Barometri: Markkinointiviestinnässä vahvat kasvuodotukset - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Barometri: Markkinointiviestinnässä vahvat kasvuodotukset

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton (MTL) suhdannebarometri ennakoi markkinointiviestintäalalle selvää kasvua. Sen mukaan toimialalla uskotaan nyt nousuun sekä oman yrityksen myynnin kasvuun. Kasvuodotukset ovat voimistuneet tasaisesti vuoden edetessä.

12.10.2010 13:42 | Päivitetty 12.10.2010 13:42

– Markkinointiviestintäala laskeutui taantumaan muita toimialoja aiemmin ja vastaavasti nousukausi näkyy markkinointiviestinnän kentässä teollisuutta ja palveluita nopeammin, sanoo MTL:n toimitusjohtaja Anne Mehtäläinen tiedotteessa.

Suhdannebarometri ennustaa, että myyntikatteilla mitattuna toimiala kasvaa tänä vuonna 10,2 prosenttia ja ensi vuonna 7,3 prosenttia.

Yhteensä 76 prosenttia markkinointiviestintäalan johtavien toimistojen toimitusjohtajista arvioi toimialan suhdannenäkymien lähiaikoina paranevan. Ainoastaan kaksi prosenttia uskoo niiden heikkenevän.

Palvelutoimialoittain myönteisimmät odotukset ovat designtoimistoilla. Kaikissa palvelutoimialoissa kuitenkin vähintään 74 prosenttia toimitusjohtajista ennakoi toimialan kasvua. Yhteensä 72 prosenttia toimitusjohtajista ennakoi oman yrityksen myynnin kasvavan seuraavan puolen vuoden aikana.

– Keväästä lähtien alalla on maltillisesti käynnistetty uusien työntekijöiden haku. Henkilöstömäärän kasvua odottaa 44 prosenttia vastaajista, joskin kasvuodotukset ovat edellisestä mittauksesta hieman laskeneet. Ilmeisestikin keskeisimmät uusrekrytoinnit on saatu tehdyksi, Mehtäläinen sanoo.

MTL-Barometrillä mitataan markkinointiviestinnän asiantuntijayritysten käsitystä toimialan suhdannevaiheesta. Tutkimus tehdään neljännesvuosittain. Kysely lähetettiin Suomen 475 suurimmalle markkinointiviestintäalan yrityksen toimitusjohtajalle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?