Amer Sportsista tulee yhä enemmän vaatettaja

Salomonin ja Atomicin suksista, Wilsonin tennismailoista ja Suunnon sykemittareista tunnettu Amer Sports keskittyy tulevaisuudessa entistä enemmän vaatteisiin. Yhtiö on nostanut uudessa strategiassaan vaatteet ja jalkineet kasvualaksi.

Urheiluvälineistä tunnettu Amer Sports aikoo kasvattaa urheiluvaatteiden kauppaa, toimitusjohtaja Heikki Takala sanoo. Yksi vaatebrändeistä on tennismailoistaan tunnettu Wilson.

20.9.2010 12:01 | Päivitetty 14.10.2010 18:15

Amer Sportsin toimitusjohtajan Heikki Takalan mukaan Amer aikoo tulevaisuudessa kasvattaa vaatteiden ja jalkineiden myyntiä selvästi nykyisestä. Vaateyritykseksi Takala ei silti lähtisi Ameria tituleeraamaan.

– Emme ole joko tai, vaan molemmat. Me olemme urheiluvälineyhtiö, ja meille urheiluvaatteet ovat urheiluvälineitä yhtä lailla, Takala sanoo Taloussanomien haastattelussa.

Takala tarkoittaa sitä, että yhtiön urheiluvaatteissa on tärkeää suoritusta parantava ja tukeva tekninen puoli.

– Helposti sanotaan, että te menette rättikauppaan, mutta rättikauppaa on monenlaista. Se ei tarkoita sitä, että ruvetaan tekemään halpoja, huonolaatuisia t-paitoja.

Tärkeä syy vaatekaupan kasvattamiseen on kasvunäkymien lisäksi se, että vaatteita pystytään teettämään alihankkijoilla. Omaa tuotantokoneistoa ei siis tarvitse kasvattaa.

Vaate- ja jalkinekaupan osuus on Amerin liikevaihdosta nyt viidennes. Tarkkaa tavoitetta ei ole vielä laadittu siitä, miten suureksi osuutta kasvatetaan.

Vuorikiipeilytakissakaupungille?

Vaatteissa yhtiöllä on Takalan mielestä riittävästi vahvoja brändejä, erityisesti Salomon, Wilson ja Arc’teryx, eikä niiden määrää ole tarkoitus lisätä. Kasvua haetaan omaa myyntiä lisäämällä, mutta myös yrityskaupat ovat mahdollisia.

Alalla on viime aikoina tehty joitakin pienehköjä yrityskauppoja, joissa iso yritys on ostanut pieniä brändejä pois.

– En olisi yllättynyt, jos niitä tulisi lisää. Ulkoilu- ja vaatesektoriin kohdistuu paljon mielenkiintoa, koska se on kasvava segmentti.

Vaatteiden käyttötarkoituksia pyritään laajentamaan, jotta niitä käyttäisivät muutkin kuin huippu-urheilijat tai kovan luokan harrastajat ja myös muulloin kuin urheilusuorituksen aikana.

Esimerkiksi vuorikiipeilytakki voi soveltua myös kaupungilla käytettäväksi, jos se on tietynnäköinen, Takala visioi.

Pyrkimys kannattavaksimyös huonona talvena

Talviurheiluvälineet ovat olleet Amerin murheenkryyni monena talvena, koska tuotteiden menekki on keleistä kiinni. Yhtiö ei odota tuotteiden myynnin juuri kasvavan lähiaikoina lukuun ottamatta muutamia tuotealueita. Takalan mukaan esimerkiksi kypärien ja laskettelulasien menekki kasvaa.

Amer pyrkii sopeutumaan vaihteleviin talviin mukauttamalla tuotantoa nykyistä paremmin kysynnän mukaan.

– Kyse on siitä, miten voimme toimittaa paljon silloin, kun talvi on hyvä. Ja toisaalta sopeuttaa tuotantokoneiston siihen, jos talvi on huono. Pyrimme saamaan toiminnan siihen kuntoon, että olemme kannattavia myös huonona talvena.

Takalan mielestä Amerin tuotteista mikään ei ole suoranaisesti auringonlaskun ala, vaan kaikilta alueilta löytyy mahdollisuuksia tietyissä tuotteissa.

– Meidän pitää olla oikeilla segmenteillä. Pitää olla tarkkana siinä, että pelaa siellä, missä on kasvua ja kannattavuutta.

Heikki Takala aloitti Amerin toimitusjohtajana huhtikuussa. Edellinen toimitusjohtaja Roger Talermo sai lähteä viime vuoden lopussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?