Suomalainen verkkokauppa on pahassa puristuksessa

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaiset käyttivät ulkomaisissa verkkokaupoissa rahaa 772 miljoonaa euroa tammi–kesäkuussa. Se on huolestuttava summa kotimaisten yrittäjien kannalta, arvioi Suomen kaupan liiton pääekonomisti.


Suomalaiset kuluttajat ostivat tammi-kesäkuussa verkosta tuotteita ja palveluita yhteensä 4,8 miljardilla eurolla, paljastaa ASML:n, Kaupan liiton ja TNS Gallupin tutkimus.

Verkkokauppa on luultua suurempaa. Sen arvo lähestyy kymmentä miljardia koko vuoden osalta. Ulkomaisen verkkokaupan osuus oli 16 prosenttia, mikä ei äkkiseltään kuulosta isolta. Pitkään on puhuttu siitä, miten suomalaisten ostajien verkossa käyttämät rahat ohjautuvat ulkomaille.

Tilanne on silti haasteellinen kotimaisille yrittäjille, arvioi Suomen kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja. Esimerkiksi erikoistavarakaupassa luvut ovat selvästi synkempiä kotimaisten verkkoyrittäjien kannalta.

– Tietyt erikoiskaupan alat kärsivät ulkomaisesta kilpailusta. Tutkimus toi iloisen surullisen tiedon siitä, että meidän näppituntumamme oli oikea. Ulkomainen bisnes todella kilpailee esimerkiksi urheiluvälineissä ja kirjoissa, Kurjenoja mainitsee.

Varsinkin urheiluvälineitä ostetaan ulkomaisista verkkokaupoista liki saman verran kuin kotimaisista.

"Selkeä
uhka"


– Kotimainen verkkokauppa on selvästi suurempaa kuin ulkomainen ja tukee hyvin vähittäiskaupan palveluroolia Suomessa. Tietyillä erikoiskaupan aloilla ulkomainen verkkokauppa on kuitenkin selkeä uhka kotimaiselle kaupalle jo nyt, Suomen kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo tiedotteessa.

Uhkakuvia ovat Suomen kustannustason nousu ja kulutusverotuksen kiristyminen. Pekkalan mukaan suomalaisten yrittäjien on vaikea vastata kiristyvään kansainväliseen kilpailuun kuluttajista.

Jaana Kurjenojan mukaan syynä on hinta. Suomalaiset yrittäjät voivat hakea kilpailuetua asiakkaiden paremmasta tuntemisesta, asiakaspalvelusta ja maksuehdoista, mutta monelle asiakkaalle eurot ovat se, mikä viime kädessä ratkaisee.

– Ulkomaisissa verkkokaupoissa asioivat eniten nuorehkot miehet ja heille hinta on olennainen asia. Pienen suomalaisen soitinkauppiaan on aika vaikea kilpailla ison saksalaisen soitinkauppiaan kanssa, Kurjenoja hahmottaa.

Tutkimuksen ulkopuolelta voi löytää muitakin haasteita. Moni vanhemman ikäpolven yrittäjä ei ole lähtenyt myymään palvelujaan verkossa eikä välttämättä edes halua tehdä niin. Joskus on kuvailtu, että Suomessa olisi vielä jossain määrin valloillaan niin sanottu kyläkauppakulttuuri.

On olemassa myös myönteisiä merkkejä. TNS Gallupin aiempi selvitys havaitsi asiakaskunnassa tilauksen suomalaisille verkkokaupoille, jotka tarjoavat monipuolisen tuotevalikoiman. Myös tunnettuja kotimaisia brändejä kaivataan lisää linjoille.

Verkosta ostetaan
vekottimia ja softaa


Kotimaisen verkkokaupan arvo oli tammi–kesäkuussa 3 995 000 000 euroa ja ulkomaisen 772 000 000 euroa. Verkkokauppaluvut kattavat sekä tavarakaupan että palvelujen ostamisen.

Suomalaiset kuluttajat ostavat verkosta tyypillisesti kulutus- ja viihde-elektroniikkaa, tietokoneohjelmia, vaatteita ja jalkineita, kirjoja ja matkoja. Myös autoja, liikennevälineitä sekä niihin liittyviä varaosia tilataan paljon verkosta.

Yli kaksi miljoonaa suomalaista kuluttajaa teki ostoksia kotimaisissa verkkokaupoissa ja 860 000 ulkomaisissa verkkokaupoissa huhti–kesäkuussa. Tiheimmin verkosta ostettiin esimerkiksi rahapelejä, vedonlyöntiä, ladattavaa musiikkia ja pikavippejä.

Verkkokauppaan lasketaan kaikenlainen nettiostaminen asunnoista rahapeleihin ja vakuutuksista sähköön. Perinteisestä vähittäiskaupasta jo 20 prosenttia tehdään ulkomaisissa verkkokaupoissa, Jaana Kurjenoja huomauttaa.

Ulkomaisten kauppojen osuus voi olla vieläkin suurempi. Tutkimuksessa kysyttiin, onko kuluttaja ostanut suomenkielisestä vai muunkielisestä verkkokaupasta. Suomenkielinen kauppa voi olla ulkomailla rekisteröity.

