Vakuutusfirmat uuvuttavat puhelintyöntekijänsä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vakuutusmyyjä uupuu: "Hyvä, että wc:hen pääsee"

Vakuutusyhtiöiden puhelinpalvelukeskusten työntekijöistä imetään mehut pois. Pikkutarkkaa valvontaa ja töitä pukkaa päälle sellaista tahtia, että alaa uhkaa jo joukkopako muihin töihin.

23.5.2011 13:38 | Päivitetty 23.5.2011 15:33

Joka toinen vakuutusalan puhelinpalvelukeskuksen työntekijä on joko harkinnut työpaikan vaihdosta tai jo etsinyt muita töitä.

Työntekijöitä prässätään ja valvotaan jopa minuuttien tarkkuudella, kertoo Vakuutusväen liiton työolokysely. Siihen vastasi yli 800 puhelinpalvelun henkilöä.

Liiton työoloseminaarissa esitellyn tutkimuksen mukaan palkka ei vastaajien mukaan vastaa työn vaativuutta, työhön ei voi vaikuttaa ja johtamisen laadussa on parannettavaa.

Kyttääminen on viety jopa niin pitkälle, että muutaman minuutin poissaolo puhelinvalmiudesta johtaa esimiehen yhteydenottoon. Puhelujen kappalemäärästä on tullut monille yhtiöille mittari.

– Kehitys on mennyt heikompaan suuntaan viime vuosina. Vakuutusyhtiöiden kesken löytyi toki suuria erojakin, mutta toivon todella että näissä heikommin [tutkimuksessa] menestyneissä yhtiöissä ryhdyttäisiin nyt jonkin sortin toimenpiteisiin, liiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Liisa Halme sanoo.

– Tilanne on surullinen, jos paineet johtavat työssä uupumiseen ja sairauspoissaoloihin.

Vakuutusalalla muhii"aikapommi"Halmeen mukaan tekniikan kehittyminen antaa nykypäivänä erilaisia mahdollisuuksia ajanseurantaan esimerkiksi puhelinpalvelutyössä. Oma ongelmansa ovat avokonttorit. Niissä on vaikea keskittyä omaan työhönsä.

Selvityksen mukaan monissa vakuutusyhtiöissä koulutusta hoidettiin verkon välityksellä. Kiireen keskellä työntekijöiden oli vaikea löytää aikaa uusien asioiden opetteluun, vaikka vakuutustuotteet vaativat paljon asiantuntemusta.

Puhelintyön ongelmat eivät ole aiemmin Halmeen mukaan juurikaan kiinnostaneet työnantajia. Tutkimusta esitelleen Vakuutusväki-lehden mukaan puhelinpalvelussa muhii melkoinen "aikapommi", ellei työoloille tehdä jotain.

Ongelmalista jatkui vielä: Kyselyn mukaan puheluiden välille ei jäänyt juurikaan hengähdystaukoja. Sähköpostin lukuaikaa saattoi olla puoli tuntia viikossa. Jos tietyllä hetkellä ei ollut puhelua menossa, uusien järjestelmien avulla töitä pukkasi esimerkiksi verkon tai sähköpostin välityksellä.

Lisäksi työajoissa ei ollut juurikaan joustoa. Joissain puhelinpalveluissa tilanne oli kärjistynyt jopa niin äärimmilleen, että ennalta annettua vuoroa ei voinut vaihtaa, vaikka työntekijällä oli tuuraaja itselleen.

Näin työntekijät arvioivat työolojaan Vakuutusväki-lehden mukaan:

– Ei liene asiakkaan etu, jos hän joutuu viikkokaupalla odottamaan epäselvän vahinkotilanteen käsittelyä, kun käsittelijällä on taustatyöpäiviä yksi kuukaudessa.

– Hyvä, että välillä wc:ssä uskaltaa käydä.

– Plussaa ovat ihanat työkaverit, ilman heitä tätä ei jaksaisi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?