Hintatarjoukset muistetaan mainoksista parhaiten - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalainen ei unohda hintatarjousta

Hintatarjoukset muistetaan mainoksista parhaiten. Suurten ketjukauppojen ruokatarjoukset tulevat kuluttajille helpoiten mieleen tutkittaessa, mitä mainoksia suomalaiset muistavat.

30.8.2010 19:39 | Päivitetty 28.10.2010 11:32

Kauppa jyrää mainostajissa: kun ihmisiltä kysyttiin heidän muistamistaan mainoksista, 30 muistetuimman mainostajan joukosta peräti 23 oli kaupan ketjuja. Ykkössijalla oli K-kauppa ja toisena K-Citymarket. Myös Lidl ja Prisma pärjäsivät kamppailussa mainoshuomiosta, ilmenee Itellan teettämästä selvityksestä.

Kärkisijoja jaettaessa ei tosin otettu huomioon, mitkä yritykset mainostivat määrällisesti eniten. Kauppaketjujen hintatarjousten muistaminen saattaa siten johtua runsaasta mainonnasta.

Parhaiten ihmiset muistavat selvityksen mukaan sanomalehdissä olleet mainokset ja osoitteettoman suorajakelun. Seuraavaksi eniten mainoksia muistetaan osoitteellisesta suorajakelusta ja televisiosta, viidennellä sijalla oli internet.

Selvityksen mukaan naiset muistavat mainoksia miehiä selvästi paremmin. Heille myös kohdistetaan mainontaa miehiä enemmän. Keskimäärin kuluttaja osasi nimetä 7 mainosta viikossa.

Tutkimuksen Itellalle tehnyt Kuulas Millward Brown haastatteli puhelimitse viittäsataa 18–79-vuotiasta suomalaista kesäkuussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?