Opi trendibongaajan aakkoset - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ikea-punk mullistaa työelämän

Ikea-punk, pillerisalaatti ja podcast-tirkistely. Tästä on uudet trendit tehty. Ruotsalainen trendiasiantuntija Magnus Lindkvist neuvoo, miten bongaat trendit ennen muita.

8.9.2010 11:29 | Päivitetty 2.11.2010 16:59

– Aloita havaitsemalla viimeisimmät epäonnistumiset. Epäonnistuminen on erinomainen katalysaattori menestykselle, ruotsalainen trendiasiantuntija Magnus Lindkvist neuvoo.

Työkseen Magnus Lindkvist opastaa yrityksiä havaitsemaan trendejä ja huomiomaan ne liiketoiminnassaan. Lindkvistin opastuksella jokaisesta voi tulla trendibongaaja.

Lindkvistin mukaan kehityksen voi jakaa mikro- ja gigatrendeihin. Mikrotrendit ovat hetkellisiä, provosoivia ja vaihtuvat tiheään tahtiin. Lindkvistin huomion on herättänyt podcast-tirkistely.

– Podcast-voyerismi. Ihmiset lataavat eroottisia romaaneja iPodeihinsa. Sitten he istuvat julkisissa liikennevälineissä, katsovat ihmisiä ja kuvittelevat heistä kaikenlaista.

Trendiasiantuntijan mukaan mikrotrendien havainnoimiseksi kannattaa lukea trendiblogeja kuten Trendwatchingia ja PSFK:a.

Ole kaukaa viisas

Gigatrendit ulottuvat puolestaan yli 30 vuoden päähän ja vaikuttavat maailmaan paljon merkittävämmin. On kyse hitaista siirtymistä yhteiskunnassa, kuten muutoksista arvoissa ja teknologiassa. Niiden havaitseminen vaatii aivan toisenlaisia lähteitä. Lindkvist neuvoo katsomaan taaksepäin.

– Historia on erinomainen lähde tulevaisuudentutkimukselle. On sanottu, että on katsottava vähintään yhtä pitkälle taakse kuin haluaa katsoa eteen. Historiaa tarkastellessa huomaa, kuinka nopeasti asiat ovat muuttuneet ja mitkä asiat ovat muuttuneet. Sitä kautta voi saada vihjeitä siitä, mitä etsiä tulevaisuudesta, Lindkvist sanoo.

Lindkvistin mukaan on syytä perehtyä myös tuoreimpiin epäonnistumisiin, sillä ne petaavat tietä menestykselle. Esimerkkinä hän mainitsee it-kuplan puhkeamisen 2000-luvun alkuvuosina. Se pakotti koko internet-teollisuuden miettimään asioita uusiksi ja ala on harpannut eteenpäin.

Teknologia on asiantuntijan mukaan olennainen osa tulevaisuuden ennustamista, mutta pelkkä kehityksen havainnoiminen ei riitä.

– Teknologian kanssa pitää käyttää mielikuvitusta. Älä vain katso, mitä teknologia tekee tänään. Sanotaan, että riittävän edistynyttä teknologiaa ei erota taikuudesta. Lentäminen oli ennen taikaa, nyt se on kaikkialla. Ennen telepatia oli taikaa, nyt kutsumme sitä Twitteriksi.

Ikea-punk muuttaa maailmaa

Trendiasiantuntijana Lindkvist osaa kertoa tämän päivän ja huomisen gigatrendeistä

– Olemme entistä vaatimattomamman yhteiskunnan alussa, jossa sijoitusilmasto on kärsivällisempi pitkällä aikavälillä. Yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyö on hyväksyttävämpää finanssikriisin seurauksena, Lindkvist visio.

Lindkvistin mukaan Yhdysvalloista tulee entistä vaatimattomampi, vähemmän aggressiivisempi ja sisäänpäin kääntyneempi. Hän ei usko Kiinan ottavan Yhdysvaltojen paikkaa, päinvastoin hän ennustaa maiden yleistä vetäytymistä itseensä.

– Uskon, että palaamme takaisin kansakuntiin seuraavien vuosikymmenten aikana. Viimeisen vuosikymmenen aikana olemme katsoneet maailmaa. Olen huomannut, että nyt olemme siirtymässä kansakuntiin ja kansallismielisyyteen. Tämä on edestakainen liike.

Lindkvistin mielestä kaikkein mielenkiintoisin trendi on Ikea-punk. Hänen keksimänsä termi sisältää kaksi ideaa.

– Ikean idea on tehdä asiat halvemmiksi, tehdä kokeilu ja epäonnistuminen halvemmaksi. Yksilöiden käytössä on lisääntyvästi työkaluja, jotka olivat ennen kalliita ja nyt halpoja. Punk-rockin idea on se, että haluaa muuttaa yhteiskuntaa. Näen ihmisiä ympäri maailmaa, jotka etsivät markkinarakoja, joissa on mitä muuttaa ja kehittää.

Lindkvist ennustaakin käsityksemme työstä muuttuvan 50 vuoden aikana.

– Ajatus palkkaamisesta ja työllistämisestä katoaa ja uudeksi normiksi tulee yrittäjyys. Työpaikka ja työnteko kokevat mullistuksen.

Pätkäsuhteet ovat jo tätä päivää. Lindkvist siteeraa BBC:n kyselyä, jonka mukaan 25–35-vuotiaiden työsuhteet kestivät pisimmillään keskimäärin viisi vuotta.

– Työntekijöistä ei kuitenkaan välttämättä tule vähemmän lojaaleja työpaikoilleen, sillä he työskentelevät täysillä ne viisi vuotta. Yleisesti ottaen ihmiset muuttuvat joustavimmiksi ja ottavat enemmän riskejä.

Magnus Lindkvist neuvoo, miten sinusta tulee trendibongaaja:

1. Mene ulos toimistostaÄlä luota raportteihin, mene lähteen äärelle. Lindkvistin mielestä ihmiset viettävät liikaa aikaa lentokentillä, takseissa ja toimistoissa. Ihmisten pitäisi mennä useammin kentälle ja liikkua julkisilla liikennevälineillä ihmisen keskuudessa.

2. Perehdy historiaanLindkvistin mukaan ihmiset ovat ennätyksellisen oppimattomia, he eivät tunne historiaa. Ihmiset unohtavat helpommin kuin ennen. Lindkvistin mukaan historian tuntemus on keskeinen osa trendien bongaamista.

3. Muuta mediatapojasiEnnen informaatiota oli niukasti, nyt paljon. Ihmiset tarvitsevat uudenlaista informaatiodieettiä. Ei pidä kuluttaa vain viihdettä ja juoruja, vaan monimutkaista tietoa.

4. Matkusta vähintään yhdessä uudessa maassa joka vuosiMatkustamisella pääset kokemaan maailmaa ja irti rutiineista. Lindkvistin mukaan arki on sokeutta sille, mitä maailmassa tapahtuu. Sitä paitsi matkustaminen on nykyään halpaa ja mahdollista lähes kaikille.

5. Unohda lehtikioskit, mene kirjastoonLindkvistin mukaan suurin osa uutisista on merkityksettömiä pitkällä aikavälillä. Jos haluaa perehtyä pitkän aikavälin kehitykseen, parempi lähde on kirjasto tai isovanhemmat.

6. Liikemies tai -nainen, älä matkusta business-luokassaBusiness-luokassa tapaa samanhenkisiä ihmisiä, jotka lukevat samoja lehtiä. Lindkvistin mukaan se tekee sokeaksi todellisuudelle. Mene mieluummin ihmisten keskuuteen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?