Pirkka III-olut kaataa Karhua, Karjalaa, Lapin Kultaa, Koffia ja Olvia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pirkka-olut uhkaa jo Karhua ja Karjalaa

Pirkka-oluesta on tullut jättihitti. Kotimainen Pirkka III -olut myy paikoin jopa kymmenen kertaa paremmin kuin vanhat merkit.

9.12.2010 7:02 | Päivitetty 29.12.2010 11:49

Keskon elokuussa lanseeraamasta kotimaisesta Pirkka III-oluesta on tullut jättihitti. Yhdeksän K-kauppiasta kymmenestä sanoo Pirkan olevan omassa kaupassaan ylivoimaisesti myydyin olutmerkki. Osa kertoo, että Pirkka myy laatikoissa jopa kymmenen kertaa enemmän kuin Karjala tai Koff.

Vain iisalmelaisen K-Supermarket Torikulman kauppias Juuso Savolainen sanoo, että heillä Olvi on pitänyt vielä pintansa. Kakkonen on Pirkka, jonka panee paikallinen Olvi.

Hurjat myyntiluvut kertovat Pirkan uhkaavan jopa Suomen myydyimpiä olutmerkkejä. Niiden markkinaosuuksista ei ole ollut luotettavaa tietoa sen jälkeen kun Kilpailuvirasto lopetti tutkimusyhtiö Nielsenin kassavirtoihin perustuneen Scantrack-tutkimuksen 2008. Viraston mukaan kyse oli laittomasta tietojen vaihdosta.

Viimeinen mitattu markkinajohtaja oli Sinebrychoffin Karhu kannoillaan Hartwallin Karjala. Kummankin markkinaosuus oli tutkimuksen loppuvaiheissa noin 20 prosenttia, mutta sen jälkeen olutmarkkina on pirstoutunut uusien kotimaisten ja tuontimerkkien markkinoilletulon jälkeen. Jopa pienestä K-extrasta saattaa löytyä nykyään 50 ulkomaista olutmerkkiä.

Keskon osuus päivittäistavarakaupasta on 34,2 prosenttia, joten K-kaupoissa ylivoimainen Pirkka on voinut mennä ohi Koffin III:sta, Hartwallin Lapin Kullasta ja toisesta Olvin tasavahvoista olutmerkeistä.

Kauppa riippuutarjouksista

Pirkan menekin on taannut sen 24-monipakkauksen myyminen 19,99 euron hinnalla. Toisaalta kauppiaita on kannustanut se, että he ovat saaneet siitä silläkin hinnalla paremman katteen kuin tunnetuista vanhoista merkeistä.

– Se on ehdoton ykkönen valtakunnassa, arvelee muun muassa K-market Kielotien kauppias Mika Ranki Vantaalta.

– Se on oma merkki. Sen suomalaisuudellakin on merkitystä. Sen toimitusvarmuus on ollut parempi kuin muilla, hän sanoo viitaten muun muassa viime kevään työtaistelujen aiheuttamiin katkoihin.

– Mikä on edullisin, sitä menee eniten. Toisaalta vaikka jotain tshekkiolutta myisi kuinka halvalla, se ei menisi samalla lailla, vuodesta 1989 kauppiaana toiminut turkulaisen K-market Nättärin Teppo Törnblom sanoo.

Tätä juttua varten kysyttiin Pirkka III-oluen myynnistä seuraavista kaupoista ja kauppiailta: K-market Tikanmaa Raisio, K-supermarket Torikulma Iisalmi, K-market Maurintori Kihniö, K-market Nättäri Turku, K-market Kristiina Lappeenranta, K-supermarket Kauppaniska Äänekoski, K-supermarket Trio Lahti. K-supermarket Kauppatori Rovaniemi, K-market Kielotie Vantaa ja K-market Pirkka Laihia.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?