Welhon ja TeliaSoneran markkinointi sai sapiskaa

Welho ja TeliaSonera saivat keppiä Kuluttajavirastolta lainvastaisesta markkinoinnistaan. Yhtiöt olivat markkinoineet kanavapakettejaan harhaanjohtavasti.

13.4.2011 9:57 | Päivitetty 13.4.2011 12:57

Welho lähetti kuluttajille Welho Mix -kanavapakettinsa ohjelmakortteja, vaikka kuluttajat eivät olleet niitä tilanneet. Kortilla sai katsoa kanavapakettia ilmaiseksi kolme kuukautta, mutta tilaus piti erikseen irtisanoa, jos sitä ei halunnut jatkaa.

Muuten tilaus jatkui kolmen kuukauden jälkeen hinnaston mukaisella hinnalla.

TeliaSonera lähetti kuluttajille laskun, jossa oli kaksi tilisiirtolomaketta. Toisella pystyi maksamaan tilatut kanavat, ja toisella olisi voinut tilata lisäksi kaksi uutta kanavapakettia.

Kuluttajaviraston mukaan molempien kampanjat rikkoivat kuluttajansuojalain säännöksiä. Palvelua ei saa mainostaa ilmaiseksi tai maksuttomaksi, jos kuluttajan on sitouduttava maksulliseen sopimukseen. Kuluttajille ei saa toimittaa tuotteita tai palveluja ilman tilausta ja edellyttää heiltä siitä maksua.

Tarjousta ei saa esittää niin, että kuluttaja voisi luulla sitä velvoittavaksi laskuksi. TeliaSoneran tapauksessa kuluttajat saattoivat maksaa vahingossa väärän laskun ja tilata uusia kanavia tahtomattaan.

Tarjouksen sisältö on myös kerrottava selvästi.

Kuluttajavirasto vaati Welhon omistajaa DNA:ta ja TeliaSoneraa luopumaan lainvastaisista menettelytavoista. Yhtiöt sitoutuivat tähän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?