98-oktaanista bensiiniä tankataan edelleen enemmän kuin 95 E10 -bensiiniä . Maaliskuussa 98-oktaanisen bensiinin myyntiprosentti oli 53.
Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja (ÖKL) Helena Vänskä arvioi, että vielä huhtikuussakin 98-bensiini oli E10-bensiiniä suositumpaa.
– 98-bensan myynti ei ole kuitenkaan kiihtyvällä tahdilla noussut. Uskonkin, että toukokuussa luvut ovat taittuneet E10-bensan hyväksi.
Vänskä kieltäytyy olemasta tilanteesta huolissaan. Hänen mukaansa hän alkaa miettiä jatkotoimenpiteitä vasta syksyllä.
Hintaa ohjaamarkkinoita
Toimitusjohtaja Vänskän mukaan 98-bensiinin hintaa ei nosteta keinotekoisesti, jotta suomalaiset saataisiin tankkaamaan ympäristöystävällisempää E10-bensiiniä.
– Jos jakeluvelvoitteet eivät täyty, joudutaan 98-bensiiniin lisäämään etanolista tuotettuja biotuotteita.
Ne ovat kalliimpia kuin etanoli, ja niiden lisääminen vaikuttaa väistämättä hintaan.
Autoalan keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa ei allekirjoita Vänskän väitettä hinnasta.
– Hinnalla ohjataan markkinoita, se on fakta. Kuuden prosentinjakelutavoite
Jakeluvelvoitteiden mukaan vuoteen 2015 saakka Suomessa myydystä liikennepolttoaineesta pitää 6 prosenttia olla uusiutuvia ainesosia. Sen jälkeen tavoite nousee asteittain siten, että vuonna 2020 sen pitää olla 20 prosenttia.
Velvoite koskee jokaista jakelijaa erikseen. Liikennepolttoaineen jakelijoita Suomessa on yhteensä 6.
ÖKL:n Vänskä ei suostu kommentoimaan ovatko jakelijat lähelläkään 6 prosentin tavoitetta. Hän kuitenkin huomauttaa, että jakeluvelvoite pystytään täyttämään, esimerkiksi lisäämällä dieseliin biokomponentteja.
Ontuvaa tiedottamistaoiotaan tutkimuksilla
Kuluvan vuoden alussa 95-oktaanisen bensiinin etanolipitoisuutta lisättiin. Lisäys perustuu siihen, että Suomen on täytettävä EU:n asettamat sitovat maakohtaiset liikennepolttoaineiden biopolttoainevelvoitteet.
E10-bensiinin bioetanolimäärä vaihtelee, ja se on enintään 10 tilavuusprosenttia. 98-oktaanisessa bensiinissä etanolia on enintään 5 tilavuusprosenttia.
Motivan viestintäjohtaja Jochim Donner myöntää, että uuden bensiinin tiedotus ontui. Hänen mukaansa väärinymmärryksiä oiotaan nyt hitaasti isoilla tutkimuksilla.
– Niin sanottu Esson baarin tietämys päihitti asiantuntijoiden sanoman. Meillä ei ollut aseita, joilla suojautua näitä kaikkia väitteitä vastaan, Donner sanoo.
Myös AKL:n Rissa tunnustaa, että tiedottamisessa olisi ollut parantamisen varaa. Hänen mukaansa tiedotus sai aikaan turhaa hysteriaa.
Vänskä ei puhu varsinaisesti tiedottamisen ontumisesta, vaan kuluttajien tottumuksista ja tyylistä.
– Suomalaisten kulutuskäyttäytyminen on psykoosiin verrattavaa. Faktatiedolla siihen käyttäytymiseen ei pystytä vaikuttamaan.