Alemyynti alkaa Yhdysvalloissa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Musta perjantai käynnisti roimat alet – kauppojen ovilla paniikki

Tänään monet amerikkalaiskauppiaat ovat odottaneet hermostuneina ovien avaamista, sillä luvassa on vuoden tärkein ostospäivä – Musta perjantai. Kulutusriehasta voi nauttia myös verkkokaupoissa. Esimerkiksi Apple houkuttelee kuluttajia jouluostoksille päivän ajan kovilla alennuksilla.

Lelujätti Toys R Us pitää ovensa auki ympäri vuorokauden USA:n ostoshärdellin aikaan.­

26.11.2010 15:29 | Päivitetty 29.11.2010 8:49

Yhdysvaltain joulumarkkinoiden perinteinen lähtölaukaus eli kiitospäivän jälkeinen ”musta perjantai” alkaa tänä vuonna valoisammissa merkeissä kuin viime vuonna. Kauppojen ovilla on jopa jonotettu entistä enemmän (katso kuva alla).

Kauppiaat odottavat kuluttajien hellittävän kukkaronnyörejään ja vauhdittamassa ovat erilaiset tarjoukset. Esimerkiksi Apple tarjoaa tuotteistaan reiluja alennuksia Apple Storessa.

Vähittäiskauppiaiden yhdistys arvioi, että jopa 138 miljoonaa ihmistä tekisi ostoksia tulevana viikonloppuna, missä olisi kasvua neljä miljoonaa viime vuodesta.

– Musta perjantai poikkeaa muusta lomakaudesta. Musta perjantai on tapahtuma, sanoi markkinatutkija Nielsenin varatoimitusjohtaja James Russo.

Hittituotteita ovat taulutelevisiot, tietokoneet ja erilaiset lelut, mutta myös vaatekauppiaat ovat lähteneet asialle. Tosin jotkut kauppiaat ovat pistäneet artikkelinsa alennusmyyntiin jo etukäteen.

Kauppajätti Wal-Mart avasi ovensa jo kiitospäivänä ja on pitänyt niitä avoinna yön ylitse. Tavaratalot omaksuivat tämän taktiikan sen jälkeen, kun yksi työntekijä tallautui ryntäyksessä kuoliaaksi kaksi vuotta sitten. Useiden kauppojen eteen kerääntyy jonoja jo tunteja ennen ovien avaamista. Monet muutkin ovat aikaistaneet aukioloaikaansa.

Useat ostavat tuotteensa myös netistä. Ostosrieha jatkuukin viikonlopun jälkeen, kun amerikkalaisissa verkkokaupoissa vietetään "kyber-maanantaita".

Silti edelleen vain kahdeksan prosenttia Yhdysvaltain vähittäismyynnistä tapahtuu verkon kautta.

Amerikkalaiskuluttajat ovat elintärkeitä, sillä yksityinen kulutus vastaa noin 70 prosentista Yhdysvaltain taloudesta. Kuluttajien mielialoihin vaikuttaa taasen esimerkiksi työttömyys, jonka kehityksestä on saatu viime aikoina rohkaisevia tietoja.

Perjantaille annettu nimi ei viittaa lumen puutteeseen, vaan siihen että liikkeet odottavat myyntinsä tuottavan voittoa, joka merkitään tilikirjaan mustalla – erotukseksi tappioiden punaisesta musteesta. Kyseessä on useille yrittäjille vuoden tärkein ostospäivä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?