Ben & Jerry's jäi kiinni "vääristä aineosista" - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

"Ben & Jerry's johtaa kuluttajia harhaan"

Jäätelöjätti on taipunut kiistassa, jossa sitä syytetään kuluttajien harhaanjohtamisesta. Ben & Jerry's myöntää markkinointilauseensa väärinkäytön: ainakin Yhdysvalloissa miljoonien jäätelöpurkkien kyljestä poistuu pian "All natural" -teksti.

­

29.9.2010 18:14 | Päivitetty 29.9.2010 18:21

Amerikkalainen kuluttajajärjestö on innoissaan, että Ben & Jerry's pudottaa vihdoin Kokonaan luonnollinen -markkinointiväitteen (All natural) jäätelöetiketeistään.

The Center for Science in the Public Interest -järjestö (CSPI) on pitänyt jäätelöjättiä otteessaan jo pidempään ja vaatinut sitä tilille raaka-aineistaan.

Muun muassa alkaloitu kaakaojauhe ja maissisiirappi ovat järjestön mukaan kaukana luonnollisista aineosista. Ben & Jerry's käyttää muun muassa näitä valmisteita jäätelöidensä valmistukseen.

CSPI:n mukaan lähes 50 tuotteessa on väärä etiketti, joka johtaa kuluttajia harhaan "All natural" -väitteellä. Järjestö lähetti tästä aiheesta kirjeen Ben & Jerry'sin emoyhtiölle Unileverille kuukausi sitten.

Jäätelöjätti päätti syyskuussa, että se lopulta taipuu imagonsa vuoksi aineosakiistassa.

Yhtiö pudottaa nyt luonnollinen-väitteensä pois kaikista etiketeistään Yhdysvalloissa, vaikka se ei olekaan rikkonut lakia.

­

– Luotamme siihen, että Ben & Jerry's -tuotteet ovat luonnollisista aineosista niin kuin järkevät kuluttajat ymmärtävät termin. Emme kuitenkaan halua, että "All natural" -väitteemme kyseenalaistetaan millään muotoa, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Jostein Solheim.

Jokainen raaka-aine reiluun syyniin

Mutta mitä tapahtuu jäätelön keinotekoiselle vanilliinille ja kemiallisesti tuotetulle kaakaolle? Eikö yhtiö halua eroon niistä?

Vaikka  Ben & Jerry's pudottaakin nyt kiistellyn Kokonaan luonnollinen -termin pois käytöstä, se uskoo aineosiensa luonnollisuuteen eikä aio muuttaa tuotteidensa reseptejä:

– Aiomme käyttää niin luonnollisia aineosia kuin vain voimme löytää, allekirjoittaa jäätelöpomo kirjeensä CSPI:lle.

Solheimin mukaan raaka-aineiden luonnollisuus ei loppupeleissä ole se ydinväite, jolla  Ben & Jerry's parhaiten välittää arvomaailmansa kuluttajille.

Ben & Jerry's markkinoi itseään vahvasti yrityksenä, joka ottaa ympäristö- ja ilmastohaitat tarkasti huomioon kaikessa toiminnassaan.

Jäätelöbisneksessään Ben & Jerry's aikoo seuraavaksi siirtyä kokonaan Reilun kaupan tuotteisiin vuoteen 2013 mennessä. Tämä ja vapaiden kanojen munien käyttö ovat toimitusjohtajan mukaan niitä ydinarvoja, joihin Ben & Jerry's keskittyy vahvimmin jatkossa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?