Pingviini voittaa Valiojäätelön nimen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Valiojäätelö katoaa katukuvasta

Julkaistu: 8.5.2011 8:31, Päivitetty 6.5.2011 18:03

Vuosikymmenet Suomen kesään kuulunut tavaramerkki katoaa katukuvasta viimeistään 2014. Nimi lähtee, mutta pingviini jää.

Kansainvälinen ruokakonserni Nestlé osti Valio Oy:n jäätelöliiketoiminnan 2004 ja vanhan nimen käytöstä sovittiin kymmeneksi vuodeksi.

Vaikka Valiojäätelö-nimi katoaakin, Nestlélle jäävät vahvat suomalaiset merkit Pingviini, Eskimo ja Classic sekä uudempi Aino. Lisäksi osa jäätelöistä on brändätty Fazerin suomalaisilla makeismerkeillä, kuten Geisha, Dumle, Marianne ja Ässämix.

Toimitusjohtaja Sakari Kotkan mukaan valmistautuminen Valiojäätelö-nimestä luopumiseen on jo käynnissä. Hänen mukaansa tarkoitus on, että kuluttaja ei edes huomaa suurempaa muutosta.

– Uutta kattobrändiä emme ole lanseeraamassa, koska suomalainen mieltää Valiojäätelön Pingviiniksi. Siihen voi laittaa väliin matematiikasta tutun yhtäläisyysmerkin, jäätelön markkinointijohtaja Johanna Sewon-Kievari sanoo.

Hän muistuttaa, että Pingiviini tuli markkiinoille jo 1935, kun silloinen Oy Jäätelö – Glass Ab aloitti sen valmistuksen. Sittemmin Valio osti yhtiön ja Pingviini-tuotemerkin.

Nestléllä, päinvastoin kuin Unileverillä, on tuotantoa Suomessa. Valiojäätelöt tehdään Suomen Nestlén Turengin tehtaalla. Jäätelötehdas on pohjoismaiden suurin. Muuten Nestlè on vahva muun muassa lastenruokamarkkinoilla. Piltit ja Bonat tehdään Turun tehtaassa.

Kotimaallaon merkitystä

Nestlé tutki suomalaisten käsityksiä jäätelöstä ja tulokset olivat osittain yllättäviäkin.

Suomalaiset pitävät jäätelön tärkeimpinä kotimaisuustekijöinä valmistusmaata (55 %) sekä raaka-aineen alkuperämaata (49 %).

Vastaajista 37 prosentin mielestä jäätelöstä tekee suomalaisen valmistaja, 32 prosentin mielestä suomalainen maku, 24 prosentin mielestä tuotekehitys ja 24 prosentin mielestä Joutsenlippu. Vasta tämän jälkeen tulee esimerkiksi tuotemerkki.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?