä näyttää yhä kasvavan. Kuluttajaneuvojan mukaan ostajien odotukset ovat joskus liian kovat – he vaativat käytetyn olevan kuin uusi. Katso mikä mättää ja mistä valitetaaan.

19.6.2011 6:03 | Päivitetty 31.1.2012 17:16

Käytetyn auton kauppa on yleisin kuluttajaneuvontaan tuleva valituksen aihe. Esimerkiksi viime vuonna valituksia käytetyistä autoista tuli 7 813, kun seuraavaksi suurimmasta aihealueesta eli remontti- ja huoltopalveluista valitettiin 4 432 kertaa ja asunnoista 3743 kertaa.

Valitusten määrä näyttää olevan kasvussa. Esimerkiksi viime vuonna käytetyistä autoista tuli yli 200 valitusta enemmän kuin vuonna 2009.

Tänä vuonna valituksia käytetyistä autoista on kesäkuuhun mennessä kertynyt jo 3 872.

Uusien autojen kaupasta valittaminen ja autojen korjauksesta ja huollosta valittaminen on harvinaisempaa. Esimerkiksi vuonna 2009 käytetyistä autoista valitettiin 7 507 kertaa, autojen korjauksesta ja huollosta 2 938 kertaa ja uusista autoista 1 460 kertaa. Katso taulukko valitusmääristä jutun lopusta.

Virheitä laaja kirjo 

Yleensä valitukset koskevat käytettyyn autoon tulleita vikoja. Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Hannele Korkama Tampereelta kertoo, että valitusten kirjo eri vioista on laaja. Kuluttajan tavoitteena on yleensä saada myyjä vastaamaan korjauskustannuksista tai tarjoamaan mahdollista hinnanalennusta. Joissain tapauksissa kuluttaja saattaa toivoa koko kaupan purkua.

Korkaman mukaan osa valituksista saattaa olla sellaisista virheistä, jotka ostajan olisi tullut havaita jo autoa ostaessaan, kuten vaikkapa renkaiden kulumisesta tai pakoputken rikkinäisyydestä.

– Sitten on jonkin verran ns. kuluvista osista tulevia valituksia. Ne eivät oikein ota menestyäkseen, jos ne riitautetaan. Esimerkiksi jarrupalat ovat tällainen kuluva osa, Korkama muistuttaa.

Osa valituksista koskee autoihin tulleita yllättäviä vikoja. Käytetyissä autoissa monesti joutuu käymään tapauskohtaista rajanvetoa siitä, mikä on minkin osan luonnollinen käyttöikä. Melko uudessa autossa esimerkiksi vaihteiston korjaus voi tulla myyjän kontolle, mutta paljon ajetussa autossa korjausvastuuseen joutuukin kuluttaja.

– Esimerkiksi vaikka sellainen tapaus, jossa auto on vuoden 2005 mallia. Kahden kuukauden jälkeen ostosta autosta menee nokka-akseli ja vesipumppu. Korjauskulu siitä olisi noin tuhat euroa. Kuluttajaa harmittaa ja hän haluaisi, että myyjä maksaisi sen. Vaikka nämä eivät ole samalla tavalla kuluvia kuin jarrupalat, niin vuoden 2005 mallissa voi jo ajatella, että muitakin osia voi mennä rikki. Tämmöisessä tapauksessa suosittaisin, että jos myyjä tulee puolella korjaushinnasta mukaan, niin se on jo aika hyvin, Korkama sanoo. 

Myyjällä velvollisuus kertoa kaikki oleellinen 

Autoliikkeiden ja kuluttajien välistä käytetyn auton kauppaa säätelee kuluttajansuojalaki. Yksityisten väliseen kauppaan se ei puutu. Kuluttajansuojalaki luo velvollisuuden myyjälle kertoa asiakkaalle kaikki oleellinen, mitä hän autosta tietää ja mitä hänen olisi periaatteessa pitänyt tietää.

Korkaman mukaan tahallinen väärien tietojen antaminen tai asioiden salaaminen on vähentynyt autokaupassa.

