Reilu kauppa jatkoi kasvuaan viime vuonna - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

17 euroa – siinä on suomalaisen Reilu kauppa

Reilu kauppa kasvoi Suomessa viime vuonna sekä myynnin arvoa että tuotevalikoimaa tarkasteltaessa. Reilun kaupan suklaan myynti kasvoi lähes kolmanneksen. Nyt suomalainen käyttää Reilun kaupan tuotteisiin 17 euroa.

4.4.2011 18:14 | Päivitetty 4.4.2011 18:24

Sertifioituja Reilun kaupan tuotteita ostettiin vuonna 2010 yhteensä 93 miljoonalla eurolla, eli noin kuudella miljoonalla eurolla edellisvuotta enemmän. Summa tekee reilut 17 euroa suomalaista kohden, kertoo Reilun kaupan edistämisyhdistys.

Reilun kaupan suklaan myynti kasvoi lähes kolmanneksen. Myös pakistanilaisia urheilupalloja myytiin kolmannes enemmän, eli lähes 12 000 kappaletta. Reiluja ruusuja ja neilikoita myytiin 13 prosenttia, mehuja 12 prosenttia ja viinejä 10 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kauppoihin tuli viime vuonna reilun kaupan rosé-kuohuviini, reilusta puuvillasta valmistetut tennarit ja noin 200 muuta sertifioitua reilun kaupan tuotetta. Tuotteita on nyt yhteensä 1 600.

Suosikkeja olivat kahvi, banaanit, viini, kukat ja puuvillatuotteet. Puuvillan myynti laski seitsemän prosenttia edellisvuodesta osin sen vuoksi, että puuvillan hinta maailmanmarkkinoilla nousi koko vuoden ajan.

Reilun kaupan järjestelmässä kehitysmaiden tuottajille taataan pysyvä hinta, jonka turvin he pystyvät parantamaan työ- ja elinolojaan.

Lapsityövoiman käyttö on kielletty, suurtilojen työntekijöiden oikeuksista huolehditaan, ja tuotannossa noudatetaan tiukkoja ympäristökriteerejä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?