A. Le Coq löi Sakun, Wiru, Fredrikin ja Pulsin olutkyselyssä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalainen suosii virolaista – tuopissaan

Suomalainen haluaa ostaa virolaista olutta myös omasta lähikaupastaan. Nuorten ja varttuneiden mauissa löytyi merkittävä ero.

15.2.2011 16:52 | Päivitetty 15.2.2011 17:00

69 prosenttia laivamatkailijoista sanoo haluavansa ostaa virolaista olutta myös kotikonnuillaan. Tämä ilmene Turu-Uuringute AS:n Tallinnan-laivoilla tekemästä kyselystä.

Virolaisen taloustutkimuslaitoksen mukaan suomalaiset juovatkin puolet Viron olutviennistä, joka kasvoi viime vuonna 72 prosentin vauhtia.

Esimerkiksi Olvi-konserniin kuuluva A. Le Coq yli kaksinkertaisti vientinsä Suomeen. Se nousi 1,1 miljoonasta litrasta 2,4 miljoonaan litraan.

Laivoilla tammikuussa tehdyn kyselyn mukaan nuorten ja varttuneiden suomalaisten mauissa tai kokemuksissa on suuri ero.

18–30-vuotiaista 38 prosenttia ilmoittaa suosikikseen A. Le Coqin ja 18 prosenttia Carlsberg-ryhmään kuuluvan Sakun. 55-vuotta ja sitä vanhempien joukossa 36 prosenttia suosii Sakua ja 29 prosenttia A. Le Coqia.

Muut Suomeen tuotavat virolaisoluet ovat lähinnä tanskalaisen Harboe-konsernin Virumaalla panemat Wiru-, Fredrik- ja Puls-oluet.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?