Aiemmin kaupat yrittivät vakuutella ostajille myymiensä tuotteiden halpuutta. Nyt ne ovat alkaneet kilpailla myös mielikuvilla eri bonuskorttien paremmuudesta, mikä on eri asia kuin edullisuus.
– On mahdollista, että kuluttajien huomio kiinnittyy enemmän bonusprosentteihin ja vastaavasti vähemmän yksittäisistä tuotteista perittyihin hintoihin, Kilpailuviraston erikoistutkija Mia Salonen sanoo Taloussanomille.
Tällä perusteella esimerkiksi moni S-etukortin omistava autoilija kurvaa bonuksia jahdatessaan tankkaamaan ABC-asemalle, vaikka viereiseltä bensa-asemalta saattaisi saada jo valmiiksi halvempaa polttoainetta.
Hintoihin leivotaanbonusalennuslisää
Vastikään ilmestyneessä vuoden 2010 vuosikirjassaan Kilpailuvirasto pohtii, että pahimmillaan kauppa voisi hinnoitella kanta-asiakasalennukset tuotteisiinsa jo valmiiksi.
"Bonuksettomia" perushintoja nostettaisiin pikkuhiljaa, jotta kanta-asiakkaan saama alennus näyttäisi mahdollisimman suurelta. Näin tuotteiden alkuperäinen hintataso hämärtyisi.
Mia Salonen muistuttaa silti, ettei bonusjärjestelmien markkinavaikutuksista ole vielä tarpeeksi tutkimustietoa.
Toimiikobonusorjuus?
Eniten bonusjärjestelmistä hyötyvät ne perheet, jotka ostavat muutenkin paljon ja pystyvät keskittämään koko kodin ostokset yhteen ja samaan kauppaketjuun.
Jotta kaikki kauppiaiden mainostamat alennukset ja bonuspalautukset saisi, korttia pitää muistaa vinguttaa aina pienissäkin ostoksissa. Muuten teoreettinen hyöty hupenee nopeasti.
– Arvelen, että suuri osa ihmisistä ei kuitenkaan muista käyttää tai näyttää etukorttejaan joka paikassa, sanoo Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Anu Raijas.
Todennäköisesti bonuskortit houkuttavat niitä samoja ihmisiä, jotka vielä jokunen vuosi sitten leikkelivät sanomalehdistä kuponkitarjouksia talteen ja matkustivat kilometritolkulla halvempien jauhelihatarjousten perässä.
– En usko, että kortit sitouttavat yleisesti kaikkia asiakkaita niin tehokkaasti kuin mitä kaupparyhmät uskovat, Raijas sanoo.
Kaupan korttipakka
♦ Lähes jokainen suurista kaupparyhmistä ja erikoisliikeketjuista on perustanut omat kanta-asiakas- tai ostopalkkio-ohjelmansa.
♦ Tunnetuimpia päivittäistavarakaupan järjestelmistä ovat S-ryhmän vihreä kortti, K-ryhmän Plussa sekä Tradekan käyttämä Ykkösbonus.