Anttilan myyjät tekevät haamuostoksia - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Anttilan myyjät tekevät haamuostoksia

Myyjiä painostetaan kaupoissa entistä enemmän tekemään niin sanottua lisämyyntiä eli tuputtamaan asiakkaille vielä lisää ostettavaa. Myös myyntikilpailuista ja myyjien pakottamisesta haamuostajiksi arvioimaan toistensa työtä on tullut arkea työpaikoilla, kertoo Palvelualojen liiton Pam-lehti.

2.12.2010 14:31 | Päivitetty 2.12.2010 14:32

Asiakas ei pääse nykyään enää kaupasta ulos ilman, että hänelle  tuputetaan lisää ostettavaa jo tehdyn ostoksen päälle. Myyjien tehtäviin kuuluu jo lähes joka kaupassa niin sanotusta lisämyynnistä huolehtiminen, kertoo Pam-lehti.

Sen mukaan työilmapiiri alkaa monessa kaupassa olla tämän takia jo varsin hiostava.

Lisämyynti tarkoittaa sitä, että myyjän on yritettävä kasvattaa myyntiä omalla henkilökohtaisella työllään eli tarjoamalla lisää ostettavaa. Lisämyynnin vaatimisesta on monen myyjän mielestä tullut jo hallitsevaa.

Myyjien pitää muistaa tarjota asiakkaille kampanjatavaroita ja kanta-asiakkuutta ja kysellä esimerkiksi, olisiko asiakkaan syytä ostaa hameen lisäksi myös uusi pusero.

– Jokaisen työntekijän on parinsa kanssa keksittävä "päivän tuote", joka on määrätty tarjottavaksi jokaiselle kassalle tulevalle asiakkaalle, kertoo Anttilan myyjä Pam-lehdessä.

Shellin myyjä puolestaan kertoo esimerkin kampanjasta, jossa jokaiselle bensan tankkaajalle piti tarjota kiillotuspesua 15 euron hintaan tai muuten asiakas saa pesun ilmaiseksi. Asiaa seurattiin häpeälistalla, johon merkittiin jokaisen myyjän antamat ilmaiset pesut ja liikkeen sen vuoksi menettämät eurot.

Vaatimusta tehostetaan monessa paikassa myyntikilpailuilla. Lisämyynnit kirjataan myyjäkohtaisesti ja ne ovat monesti julkisia. Erillisiä häpeälistojakin tehdään huonosti lisämyyntiä tehneistä.

Anttilan myyjä kertoo jutussa myös vaatimuksista saada tietty määrä lisämyyntiä päivässä. 

Moni myyjä kertoo myös, että erityisesti määräaikaisille vihjaillaan, ettei jatkoa työsuhteelle ole luvassa, jos lisämyyntiä ei tule.

Joissain paikoissa työntekijöille on jopa sanottu lehden mukaan, että jos lisämyyntiä ei tule, se katsotaan työstä kieltäytymiseksi, mikä on peruste irtisanomiselle. 

Pamin neuvottelupäällikkö Juha Ojala arvioi lehdessä, että sinänsä lisämyyntitavoitteissa ei ole mitään väärää, mutta oleellista on se, millaisilla keinoilla lisämyynti asetetaan vaatimukseksi myyjille. Hänen mielestään ihmisiä pitää palkita tuloksen teosta, mutta ei rangaista siitä, ettei ole saavuttanut tavoitteita.

Lisää hiostusta myyjille tuovat haamuostajat, jotka pisteyttävät myyjien suorituksia. Entinen Anttilan myyjä kertoo, että myös myyjät itse joutuivat vuorollaan haamuostajiksi ja havainnot piti kertoa työntekijöiden yhteisessä palaverissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?