Asuntonäytöt kuhisevat urkkijoita

Asuntonäytöt ovat arjen kiinteistömessuja. Ihmiset käyvät näytöillä kurkkimassa remonttiratkaisuja, etsimässä sisustusvinkkejä ja vertaamassa omaa naapurin kotiin. Kansalaisten uteliaisuus on pohjaton, mutta välittäjät toivovat katselijoilta myös itsehillintää.

Sisustusvinkkien sisäänkäynti?

24.7.2010 6:00 | Päivitetty 23.7.2010 14:43

Yksi avaa vaatekaapin ja toinen kurkkaa keittiön kaappeihin. Tule katsomaan, miten kivasti täällä on suihkunurkkaus tehty, huutaa kolmas kylpyhuoneesta. Neljäs tapittaa turhan pitkään piirongin päällä olevaa hääkuvaa.

– Vielä en ole törmännyt näytössä turistiin. Ilmeisesti sana "esittely" ei ulkomaalaisille aukea, Kiinteistönvälitystoimisto Bekkanin osakas Kaj Knappe sanoo.

Turisteja lukuun ottamatta lähes kaikkea muita tapauksia näytöissä näkeekin. Kiinteistönvälittäjien mukaan melkein jokaisella asuntonäytöllä käy ihmisiä bongaamassa sisustus- ja remonttivinkkejä tai kurkkimassa uteliaisuudesta naapureiden koteja.

– Näitä on hyvin paljon. Näytöissä varmaan puolet ihmisistä käy vain katselemassa, Helsingin keskustan arvokiinteistöjen välitykseen erikoistunut välittäjä Jyrki Gummerus JYA Housingista sanoo.

– Suurin osa ihmisistä haluaa viettää aikansa paremmin kuin katsomalla, miltä naapurin asunto näyttää. Mutta näyttö kuin näyttö, aina joku käy (yleisestä) mielenkiinnosta katsomassa, Vaasan Habitan myyntipäällikkö Jouni Oikarainen sanoo.

Välittäjien mukaan helpoiten näytölle huvikseen tulleen tunnistaa siitä, että hän tulee asuntoon kävelysauvojen kanssa tai lenkkitamineissa. Tai ovella esitetystä kysymyksestä, onko kyseessä yksiö vai neliö.

Iso ja kallis asunto harvinaisesta osoitteesta vetää takuuvarmasti paikalle uteliaita. Sen takia niihin järjestetään yhä useammin vain yksityisnäyttöjä.

– Hiljaisia näyttöjä on, kun on kyseessä julkisuuden ihminen tai miljoonien kohde. Ei haluta, että 7 Päivää -lehti marssii sisään, Jyrki Gummerus sanoo.

Urkkiminen voi johtaa hintakateuteen

Kaikkein innokkaimpia urkkijoita ovat välittäjien mukaan naapurit.

– Monesti, jos on jostain talosta asunto ensiesittelyssä, ovat kyllä kaikki saman kadun ihmiset paikalla, nimettömänä pysyttelevä espoolainen välittäjä kertoo.

Naapuria kiinnostaa hintavertailu, mikä voi koitua haasteeksi välittäjälle.

– Jos yhtä asuntoa myydään, äkkiä voi naapuri soittaa, että hänellä on niin ja niin paljon parempi asunto. Sen takia pitäisi sitten saada asunnosta paljon enemmän kuin naapuri sai, Jyrki Gummerus sanoo.

Hänen mieleensä on jäänyt tapaus, jossa paritalon asukki halusi omasta mielestään parempien näkymien vuoksi miljoona euroa enemmän kuin naapuri oli saanut.

Bekkanin Kaj Knappen mukaan joidenkin kansalaisten pitäisi hillitä uteliaisuuttaan. Hänestä omin nokkineen ei pitäisi avata vaate- tai astiakaappeja.

– Monen mielestä se kuuluu näyttöön, mutta ei se mielestäni ihan niin ole. Yksityisnäytöllä voidaan harkitusti mennä välittäjän kanssa katsomaan jotain tällaista.

Jokainen on myyntipuheen arvoinen

Joistakin ylilyönneistä huolimatta välittäjät vakuuttavat kohtelevansa kaikkia näytöillä käyviä mahdollisina ostajina. Habitan Jouni Oikarisen mukaan on käynyt niinkin, että lenkkipolulta näyttöön poikennut sunnuntaikatselija on lopulta tehnyt kaupat.

Vuokra-asuntoja välittävän Vuokraturvan toimitusjohtajan Timo Metsolan mielestä on kaikkien etu, että näytöille tullaan urkkimaan. Utelias saa parhaimmillaan idean, joka ratkaisee viikkoja vaivanneen keittiön laatoitusongelman.

Hänestä myös välittäjä ja ostaja hyötyvät pällistelijöistä.

– Ihminen katsoo mallia muista. Jos on esittely ja menee sinne ainoana katsojana, tulee sellainen olo, että mikä tässä on vikana, Metsola sanoo.

Hän patistaa etenkin remontoijia urkkimaan enemmän.

– Mielestäni on hyvä nyrkkisääntö, että ennen kuin lähtee tekemään jotain itse, menee katsomaan, miten muut ovat tehneet. Tämähän on asuntomessujen kantava idea. Miksi sitä voisi tehdä vain messuilla? Asuntokauppaan kuuluu haaveilu. Se on ihmisten oikeus samalla tavalla kuin vaatekaupassa shoppailu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?