Ohran hinnan nousu voi nostaa oluen hintaa Suomessakin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Olut kallistunee ensi vuonna

Kuuma kesä syö ohrasatoja maailmalla ja nostaa ohran hintaa myös Suomessa. Maltaan kallistuminen näkynee oluen hinnassa ensi vuonna, arvioi panimoyhtiö Sinebrychoff.

11.8.2010 11:10 | Päivitetty 11.8.2010 12:47

Panimojätti Carlsbergin omistaman suomalaisen Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen on huolissaan ohran hinnan noususta.

– Meille syntyy luonnollisesti kustannuspaineita. Sitten tehdään ratkaisu kaupan kanssa joko hinnankorotuksilla tai muulla tavalla, jotta saadaan siirrettyä kohonneita kustannuspaineita kuluttajahintoihin, Tiainen sanoo Taloussanomille.

Muutoksia ei ole vielä tänä syksynä tiedossa, sillä oluen hinnasta on sovittu kauppojen kanssa vuoden loppuun saakka. Ensi vuonna ohran kallistuminen tuntunee jo.

– Puhutaan muutamista prosenteista kuluttajahinnoissa, Tiainen arvioi.

Talouden elpyminennostaa hintoja

Ohrasato on tänä vuonna selvästi viime vuotta pienempi, Raision viljakauppayksikön johtaja Pasi Lähdetie sanoo. Tästä helle on vain yksi syy. Sato pienenee myös, koska ohran sijaan viljellään enemmän rypsiä ja koska monia peltoja on jätetty kesannolle.

Ohran hintaa ei kuitenkaan määrää Suomen sato, vaan viljan hintataso maailmalla. Lähdetien mukaan hinnat johdetaan suoraan maailmanmarkkinoilta.

Sinebrychoffin Tiainen on yhtä mieltä siitä, että Suomi on osa globaalia maailmanmarkkinataloutta.

– Globaalit hinnat vaikuttavat Suomen hintatasoon. Suomalainen viljelijä ottaa tietenkin maksimihinnan. Jos ulkomailla maksetaan enemmän tai maailmanmarkkinahinta on korkeampi ja Suomesta saa halvemmalla, suomalainen mallas lähtee ulkomaille, Tiainen sanoo.

Oluen hintaan ei yksin ohra vaikuta. Tiaisen mukaan myös öljyn maailmanmarkkinahinnan nousu lisää hintapaineita. Vaikutusta on myös hallituksen kaavailemalla energiaverouudistuksella sekä työvoimakustannuksilla.

– Maltaan osalta ei kohdistu paineita oluen hintaan loppuvuonna. Oluessa on kuitenkin muita korotustarpeita. Lisäksi on ollut taantuma ja kun siitä tullaan ylös, niin kaikilla hinnoilla on tapana vähän nousta. Tarjousoluet ovat nyt kovin edullisia.

Kilpailu nakertaa ohran kallistumista

Viime kädessä kuluttajan maksamasta hinnasta päättävät kaupat. Kilpailu oluen juojista on päivittäistavarakaupassa ja ravintola-alalla kuitenkin niin kovaa, etteivät korotukset välttämättä tunnu kuluttajahinnoissa asti, Sinebrychoffin Tiainen arvelee.

– Lähikuukaudet ratkaisevat, kuinka suuria korotuksia tehdään. Jää nähtäväksi, kuinka paljon tästä menee kuluttajille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?