Päivittäistavarakaupan suurimpien toimijoiden eli S-ryhmän ja K-ryhmän markkinaosuus kasvoi viime vuonna, kertoo Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri.
Toimijat jakoivat samaa kakkua, sillä alan myynti ei kasvanut viime vuonna lainkaan. Päivittäistavaroiden myynti polki viime vuonna paikallaan. Myynti oli 14,5 miljardia euroa.
S-ryhmän osuus oli 44,1 prosenttia, jossa kasvua oli 0,9 prosenttiyksikköä. K-ryhmän osuus oli puolestaan 35,0 prosenttia, jossa kasvua oli 0,8 prosenttiyksikköä. S-ryhmä kasvatti osuuksiaan myymäläverkostoa laajentamalla ja K-ryhmä olemassa olevien myymälöiden myyntiä kasvattamalla.
Suomen Lähikauppa ja Lidl menettivät
Häviäjiä markkinaosuuskisassa olivat pienemmät toimijat. Suomen Lähikauppa Oy:n markkinaosuus laski 1,2 prosenttiyksikköä 9,0 prosenttiin. Lidlin markkinaosuus pieneni Nielsenin arvion mukaan 5,1 prosentista 4,8 prosenttiin.
Suomen Lähikaupan markkinaosuuden laskussa isoja taustatekijöitä ovat Euromarkettien lopettaminen ja Siwa-myymäläverkoston supistaminen. Euromarkettien määrä laski vuodessa 19 kappaleesta kuuteen kappaleeseen. Siwoja lopetettiin viime vuoden aikana 30 kappaletta, mikä on enemmän lopettaneita myymälöitä kuin missään muussa ketjussa.
Alepa kasvoivahvasti
S-ryhmän sisällä S-marketin markkinaosuus pysyi ennallaan 22,9 prosentissa, vaikka myynti oli hienoisessa 0,2 prosentin laskussa. Prisman markkinaosuus kasvoi 0,7 prosenttiyksikköä 13,8 prosenttiin. Prismojen myynti kasvoi 5,4 prosenttia lähinnä uusien tavaratalojen ansiosta.
Alepan markkinaosuus kasvoi 0,2 prosenttiyksikköä 2,3 prosenttiin. Alepan myynti kasvoi 11,4 prosenttia, kun aukioloajat pitenivät. Aukioloajat toisaalta heikensivät ABC-ketjun myyntiä, joka laski 5,1 prosenttia.
K-ryhmän K-supermarkettien ja K-citymarkettien myynti kasvoi voimakkaasti viime vuonna ja ne kasvattivat markkinaosuuttaan. K-supermarketin markkinaosuus oli 11,9 prosenttia ja K-citymarketin 11,4 prosenttia.
Siwalla on ketjuista edelleen eniten myymälöitä eli 511. K-marketteja on 474 ja S-marketteja 438.