Verkkokauppa työllistää viranomaisia ympäri Eurooppaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Verkkokauppa työllistää viranomaisia ympäri Eurooppaa

Euroopan kuluttajakeskusten verkoston saamista yhteydenotoista yli puolet liittyy verkkokauppaan.

13.10.2010 20:45 | Päivitetty 13.10.2010 20:47

Verkkokaupassa suurin ongelma on vuodesta toiseen se, että kuluttajalle ei toimiteta hänen etukäteen maksamaansa tilausta, Euroopan kuluttajakeskus kertoo tiedotteessaan.

Yli 80 prosenttia verkkokauppaa koskevista valituksista koskee tilausten toimitusta, tuotteiden virheitä tai lainvastaisia sopimusehtoja.

Euroopan kuluttajakeskusten verkoston kokoaman raportin perusteella suurin ongelma on jo vuosien ajan ollut se, että kuluttaja ei saa tilaamaansa ja etukäteen maksamaansa tuotetta lainkaan tai saa sen huomattavasti luvattua myöhemmin.

Vaihtoehtoisesti tuote saattaa tulla ajoissa, mutta se on rikki tai siitä puuttuu osia. Osa verkkokaupoista ei myöskään noudata lain vaatimuksia esimerkiksi peruuttamisoikeudesta.

Kuluttajakeskukset käsittelivät viime vuonna noin 8 900 valitusta, joista noin 4 900 liittyi verkossa asioimiseen. Niistä noin 275 tapausta rekisteröitiin Suomessa.

Ongelmia oli erityisesti saksalaisten verkkokauppojen kanssa. Valituksia tuli runsaasti myös brittiläisistä, ranskalaisista ja luxemburgilaisista yrityksistä.

Kuluttajakeskusten verkosto hoiti muun muassa tapauksen, jossa ranskalainen verkkokauppa oli lähettänyt liettualaiselle kuluttajalle rikkinäisen television eikä suostunut vaihtamaan sitä ehjään. Brittiläinen verkkokauppa puolestaan toimitti unkarilaiselle kuluttajalle ruohonleikkurin, jossa ei ollut mukana kaikkia tarpeellisia osia.

Euroopan kuluttajakeskusten verkostoon kuuluvat 27:ssa EU:n jäsenmaassa sekä Norjassa ja Islannissa sijaitsevat toimistot. Verkoston tavoitteena on lisätä eurooppalaisten kuluttajien luottamusta sisämarkkinoihin jakamalla heille tietoa heidän oikeuksistaan ja auttamalla heitä rajat ylittävissä kiistoissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?