Huono asiakaspalvelu ärsyttää verkkokaupassa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Huono asiakaspalvelu ärsyttää verkkokaupassa

Kuluttajan mielestä verkkokaupan asiakaspalvelussa on parantamisen varaa. Lisäksi ulkomaiset verkkokaupat mielletään kotimaisia paremmiksi.

9.11.2010 12:13 | Päivitetty 9.11.2010 12:22

Ostajien mielestä ulkomaiset verkkokaupat toimivat kotimaisia hieman paremmin, kertoo Itellan TNS Gallupilla teettämä kyselytutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin kuluttajien suhtautumista kotimaisen ja ulkomaisen verkkokauppa-asioinnin sujuvuuteen.

– Vaikka kotimaiset verkkokaupat toimittavat tilaukset hieman kansainvälisiä kauppoja nopeammin, kuluttajat odottavat kotimaiselta kaupalta vieläkin nopeampia toimituksia, Itellan verkkokaupan palveluiden kehitysjohtaja Kari Nykänen sanoo tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan kuluttajien suurimmat ongelmat liittyvät verkkokauppojen asiakaspalveluun.

– Kun ostaja tutkii tuotetta verkkokaupassa, asiakaspalvelun yhteystietoineen pitäisi olla käytettävissä heti. Harva verkkokauppa kuitenkaan esimerkiksi hyödyntää pikaviestimiä asiakaspalvelussaan ja puhelinnumerokaan ei löydy joka sivulta, Nykänen sanoo tiedotteessa

Verkosta ostavat ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä verkkokauppojen tekniseen toimivuuteen, mutta vastaajat toivovat parannuksia varsinkin toimitusajoista kertomiseen sekä arviointi- ja vertailutietojen saatavuuteen.

Kaupan tuttuus painottuu myös verkossa. Ostajista 69 prosenttia valitsee verkkokaupan sillä perusteella, että kauppa on ennalta tuttu. Lisäksi 66 prosenttia ostajista asioi mieluusti verkkokaupassa, josta hän on ostanut aikaisemminkin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?