Tämän takia haluat Applen etkä Nokiaa

Julkaistu:

Apple on Einsteinin ja Marilynin lapsi, kuin Sauli Niinistö tai prom queen – fiksujen ja yksilöllisten suosikki. Nokia taas on kömpelö nörtti. Apple on onnistunut rakentamaan itsestään nerokkaalla markkinoinnilla loistavan brändin, lähes kultin. Miksi se on onnistunut tässä, mutta Nokia ei?
Apple on yksi viime aikojen kohutuimmista brändeistä, joka on onnistunut horjuttamaan muun muassa Nokian asemaa. Missä piilee yhtiön menestyksen salaisuus?

– Apple on kautta aikain lähtenyt siitä, että se on haastaja. Ensin se haastoi pc:t, nyt Nokian, Sonyn ja muut. Ihmiset yleensä pitävät innokkaista haastajista. Ne keräävät enemmän suosiota kuin kömpelö markkinaykkönen, markkinoinnin vieraileva professori Pekka Mattila Aalto-yliopistosta kertoo.

Mattilan mielestä Applea kuvaa myös tietty ylimielisyys. Hän rinnastaa Applen suorasanaisiin veteraanipoliitikkoihin Sauli Niinistöön ja Paavo Lipposeen.

– Koemme turvallisuutta silloin, kun kiintymyssuhde on yksipuolinen. Tietynlainen ylimielisyys on turvallisen tuntuista. Se antaa viestin johtajuudesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hankenin bränditutkija Kirsti Lindberg-Repo pitää Applen tyyliä pikemminkin itsetietoisuutena kuin ylimielisyytenä. Hän kertoo kuulleensa määritelmän, että Nokia on luokan nörtti ja Apple prom queen tai prom king eli valmistujaisjuhlien tähti.

– Apple on Einsteinin ja Marilyn Monroen sekoitus. Siinä on itsetietoisuutta ja itsevarmuutta, joka saatetaan tulkita ylimielisyydeksi.

Apple pyrkii olemaan fiksujen
ja yksilöllisten merkki


Apple on onnistunut brändäämään itsensä fiksujen ja yksilöllisten ihmisten merkiksi.

– Totta kai meihin vetoaa viesti, joka imartelee meitä. Jos mainostettaisiin, että nämä isot näppäimet sopivat tumpuloille, eihän me semmoisesta tykättäisi, Mattila sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Apple tekee laitteita useisiin tuoteryhmiin, mutta ne ovat aina premiumia eli keskimääräistä kalliimpia. Laitteilla on myös yhtenäinen olemus, ne ovat keskenään yhteensopivia ja niillä on sama kohderyhmä.

–  Apple on kokonaisvaltainen lifestyle-brändi, joka levittäytyy perinteisten tuotekategorioiden läpi. 

Nokia taas tekee lähes pelkästään puhelimia, mutta kaikille kuluttajaryhmille. Silloin brändin valinta ei ole samalla tavalla viesti siitä, millainen minä olen.

Applen brändissä kaikki on hyvin suunniteltua ja tarkoin mitattua, Lindberg-Repo kertoo. Yhtiö mittaa hänen mukaansa kuluttajien mieltymystä brändiinsä ja valmiutta maksaa tuotteesta paremmin kuin kukaan muu.

Nokia pärjää hyvin, jos katsotaan brändin arvostusta ja tunnettuutta. Sen sijaan kuluttajien kiintymys ja viehtymys Nokiaan on Lindberg-Revon mukaan aika heikkoa.

– Apple on löytänyt tasapainon kaikkien niiden osien välillä, jotka ovat tärkeitä kuluttajille.

Lindberg-Repo pitää Applen markkinointiajattelua suorastaan nerokkaana ja melkein ylivertaisena.

Markkinajohtaja ei voi
olla enää haastaja



Musiikkisoitin iPod oli Applen laitteista ensimmäinen, joka oli periaatteessa laajempien kansanjoukkojen saavutettavissa. IPhone on selvästi kalliimpi, puhumattakaan tietokoneista. Apple-fanius liittyykin ennen kaikkea tietokoneisiin.

– Kolmannen iPodin hankkimista ei pidetä samanlaisena viestinä faniudesta kuin kolmannen Apple-tietokoneen hankkimista. Se on erivahvuinen viesti liittyen jo investoinnin suuruuteen, Mattila sanoo.

Applen brändi tavoittaa nyt aiempaa suurempia ihmisjoukkoja, missä voi piillä riski. IPodeissa ja iPadeissa se on markkinajohtaja. Se ei voi olla enää haastaja, jos sillä on määräävä markkina-asema.

Ongelmaksi nousee myös se, jos sen maine fiksumpien ihmisten tuotteena kärsii.

– Jos yli puolet ihmisistä käyttää jotain sen tuotetta, se ei voi olla keskimääräistä fiksumpien ihmisten tuote. Se on matemaattinen mahdottomuus.

Vallanvaihdosta voi odottaa
Pohjois-Korea-tyyppistä


Mattilan mukaan Applen tarinaan liittyy olennaisesti tragedia ja messias-hahmo. Steve Jobs sai näyttävät potkut, mutta hän teki paluun ja tämä "väärinymmärretty nero" pelasti yhtiön syvältä kuopasta.

– Steve Jobsin paluun jälkeen on ymmärretty, mitkä brändin ainekset lopulta ovat. Järjestetään spektaakkeleja yhden ihmisen ympärille, annostellaan tietoa niukasti ja pidetään kaikkia jännityksessä.

