MTL odottaa 5,5 prosentin kasvua vuonna 2011 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Markkinointiviestinnän näkymät kirkastuneet

Markkinointiviestintäalan tulevaisuudenodotukset ovat parantuneet. Markkinointiviestinnän toimistojen liiton MTL-barometrin mukaan 99 prosenttia alan yrityksistä uskoo yritysten suhdannenäkymien paranevan tai säilyvän ennallaan.

11.1.2011 10:33 | Päivitetty 11.1.2011 10:44

Markkinointiviestintäalan tulevaisuudenodotukset ovat selvästi optimistisemmat kuin teollisuuden ja palvelujen odotukset Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) marraskuun barometrissa, MTL kertoo tiedotteessaan.

MTL:n suhdannebarometri ennustaa koko toimialan kasvuksi myyntikatteilla mitattuna 5,5 prosenttia kuluvana vuonna. Optimistisimpia ovat digitoimistot 11 prosentin sekä viestintätoimistot 9,5 prosentin kasvuodotuksin.

– Barometrin tuloksista voi päätellä, että toimialan uskotaan jatkavan uudella kasvu-uralla ja palaavan taantumasta varovaisen kasvun aikaan. Toimialalla on tehty taantuman johdosta paljon rakenteellisia ja toimintatapojen uudistuksia. Ne on ilmeisestikin onnistuttu ajoittamaan oikein ja nyt voidaan odottaa maltillista kasvua, MTL:n toimitusjohtaja Anne Mehtäläinen sanoo tiedotteessa.

Työvoimapula hidastaamyynnin kasvuaMarkkinointiviestintäalan asiantuntijapalveluyritysten toimitusjohtajista 76 prosenttia ennakoi oman yrityksen myynnin kasvavan seuraavan puolen vuoden aikana. Yli kolmannes arvioi kuitenkin ammattitaitoisen työvoiman puutteen hidastavan oleellisesti kasvua.

– Rekrytointitarpeet ovat toimialalla ilmeiset. Jo yli puolet toimistoista kertoo tarpeesta palkata uusia työntekijöitä. Rekrytointi kasvaa suorassa suhteessa myynnin kasvun kanssa. Ammattitaitoisen työvoiman löytäminen koetaan tällä hetkellä vaikeana ja se hidastaa yhä useamman markkinointiviestinnän asiantuntijapalveluyrityksen myynnin kasvua, analysoi Mehtäläinen.

Hänen mukaansa toimialan kysynnän yleinen parantuminen, nopeiden toimeksiantojen määrän yleistyminen ja lievä resurssipula luovat puolestaan paineita asiakashintoihin. Joka kolmas toimitusjohtajista ennakoikin jonkinasteista tuntihintojen nousua.

Radiomainonnassa odotetaankysynnän kasvuaVoimakkaimmin kasvussa ovat medioiden suunnittelu ja ostaminen. Tv-, radio-, ulkomedia-, sanomalehti- ja aikakausilehtien kampanjoiden kasvu on merkittävä. Suurimmat muutokset kysynnän kasvuodotuksissa on radiomainonnassa.

Tutkimukset kiinnostavat aiempaa enemmän ja myös markkinointi-investointeihin liittyvät analyysit sekä asiakasyritysten budjetointiin liittyvät palvelut ovat kasvussa. Digitaalisen puolen asiantuntijapalveluiden kysyntä jatkaa vahvana, mutta osoittaa kysynnän vakiintumisen ensimmäisiä merkkejä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?