PAM-johtaja: Lidl ei ole muita pahempi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

PAM-johtaja: Lidl ei ole muita pahempi

Palkansaajajärjestö PAMin varapuheenjohtaja sanoo Lidlin korjanneen valtaosan alkuajan kömmähdyksistään.

5.7.2010 13:23 | Päivitetty 5.7.2010 13:33

Palvelualojen työntekijöitä edustavan PAMin varapuheenjohtajan Kaarlo Julkusen mukaan halpakauppa Lidlin työolot ovat parantuneet yhtiön alkuajoista. Vuonna 2002 Suomeen rantautuneen yhtiön toimintatavat olivat aluksi täkäläisille vieraat.

– Niillä oli eurooppalainen tyyli. Ei haluttu mainostaa tai olla julkisuudessa eikä olla ay-liikkeen kanssa yhteistyössä, Julkunen sanoo.

Hän arvelee ongelmien osasyynä olleen sen, että Lidlin esimiehet koulutettiin kaikki alkuvaiheessa Saksassa saksalaiseen kulttuuriin.

– Ongelmat ratkaistiin kuitenkin nopeassa tahdissa ja sinne luotiin normaali luottamusmiesjärjestelmä, Julkunen sanoo.

Julkusen mukaan Lidl ei nykyään olekaan sen parempi tai pahempi kuin muutkaan kaupat. Saman näkemyksen esitti myös yhtiön tuore toimitusjohtaja Lauri Sipponen tänään Hufvudstadsbladetissa.

600 riitaa jatkuvasti käsillä

Julkusen mukaan PAMilla on jatkuvasti käsittelyssä noin 600 erimielisyystapausta. Niistä puolet koskee palkkasaatavia. Nuorten ja maahanmuuttajien kohdalla palkkaerimielisyyksien osuus on jo kaksi kolmasosaa.

– Kun katsotaan kokonaisuutta, niin aika yleisesti yritetään tällaista palkkavilppiä. Erityisesti kesäaikaan, Julkunen sanoo.

Kaupan alaa pahempi on vielä ravintola-ala, jossa työnantajat yrittävät maksaa vähimmäissummia pienempiä palkkoja kaupan alaa useammin.

Paras tieto tuoreista palkoista löytyy Julkusen mukaan liitosta. Hän kertoo PAMilla olevan jo yli 60 000 alle 30-vuotiasta jäsentä.

– Nuoret liittyvät nykyään nopeasti. Ei ajatella, että pitäisi olla tietty aika työssä, ennen kuin voi liittyä, hän sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?