Väitös: Hakukonemarkkinointi yllättää harvan iloisesti - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Hakukonemarkkinointi yllättää harvan iloisesti

Julkaistu: 21.10.2010 19:52, Päivitetty 22.10.2010 8:28

Hakukonemarkkinointia tekee noin kolmannes pk-yrityksistä, mutta se on ylittänyt harvan odotukset. Tuoreen väitöskirjan mukaan oma budjetti ja henkilöstö hakukonemarkkinointiin voi parantaa tuloksia.

Vain harva hakukonemarkkinointia käyttänyt yritys kokee, että sen tulokset olisivat yllättäneet iloisesti.

Viikon päästä tarkistettavan väitöskirjan mukaan noin kolmannes pienistä ja keskisuurista yrityksistä käyttää hakukonemarkkinointia, ja näistä noin 12 prosenttia kokee onnistuneensa siinä odotuksia paremmin..

Jaani Väisäsen tietojohtamisen alaan kuuluvaa väitöskirjaa varten kerättiin tietoja 16 000 suomalaiselta netin käyttäjältä ja yli 1 300 pieneltä tai keskisuurelta yritykseltä.

Kuluttajat etsivät paljon tietoa hakukoneiden avulla. Pelkkä hakukonenäkyvyys ei kuitenkaan riitä siihen, että kuluttajan asenne jotain tuotetta kohtaan muuttuisi positiivisemmaksi. Lisäksi tarvitaan kokonaisvaltaisempaa brändinhallintaa, jota kohdennettu mainonta tukee.

Hakukonemarkkinointiinoma henkilöstö ja budjetti

Väisäsen mukaan yritys voi saada parempia tuloksia hakukonemarkkinoinnista, jos se irrottaa sitä varten työntekijöitä ja oman budjettinsa, hyödyntää verkosta saatavaa asiakastietoa ja valitsee konkreettisia mittareita onnistumisen mittaamiseen.

– Esimerkiksi pelkästään erillisen hakukonemarkkinointiin varatun budjetin mukaantulo nosti yli odotusten saavutettujen onnistumisten suhteellista määrää lähes sadalla prosentilla, Väisänen sanoo.

Väisäsen väitöskirja The Potential and Usage of Search Engine Marketing in Finnish SMEs tarkastetaan Tampereen teknillisessä yliopistossa 29. lokakuuta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?