Asuntojen hinnat Helsingissä sisältävät 1000 euroa extraa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tämän takia asunto maksaa 50 000 euroa liikaa

Julkaistu: 5.5.2011 6:01, Päivitetty 6.5.2011 8:53

Uusien asuntojen hintoja olisi helppo pudottaa useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä eli tonnin per neliö, jos asuntojen vaatimuksista tingittäisiin hieman. Nyt uuden asunnon hinnassa on Helsingissä 1000 euroa neliötä kohden "ylimääräistä" eli mm. autopaikkojen ja täydellisen esteettömyyden aiheuttamia lisäkuluja. Pitääkö esimerkiksi autopaikan kuulua joka asuntoon?

Uuden asunnon ostaja joutuu maksamaan Helsingissä 40 000–60 000 euroa ja jopa 150 000 euroa liikaa – ja osittain ihan turhaan. Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän mukaan lisälasku koostuu rakentamismääräyksistä.

Pakolliset autopaikat maksavat noin 400 euroa jokaista asuinneliötä kohti, väestönsuojat vajaat 300 euroa per neliö ja täydellinen esteettömyys vajaat 300 euroa neliöltä. Uudet energiansäästövaatimukset ovat puolestaan nostaneet neliöhintaa 3–4 prosenttia eli noin 100 euroa neliöltä. Puhutaan siis tonnin lisälaskusta neliötä kohden.

Penttilä niistäisi pois väestönsuojat.

– Kaupunki on sitä mieltä, että nykyisissä uhkakuvissa ei ole mitään sellaista, joka edellyttäisi enää väestönsuojien rakentamista.

Penttilän mukaan Suomen lisäksi vain Albania ja Sveitsi rakentavat väestönsuojia.

Edellinen hallitus nosti väestösuojien rakentamisvelvoitteen alarajaa. Ne pitää tehdä asuin- ja työpaikkarakennuksiin, joiden kerrosala on yli 1 200 neliömetriä. Aiemmin suojat piti rakentaa 600 neliön rakennuksiin.

– Helsinkiläisessä rakentamistyylissä harva talo jää alle 1 200 neliön, Penttilä kommentoi happamasti.

Autottomillehirveä lasku

Penttilän mukaan kukaan ei ole onnistunut ratkaisemaan yhtälöä, kuinka rakennettaisiin autopaikkoja, joiden kustannukset eivät menisi asuntojen hintoihin. Jos yhden autopaikan rakentamisen maksaa 40 000 euroa ja paikka myydään 15 000 eurolla, kuten paikoin tapahtuu, kulut menevät muidenkin kuin autoilijoiden piikkiin.

Autopaikkojen pakollisuuteen kaupunki on puuttumassa Helsingissä  Jätkäsaaren ja Kalasataman uusilla alueilla. Niihin tulee Penttilän mukaan vähemmän autopaikkoja kuin tyypillisiin esikaupunkeihin. Kalasatama on metron ääressä. Jätkäsaareen tulee ratikka – eikä metrokaan ole kaukana.

– Nyt kannen alle rakennettavan autopaikan kustannus on Jätkäsaaressa 40 000–42 000 euroa ja kalliosuojassa jopa 55 000 euroa, Penttilä kertoo tarjouksiin viitaten.

Jätkäsaareen ja Kalasatamaan tulee Penttilän mukaan autottomia kortteleita eli muutamia satoja asuntoja, joiden hinnassa ei ole autopaikkaa. Asunnot ovat kaupungin vuokrataloja, hitas-asuntoja ja HOAS:n opiskelija-asuntoja. 

Esteettömyydestä ja energiasäästövaatimuksista kaupunki ei Penttilän mukaan tingi, sen takia arvio kustannuksista on teoreettinen, koska ei ole vertailukustannuksia. Esteettömyyden kustannukset riippuvat hyvin paljon myös tontin olosuhteista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?