Katso kannattaako vaihtoauton haku Saksasta, Virosta tai Ruotsista - laske tarkkaan! - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Katso mistä haet auton halvemmalla

Huippulöytöjä vai kallista reissaamista? Kovin huuma autonhakureissuista Saksaan on haihtunut, mutta löytyisikö esimerkiksi Virosta edullinen auto? Taloussanomat selvitti mihin hintaan käytetyn auton saisi otettua Virosta, Saksasta tai Ruotsista. Katso kannattaako autonhakureissulle lähteä.

21.5.2011 6:01 | Päivitetty 1.2.2012 11:27

Otetaanpa esimerkiksi 1.6.2005 ulkomailla käyttöönotettu henkilöauto, jonka  co²-päästö on 100 g/km. Sellaisen yleinen pyyntihinta Suomessa on 25 000 euroa ja tullin laskennallinen verotusarvo 23 000 euroa. Suomessa siitä rapsahtaa ostajalle 3933 euron autovero.

Jotta haku kannattaisi – koska matkastakin tulee kuluja – pitäisi kyseinen auto saada ostettua vähintäänkin alle 21 000 eurolla, mutta mieluummin alle 19 500 eurolla.

Tilastojen valossa näyttäisi siltä, että Suomessa yli 30 000 euroa maksava vuoden 2007 Mercedes-Benz E 220 Cdi kannattaisi hakea Ruotsista, jossa sen myyntihinta on 16 636 euroa.

Myös saksalaisen vuoden 2007 Ford Focus 1.6 16V:n saisi haettua edullisesti, kun hinta Suomessa on yli 11 000 euroa ja Saksassa alle 6 000 euroa. (Katso enemmän esimerkkejä jutun lopussa olevasta taulukosta.) 

Kaikkiin kuluihin meneenoin 266–1 470 euroa 

Suorat matkakulut ja rekisteröintikatsastus lisäävät maasta riippuen tuontiauton hankintakustannuksia noin 266–1470 euroa.

Haku Virosta maksaa Tallink Siljalla noin 96–165 euroa, Ruotsista Viking Linellä 140–320 euroa ja Finnlinesillä Saksasta 980–1300 euroa.

Tuontiauton rekisteröintikatsastus ja päästömittaukset maksavat esimerkiksi 170 euroa. Myös auton rekisteröinnistä tulee ostettaessa kuluja (mm. vakuutus, kilvet ja itse rekisteröinti) noin 100–200 euroa.

Alla olevasta taulukosta näet mitä eräät vaihtoautot maksavat Suomessa, ja mitä niistä pyydetään samaan aikaan Ruotsissa, Saksassa ja Virossa. Yllättäen Viro ei olisikaan kovin edullinen hakupaikka.

Onko euron tulokallistanut Viroa? 

– Olisivatkohan hinnat nousseet euron myötä? Riippuu tietenkin aina yksilöstä ja kunkin maan vaihtoautomarkkinoista, mitä sieltä kannattaa hakea. Pääsääntö on se, että mitä arkisempi malli on, sitä pienemmät ovat erot maiden välillä, luonnehtii hintavertailun Taloussanomille tehnyt Suomen Rahatiedon toimitusjohtaja Seppo Rekonen luonnehtii.

Miten suuriin veroihin auton ostajan on sitten syytä varautua? Näet ne taulukosta (taulukko 2), johon on koottu todellisia veropäätöksiä. Niitä voi käydä selaamassa myös tullin kotisivuilla.

– Autoveron määrään vaikuttaa co²-päästöjen lisäksi auton ikä, ajokilometrit, automalli ja käytettävä polttoaine. Lisäksi varustetaso vaikuttaa, mutta miten, sitä ei näe tullin julkaisemista päätöksistä, Rekonen muistuttaa.

Saman automallin kohdalla vero voi olla yhtä hyvin 4 000 euroa kuin 6 000 euroa.

Selvitä etukäteenyksityiskohdat

Rekonen neuvoo autonostomatkaa suunnittelevaa hankkimaan etukäteen mahdollisimman yksilölliset tiedot halutusta kohteesta.

– Eri maiden autokauppojen nettisivuilla voi esiintyä myös brutto- ja/tai nettohintoja. Saksassa ja Virossa ei tarvitse enää miettiä valuuttakursseja. Sen sijaan Ruotsin edullisuutta on vähentänyt vahvistunut kruunu.

– Käytettyä tuontiautoa etsivän kannattaa selvittää itselleen myös perusteellisesti, mitä menettelytapoja autohankintaan kuuluu, kuinka paljon ne vievät aikaa eli selviääkö päivän aikana vai pitääkö varautua myös yöpymiskustannuksiin, Rekonen muistuttaa.

Tutki, äläkä annaverojen yllättää 

Tulli ei tee ennakkoarvioita verosta, mutta jokainen voi itse arvioida veron määrää tullin nettisivuilla MAHTI-hintajärjestelmästä ja kuukausittain julkaistavasta sovellettujen verotusarvojen taulukosta.

Yksityishenkilö ei saa esimerkiksi Saksasta tuodusta autosta alv-vähennystä, vaikka automyyjä niin väittäisikin. EU:n ulkopuolelta tuotavista ajoneuvoista kannetaan ajoneuvoveron lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero.

Mitä samat autot maksavat eri maissa? (Taulukko 1) (Taulukko 1)

Vaihtoautot, RuotsiVuosimalliHinta, €Hinta Suomessa € *Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro200616 63630 164BMW X5 3.0 dA200625 56835 193Ford Focus 1.8200711 05312 174Mercedes-Benz E 220 Cdi200716 63630 212Volkswagen Passat 2.0 TDI Variant200810 70721 800Volvo V70 Classic200710 60721 922Vaihtoautot, Saksa   Audi A3 1.6 Attractio20058 99912 787BMW 316i20058 20013 063Ford Focus 1.6 16V20075 70011 062Mercedes-Benz C 180 Kompressor Sportcoupe200715 50021 006Volkswagen Passat 1.6 FSI Trendline200711 90015 830Volvo S60 2.4 Base200711 55617 794Vaihtoautot, Viro   Audi A3 1.8 T200814 30018 943BMW 318i 2.0200615 50017 034Ford Mondeo 1.820077 90012 118Mercedes-Benz C200 Elegance 1.8200513 30018 437Volkswagen Golf Trendline 1.9200814 06115 837Volvo S4020059 90012 522* Mahti-laskurin perusteella olevia arvioita    Lähde: Suomen Rahatieto, bytbil.com, mobile.de, ac24.ee

Paljonko on saman automallin vero eri tapauksissa? (Taulukko 2) Esimerkkinä BMW 320 2.0 D 5 D STW 120 KW

Auto rekisteröityKuntoAjokilometritVerotusarvo, €Autovero, €syyskuu 2005normaali108 00017 2194 167lokakuu 2005normaali134 00016 3093 947lokakuu 2005normaali174 00014 9083 608 Lähde: Suomen Rahatieto, Tulli

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?