Alma Median tulos alamäessä

Mediayhtiö Alma Median tulos ja liikevaihto laskivat hieman huhti–kesäkuussa viime vuoden vastaavasta jaksosta.

22.7.2010 10:10 | Päivitetty 22.7.2010 10:09

Alma Median tulos ennen veroja kutistui 11,0 miljoonaan euroon viime vuoden 11,5 miljoonasta. Osakekohtainen tulos laski 0,10 euroon vuotta aiemmasta 0,11 eurosta.

Liikevaihto laski alle prosentin eli 78,7 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 79,3 miljoonasta eurosta. Vertailukelpoinen liikevaihto nousi sen sijaan 2,1 prosenttia.

Liikevoitto ilman kertaeriä laski 7,5 prosenttia 11,3 miljoonaan euroon 12,2 miljoonasta eurosta. Yhtiö antoi pari viikkoa sitten liikevoittoa koskevan tulosvarotuksen. Liikevoiton laskua perusteltiin tavoiteltua hitaammalla liikevaihdon kasvulla ja kulujen nousulla.

Konsernin sanomalehtien liikevoitto pysytteli ennallaan 9,2 miljoonassa eurossa. Kauppalehti-ryhmän liikevoitto kohosi 2,5 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 1,4 miljoonasta eurosta.

Toimitusjohtaja Kai Telanne toteaa osavuosikatsauksessa, että toisen vuosineljänneksen aikana ei tapahtunut merkittävää käännettä parempaan mediamainonnan markkinoilla, vaikka markkina kesää kohti hiukan piristyikin. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana sanomalehtimainonnan markkina supistui hieman vertailukaudesta. Verkkomainonta sen sijaan kasvoi noin 25 prosenttia.

Toisella neljänneksellä verkon ilmoitusmyynti kehittyi myönteisesti. Telanteen mukaan verkkomainonta kasvoi erityisen vahvasti Kauppalehti.fi:ssä ja Iltalehti.fi:ssä sekä Etuovi.comissa ja Monster.fi:ssä. Verkkoliiketoiminnan osuus Alma Median liikevaihdosta kasvoi 16,1 prosenttiin.

Alma Media arvioi, että koko vuoden vertailukelpoinen liikevaihto kasvaa maltillisesti viime vuodesta mediamainonnan asteittaisen kasvun ansiosta. Vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan olevan lähellä edellisvuoden tasoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?