– Kyllä sellaisiakin liikkeitä vielä on, mutta minun mielestäni autokauppa on rehtiytynyt paljon siitä, mitä se joskus on ollut.

Esimerkiksi kilometrimittarin ruuvailu on vähentynyt valituksen aiheena. Näin käynyt myös auton vuosimalliin liittyneille epäselvyyksille. Myöskään ennen ongelmana olleista käytetyistä tuontiautoista ei tule nykyisin kovin paljon valituksia.

Valittaminen lisääntyy

Miksi valitusten määrä on sitten kasvanut?

Autoalan keskusliiton AKL ry:n hallituksen varapuheenjohtaja, johtaja Lasse Ahlstedt Veho Groupista arvioi, että syynä valitusmääriin on niin autokaupan lisääntyminen kuin kuluttajien valitushalukkuuden lisääntyminen. Vaihtoautoihin keskittyneen espoolaisen Autosillan eli Jagro Oy:n toimitusjohtaja Jami Multisilta on samaa mieltä.

– Kynnys valittaa on pienentynyt. Ihmiset valittavat nykyään kaikesta enemmän, kuten vaikka koulussa opettajista, Multisilta sanoo.

– Käytetyssä on herkemmin vikaa kuin uudessa. Ostohetkellä auto saattaa olla kunnossa, mutta aina voi tulla vikoja. Rajanveto siitä, kuinka paljon minkäkin osan tulee kestää, on joskus hankalaa. Se ei ole aina yksiselitteistä, Ahlstedt kertoo.

Kuluttajariitalautakunta antaa suosituksen 

Jos kuluttaja huomaa käytetyssä autossa virheen, niin ensimmäinen etappi on ottaa yhteyttä myyjään. Jos myyjän kanssa asian sopiminen ei onnistu, seuraava askel on kuluttajaneuvoja. Mikäli kuluttajaneuvojankaan avulla asiaa ei saada sovittua, kuluttajan on mahdollista valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Lautakunta voi antaa suosituksen riidan ratkaisemisesta, mutta se ole velvoittava kuten oikeuden päätös.

– Me myymme noin tuhat autoa vuodessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana ehkä noin kymmenen asiaa on mennyt kuluttajariitalautakuntaan. Asiakkaista suurimman osan kanssa päästään sopimukseen, Multisilta kertoo omista kokemuksistaan.

Vastaantulo korjauksien maksussa riippuu niin vian luonteesta kuin auton iästäkin. Multisillan mukaan esimerkiksi moottorin rikkoutuessa liike tulee korjauskuluissa vastaan esimerkiksi kymppitonnin autossa, mutta ei vaikkapa vanhemmissa ja enemmän ajetuissa 2 000 euron hintaluokan autoissa.

– Mitä vanhempi auto, sen vähemmän autokauppiaan intressissä on tulla vastaan sen korjauskuluissa.

Multisilta on törmännyt autokauppiaan urallaan myös ammattivalittajiin. Uhkailtukin on.

– Tässä on vanha sanonta, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Asiallinen asiakas saa hyvää palvelua.

Takuutyleistyneet 

Monet merkkiliikkeet, jotka myyvät uusien autojen lisäksi vaihtoautoja, tarjoavat erimittaisia, yleensä 6–12 kuukauden takuita myös käytetyille autoille.

Veho Groupin Lasse Ahlstedtin mukaan tällaiset takuut ovat edelleen yleistymässä ja niitä tarjotaan myös vakuutusyhtiöiden kautta.

Edullisimpiin vaihtoautoihin keskittyneissä liikkeissä käytetyn auton takuita löytyy harvemmin.

Käytetystä autosta valitetaan runsaasti Kuluttajaneuvontaan tulleet yleisimmät valituksen aiheet 1-6/2011

Valituksen aiheMääräKäytetyt autot3872Sähkö1807Vuokra-asiat1693Remontti- ja huoltopalvelut1407Matkapuhelinliittymät1348Autojen korjaus ja huolto1317 Lähde: Kuluttajavirasto

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?