"Stora Enso on matkalla kohti viiden tähden kannattavuutta"

Metsäyhtiö Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen on tyytyväinen yhtiön ankaraan kulukuuriin, jota hän pitää ajoissa toteutettuna.

27.10.2010 15:07 | Päivitetty 28.10.2010 8:04

Nyt voi sanoa, että Stora Enso on matkalla kohti viiden tähden kannattavuutta, Jouko Karvinen sanoi esitellessään tänään yhtiön osavuosikatsausta.

Stora Enson liikevaihto kasvoi heinä– syyskuussa vajaan viidenneksen vuotta aiemmasta, liikevoitto lähes kaksinkertaistui ja nettovelka laski viisitoista prosenttia. Karvinen kuitenkin huomauttaa, että lähtötasokin oli hyvin alhainen.

– Tärkeintä kuitenkin on, että liikevaihdon kasvu ei tullut pelkästään toimitusmäärien kasvusta, vaan myös hintojen noususta ja myyntimixistä. Vielä tärkeämpää on se, että liikevoitto lähes kaksinkertaistui. Nettovelkaantumisaste laski 0,43 prosenttiin ja kassavarat ovat 1,1 miljardia euroa. Tästä on hyvä jatkaa, hän listasi.

Stora Enson liiketulos oli viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä niukasti nollan yläpuolella. Liikevoittoprosentti neljän kuukauden liukuvana keskiarvona oli lähellä kahta prosenttia, mistä se on kohonnut kuudetta neljännestä peräkkäin runsaaseen seitsemään prosenttiin.

Yhtiön tavoitteena on saavuttaa sijoitetulle pääomalle kolmentoista prosentin tuotto, josta se kolmannella neljänneksellä niukasti jäi. Neljän kuukauden liukuva keskiarvo oli yhdeksässä prosentissa.

– Matkaa toki edelleen on. Nyt kun positiivista momenttia ja vauhtia on saatu aikaan, joka aamu on herättävä ja mietittävä, miten sitä vauhtia saadaan lisää, Karvinen sanoi.

Talousjohtaja Markus Rauramo huomautti, että tulos on jakautunut hyvin epätasaisesti.

– Raha tehtiin hienopaperissa, kuluttajapakkauskartongissa, teollisuuspakkauksissa ja puutuotteissa. Aikakauslehtipaperissa käytännössä koko tulos tuli liiketoiminta-alueeseen kuuluvista sellutehtaista eli aikakauslehtipaperilla ei rahaa ole tehty, Rauramo sanoi.

– Pahinta on tietysti se, että sanomalehtipaperissa tulos on pyöreä nolla. Vuodentakaiseen verrattuna kustannukset ovat nousseet aika rajustikin. Kustannusten nousun olemme pystyneet omilla toimillamme kompensoimaan, mutta lopputulos on nolla. Johtopäätös tästä on se, että hintoja on saatava ylöspäin.

Kuitupohjaiset pakkaukset jyräävät

Stora Enso on tänä vuonna saanut nostettua kaikkien paperilaatujensa hintoja lukuun ottamatta sanomalehtipaperia, jonka hinta on edelleen yli viidenneksen vuodentakaista alempana. Yhtiö on ilmoittanut asiakkailleen, että ensi vuodelle se tavoittelee viime vuoden tasoisia hintoja. Karvinen toisti jo toisen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä mainitsemansa tavoitteet.

– Keskitymme edelleen hinnoitteluun ja asiakasmixiin, emme tonneihin. Samoin kapasiteetin hallinta on edelleen tärkeää, Karvinen sanoi ja mainitsi esimerkkinä mekaanisen puunjalostuksen.

– Jos raaka-aineen hinta mekaanisessa puunjalostuksessa alkaa lähestyä sitä hintaa, joka jalostetusta tuotteesta saadaan, sitä ei tehdä, hän linjasi.

Tulevaisuuden strategiaksi Stora Enso on valinnut kuitupohjaiset pakkaukset kasvumarkkinoilla, mikä käytännössä merkitsee Aasiaa ja siellä Kiinaa ja Intiaa.

Askel tähän suuntaan oli yhtiön tänään julkistama enemmistöosuuden ostaminen Kiinassa ja Intiassa toimivasta pakkausyhtiö Inpac Internationalista. 49 prosentin vähemmistöosuudella yhtiöön jää kiinalainen myyjäpuoli, mitä Karvinen pitää tärkeänä.

– Kun toimitaan kaukana kotoa on erittäin hyvä, että meillä on paikallinen partneri, joka ymmärtää miten markkina toimii, Karvinen sanoi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?