Soneran asiakaspalvelu vitkuttelee - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Soneran asiakaspalvelu vitkuttelee

Soneran laajakaista-asiakkaat joutuivat odottamaan keskimäärin kauimmin vastausta puhelinpalvelusta. Matkapuhelinasiakkaat saivat palvelua nopeimmin suurista operaattoreista.

2.12.2010 14:20 | Päivitetty 2.12.2010 14:20

Viestintävirasto koosti taulukoihin teleyritysten julkaisemat asiakaspalvelun vastausajat. Heinä–syyskuussa heikoimmin pärjäsi Soneran laajakaistapalvelu, jonka keskimääräinen vastausaika oli 5 minuuttia ja 14 sekuntia. Alle minuutissa vastattiin vain noin neljännekseen puheluista.

Toisaalta Soneran matkapuhelinasioissa auttava asiakaspalvelu oli nopeampi kuin Elisa tai DNA. Perää piti Kolumbus, joka vastasi alle minuutissa vain noin joka kymmenenteen puheluun. Jonotusaika oli 4 minuuttia 30 sekuntia.

Elisan omistamaan Saunalahteen kuuluva Kolumbus lopetti uusien liittymien myynnin kohta vuosi sitten, mutta vanhojen asiakkaiden palvelu jatkuu.

Ajat elävät voimakkaasti. Sonera esimerkiksi vastasi viime viikolla laajakaistapuheluihin keskimäärin 1 minuutissa ja 46 sekunnissa ja matkapuhelintiedusteluihin 51 sekunnissa. Sonera on alkanut tänä vuonna ohjata asiakkaita tekemään ajanvarauksia asiakaspalvelijoille.

Suuntanaitsepalvelu

Viestintäviraston tilaston mukaan nopeimpia laajakaistapalvelijoita olivat heinä–syyskuussa Pohjois-Hämeen Puhelin, Ikaalisten-Parkanon Puhelin ja Etelä-Satakunnan Puhelin. Kolmesta isosta DNA oli paras.

Matkapuhelinpalveluissa nopeimpia olivat Globetel ja Ålands Mobiltelefon.

Vastausajat ovat usein purnattu, mutta vain osatotuuden asiakaspalvelusta kertova mittari. Kokonaan oma kysymyksensä on saatavan palvelun laatu, kuten ystävällisyys ja asiantuntemus, sitten kun puheluun vihdoin vastataan.

Suurista operaattoreista vain DNA on pitänyt puhelut ja jonottamisen maksuttomana. Sonera, Elisa ja DNA ovat kaikki satsaamassa itsepalvelun lisäämiseen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?