Applen on pitänyt miettiä aikaa Jobsin jälkeen siksikin, että Jobs taistelee vakavaa sairautta vastaan.

– Luulen, että Apple pyrkii tekemään hiljaisen transformaation. Se tehdään todennäköisesti vähin erin kuin Pohjois-Korean vallanvaihto. Nyt brändi ja logo ottavat enemmän tilaa. Tuhannen taalan kysymys on, miten se siinä onnistuu.

Apple on nokkava kuin
italialainen luksusbrändi


Apple on tullut jo siihen ikään, että sen alkuperäiset käyttäjät ovat vanhentuneet.

– Käyttäjät eivät ole vain kauniita, nuoria ihmisiä, joilla on radikaaleja ajatuksia. He alkavat olla keskivartalolihavia, keski-ikäisiä ihmisiä, jotka työntävät kaksosrattaita, Mattila sanoo. 

Applen on mietittävä, miten vanheta faniensa mukana ja samalla voittaa uusia sydämiä nuorista.

– Tämä on osoittautunut monelle brändille valtavan haastavaksi. 

Apple toimii nokkavasti ja hinnoittelee häikäilemättömästi, aivan kuin jotkut italialaiset ja ranskalaiset luksusbrändit. Harvalla brändillä on edellytyksiä tällaiseen toimintatapaan.

– Pitää olla tarina ja oikeat ainekset kasassa. Jos kaikki eivät täyty, sitä kutsutaan vain huonoksi palveluksi.

Harrikka on kuin Apple

Moottoripyörämerkki Harley Davidson on sekä Pekka Mattilan että Kirsti Lindberg-Revon mielestä verrattavissa Applen brändiin.

Harley Davidsonia ja Applea yhdistävät esimerkiksi nämä:

 
  • Kuluttaja pääsee tiettyyn sosiaaliseen piiriin.
  • Elämäntapabrändi.
  • Tiukka ote kohderyhmästä.
  • Palvova suhtautuminen brändiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ostitko jonkin näistä suosituista leluista? Palauta se kauppaan – Tukes: ”Vanhempien vastuulla valvoa pikkulasten leikkejä”

    2. 2

      Asiantuntija: Sähkö­auto ei ole välttämättä ekoteko – valmistus kuluttaa ”todella paljon enemmän” energiaa kuin perinteisen auton

    3. 3

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    4. 4

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    5. 5

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    6. 6

      Sinisilmäinen nainen autteli petollista miesystäväänsä – havahtui todellisuuteen 90 000 euron velkataakan alta

    7. 7

      Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

    8. 8

      Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

    9. 9

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    10. 10

      Poliittiset pulmat eivät ole iskeneet euron arvoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    2. 2

      Asiantuntija: Sähkö­auto ei ole välttämättä ekoteko – valmistus kuluttaa ”todella paljon enemmän” energiaa kuin perinteisen auton

    3. 3

      Ostitko jonkin näistä suosituista leluista? Palauta se kauppaan – Tukes: ”Vanhempien vastuulla valvoa pikkulasten leikkejä”

    4. 4

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    5. 5

      Sinisilmäinen nainen autteli petollista miesystäväänsä – havahtui todellisuuteen 90 000 euron velkataakan alta

    6. 6

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    7. 7

      Lähes jokaisessa luokassa on lapsia, joiden kodeissa ei ole varaa lahjoihin – näin voit muistaa köyhän perheen lasta jouluna

    8. 8

      Poliittiset pulmat eivät ole iskeneet euron arvoon

    9. 9

      Polttoaineen veroruoskassa piilee vaara: ”Ihmiset jättävät ostamatta esimerkiksi lääkkeitä”

    10. 10

      Autokaupan edustaja sähköautoihin siirtymisestä: ”On luettu liikaa Muumilaakson tarinoita”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osa Veikon Koneen asiakkaista ei ole saanut tavaroitaan – toimitusjohtaja kertoo, mistä on kyse

    2. 2

      Perheenisä ihmettelee tätä näkyä tavaratalossa: Miten sama lelu voi maksaa Seinäjoella 69 euroa ja Tampereella 179 euroa?

    3. 3

      Pärjäisitkö taksikuskina Helsingissä? Testaa 11 kysymyksellä, kuinka hyvin tunnet kaupunkia

    4. 4

      Tavalliset suomalaiset kertoivat, mihin veronpalautusrahat uppoavat – espoolaiselle Markukselle kilahtaa kunnon potti

    5. 5

      Oletko varakkaampi kuin ikäisesi keskimäärin? Katso tästä!

    6. 6

      HS: Ruotsin pankkivalvoja lyttää suomalaisten lainanmaksun: ”Taloudellisesta näkökulmasta se ei ehkä ole järkevää”

    7. 7

      Perinteiset veron­palautukset tulivat viimeistä kertaa – asian­tuntija kertoo, mitä rahalla kannattaa tehdä

    8. 8

      Radio-ohjattava auto maksoi Seinäjoella 69,95 euroa ja Tampereella 179 euroa – lelukaupan johtaja kertoo, mistä on kyse

    9. 9

      Onko suomalaisen järkeä kuolla velattomana? Ekonomistit vastaavat – ”Kuuluuko ihmisen jättää jotakin jälkeensä?”

    10. 10

      Kyläkauppias Mauri, 76, myy itsepintaisesti vanhoja elintarvikkeita – Kesko: Toimitukset katkaistiin jo syksyllä

    11. Näytä lisää