Toisaalta englanninkielinen kauppa voi olla myös kotimainen. Siltikin on Kurjenojan mukaan todennäköistä, että ulkomaisten verkkokauppojen osuutta on tutkimuksessa hieman aliarvioitu.

Pääekonomisti Kurjenoja ei lähde arvioimaan, miten koko verkkokaupan 4,8 miljardia euroa suhteutuu Suomen koko kuluttajakaupan arvoon. Mutta perinteinen vähittäiskauppa autot ja polttoaine pois lukien oli verollisena noin 19 miljardia euroa tammi–kesäkuussa. Vastaava luku verkkokaupassa oli 1,8 miljardia euroa eli noin kymmenen prosenttia kokonaisuudesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tytär asui vuokratta vanhempien yksiössä 33 vuotta – perinnönjaosta repesi lopulta vuosien muheva riita

    2. 2

      Ruokavirasto aloittaa yt-neuvottelut – koskee tuhatta työn­tekijää 20 paikkakunnalla

    3. 3

      Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta kahdesta 2 000 euron pikavipistä – todellinen vuosikorko jopa 350 prosenttia

    4. 4

      Hissiyhtiö Kone ylitti odotukset – tulos kasvoi lähes viidenneksen

    5. 5

      Omaishoitaja-Merjan, 58, mitta tuli täyteen ja siitä alkoi kansanliike – ”Mitä jos sovittaisiin, että nyt loppui omaishoito”

    6. 6

      Näin uhkaava Postin suurlakko vaikuttaisi tavallisen kansalaisen arkeen – ja näin siihen voi varautua

    7. 7

      Tulosvaroituksen antanut Nokian Renkaat vähentää 41 henkilöä – jatkaa lomautuksia ensi vuonna

    8. 8

      ABB:n tulos kyykkäsi – näkymät Euroopassa ja Kiinassa sekalaiset

    9. 9

      Syöpälääkkeen myyntilupa siivitti Orionin tuloksen kasvuun

    10. 10

      Teräsyhtiö SSAB sukelsi odotettua syvemmälle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tytär asui vuokratta vanhempien yksiössä 33 vuotta – perinnönjaosta repesi lopulta vuosien muheva riita

    2. 2

      Näin uhkaava Postin suurlakko vaikuttaisi tavallisen kansalaisen arkeen – ja näin siihen voi varautua

    3. 3

      Omaishoitaja-Merjan, 58, mitta tuli täyteen ja siitä alkoi kansanliike – ”Mitä jos sovittaisiin, että nyt loppui omaishoito”

    4. 4

      Suomalaiset villinneen puolalais­ketjun vaate­mallisto vaihtuu kahden viikon välein – nyt yhtiö kertoo, mitä vaate­jätteelle tapahtuu

    5. 5

      Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta kahdesta 2 000 euron pikavipistä – todellinen vuosikorko jopa 350 prosenttia

    6. 6

      Wahlroos: Suomen kilpailuetuja ovat halvat insinöörit ja ”se, että täällä on saakelin kylmä”

    7. 7

      Hissiyhtiö Kone ylitti odotukset – tulos kasvoi lähes viidenneksen

    8. 8

      Suuret lakot alkavat Postissa – PAU uhkaa: Jakelu keskeytetään 2 viikoksi

    9. 9

      Nokian Renkailta yllättävä tulosvaroitus pörssin sulkeutumisen jälkeen

    10. 10

      Björn Wahlroos: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja, vaan Nokia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen luuli löytäneensä itselleen unelmien kodin järvenrannalta Kainuusta – järkyttävä totuus paljastui, kun viranomainen huomasi oudon fontin pöytäkirjassa

    2. 2

      Painajaisperinnöistä yksi on yli muiden – ”Kukaan ei huoli edes ilmaiseksi”

    3. 3

      IS kysyi tavallisilta suomalaisilta, paljonko he saivat perintöä – eläkkeellä oleva Matti, 67, tempaisi esiin kovan luvun

    4. 4

      Näin säästät ruokalaskussa satasia kuukaudessa – suurperheiden äidit paljastavat parhaat kikkansa

    5. 5

      Köyhän lapsuuden kokenut Seppo, 64, asuu nyt miljonäärinä Aurinkorannikolla – ”Ensimmäiseksi pitää lopettaa lottoaminen”

    6. 6

      Suvin perheen Tjäreborgin luksus­loma meni solmuun vain kolme päivää ennen lähtöä – puhelu hotellille paljasti varauksen karun kohtalon

    7. 7

      Tytär asui vuokratta vanhempien yksiössä 33 vuotta – perinnönjaosta repesi lopulta vuosien muheva riita

    8. 8

      Riittääkö Triplaan asiakkaita? Asiantuntija: ”Solmu­kohta­harha” voi koitua kauppa­keskuksen kohtaloksi

    9. 9

      Haluatko säilyttää elintasosi eläkkeellä? Näin paljon sinun pitäisi säästää joka kuukausi

    10. 10

      Paljonko maitopurkki maksaa? Testaa, tunnetko tuttujen elintarvikkeiden hinnat!

    11. Näytä lisää