Tätä et näe Finnairilta: 200 eurolla Intiaan

Julkaistu: , Päivitetty:

Uuden strategiansa julkistanut Finnair haluaa pyrkiä pois ajattelusta, jossa kaiken palvelun tulisi sisältyä lipun hintaan. Lentoyhtiön mukaan osa palveluista muuttuu vääjäämättä maksullisiksi.
Lentoyhtiö Finnair julkisti tänään uuden strategiansa, joka pohjautuu kuitenkin vanhoille menestystekijöille. Yhtiö jatkaa Suomen maantieteen hyödyntämistä ja satsaa Aasian kauttakulkuliikenteeseen, eli yhtiön termeillä via-liikenteeseen.

– Haluamme olla pohjolan ykkösiä ja mitalisijoilla via-liikenteessä, helmikuussa aloittanut toimitusjohtaja Mika Vehviläinen linjaa.

Finnair on tätä nykyä viiden parhaan joukossa reiteillään Euroopan ja Aasian välillä. Kilpailu kuitenkin kiristyy kovaa vauhtia. Arabiyhtiöt Emirates ja Qatar Airways, joita Vehviläinen kutsuu leikkimielisesti ”hiekkayhtiöiksi”, tähtäävät myös pohjoisen liikenteeseen.

Finnair ei kuitenkaan halua lähteä kisaan halvoista turistilennoista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Me emme aio olla mukana tässä ”200 eurolla Intiaan” -hintaluokassa, Vehviläinen sanoo.

Pohjoismaissa suurin kilpailija on SAS, jota Finnair sanoo ottaneensa kiinni vauhdilla. Ero matkustajakilometreissä, eli maksavien asiakkaiden kokonaismatkassa, kutistui viime vuonna 40 prosentista puoleen. Ohi aiotaan mennä pikavauhtia.

Osa palveluista
maksullisiksi


Iso osa Finnairin strategiaa on palvelulla erottautuminen. Maantiede tarjoaa Finnairille automaattisesti lyhyemmät lentoajat Pohjois-Aasiaan, mutta koneenvaihtojen nopeus ja palvelutaso saattavat ratkaista, millä yhtiöillä bisnesmatkailijat haluavat lentää.

Finnair aikookin tehdä jatkossa osan lentolipun hintaan nykyisellään sisältyvistä palveluista maksullisiksi.

– Osa palveluista tulee olemaan maksullisia. Meidän pitää päästä pois siitä ajattelusta, että kaikki palvelu kuuluu lipun hintaan, Vehviläinen sanoo.

Tahtotila on selvä, mutta yksityiskohdista ei vielä haluta puhua. Finnairista lupaillaan uusia linjauksia ”mahdollisimman pian”. Aiemmin yhtiö on puhunut esimerkiksi matkatavaran kuljettamisen tekemisestä lisämaksulliseksi.

Univormut, logo
ja koneet muuttuvat


Yhtiö uudistaa myös visuaalista ilmettään. Kahden vuoden päähän ulottuva projekti muuttaa niin yhtiön koneiden maalaukset kuin henkilökunnan univormutkin. Myös logo muuttuu. Synergiaa haetaan Helsingin vuonna 2012 koittavasta design-pääkaupunkistatuksesta ja uusia linjauksia on odotettavissa jo syksyllä.

Talouden taantuma on rokottanut lentoliikennettä ympäri maailman. Finnairinkin matkustajamäärät laskivat viime vuonna ja tulos painui 180 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Finnairia ovat syöneet myös toistuvat lakot sekä parin viikon takainen tuhkapilviepisodi, joka peruutti yhtiöltä satoja lentoja.

Yhtiö ei kuitenkaan pelästy myrskyisiä aikoja, vaan tähtää kasvuun.

– Kukaan ei ole tällä alalla kutistunut kannattavaksi. Vaihtoehtoina on joko kasvaa tai kuihtua pois, Vehviläinen sanoo vakavana.

Yhtiö pohtii uutena aluevaltauksena Intian ja Pohjois-Amerikan väliseen liikenteeseen osallistumista. Se saattaa tarkoittaa uusia reittejä Helsingistä Yhdysvaltoihin, mutta Vehviläinen ei vielä halua sanoa aiheesta mitään konkreettista.

"Johto ja työntekijät
samassa veneessä"


Henkilöstön rooli on Finnairissa viime vuosina ollut mutkikas. Vähentämis-, säästö-, ja tehostamistoimet ovat johtaneet toistuviin lakkoihin ja työkiistoihin.

Uusi toimitusjohtaja tunnustaa nyt realiteetit, mutta vaatii työntekijöiltä vastuunkantoa.

– Tällä alalla, toisin kuin ehkä aikaisemmissa töissäni, tuotantoa ei voi siirtää halvempiin maihin Kiinaan ja Intiaan, Nokia Siemens Networksilta Finnairiin siirtynyt Vehviläinen sanoo.

– Minusta Finnairissa enemmän kuin muualla johto ja työntekijät ovat samassa veneessä.

Kyse on yhtiön olemassaolosta.

– Lentoyhtiöllä ei ole mahdollisuutta luopua jatkuvasta kilpailukyvyn kehittämisestä, Vehviläinen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    6. 6

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Taksiautoilija pelkää katastrofia Kela-kyydeissä – Kela kertoo, kuka vastaa, jos kyytiä ei pian saakaan

    10. 10

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää