Tätä et näe Finnairilta: 200 eurolla Intiaan

Julkaistu: , Päivitetty:

Uuden strategiansa julkistanut Finnair haluaa pyrkiä pois ajattelusta, jossa kaiken palvelun tulisi sisältyä lipun hintaan. Lentoyhtiön mukaan osa palveluista muuttuu vääjäämättä maksullisiksi.
Lentoyhtiö Finnair julkisti tänään uuden strategiansa, joka pohjautuu kuitenkin vanhoille menestystekijöille. Yhtiö jatkaa Suomen maantieteen hyödyntämistä ja satsaa Aasian kauttakulkuliikenteeseen, eli yhtiön termeillä via-liikenteeseen.

– Haluamme olla pohjolan ykkösiä ja mitalisijoilla via-liikenteessä, helmikuussa aloittanut toimitusjohtaja Mika Vehviläinen linjaa.

Finnair on tätä nykyä viiden parhaan joukossa reiteillään Euroopan ja Aasian välillä. Kilpailu kuitenkin kiristyy kovaa vauhtia. Arabiyhtiöt Emirates ja Qatar Airways, joita Vehviläinen kutsuu leikkimielisesti ”hiekkayhtiöiksi”, tähtäävät myös pohjoisen liikenteeseen.

Finnair ei kuitenkaan halua lähteä kisaan halvoista turistilennoista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Me emme aio olla mukana tässä ”200 eurolla Intiaan” -hintaluokassa, Vehviläinen sanoo.

Pohjoismaissa suurin kilpailija on SAS, jota Finnair sanoo ottaneensa kiinni vauhdilla. Ero matkustajakilometreissä, eli maksavien asiakkaiden kokonaismatkassa, kutistui viime vuonna 40 prosentista puoleen. Ohi aiotaan mennä pikavauhtia.

Osa palveluista
maksullisiksi


Iso osa Finnairin strategiaa on palvelulla erottautuminen. Maantiede tarjoaa Finnairille automaattisesti lyhyemmät lentoajat Pohjois-Aasiaan, mutta koneenvaihtojen nopeus ja palvelutaso saattavat ratkaista, millä yhtiöillä bisnesmatkailijat haluavat lentää.

Finnair aikookin tehdä jatkossa osan lentolipun hintaan nykyisellään sisältyvistä palveluista maksullisiksi.

– Osa palveluista tulee olemaan maksullisia. Meidän pitää päästä pois siitä ajattelusta, että kaikki palvelu kuuluu lipun hintaan, Vehviläinen sanoo.

Tahtotila on selvä, mutta yksityiskohdista ei vielä haluta puhua. Finnairista lupaillaan uusia linjauksia ”mahdollisimman pian”. Aiemmin yhtiö on puhunut esimerkiksi matkatavaran kuljettamisen tekemisestä lisämaksulliseksi.

Univormut, logo
ja koneet muuttuvat


Yhtiö uudistaa myös visuaalista ilmettään. Kahden vuoden päähän ulottuva projekti muuttaa niin yhtiön koneiden maalaukset kuin henkilökunnan univormutkin. Myös logo muuttuu. Synergiaa haetaan Helsingin vuonna 2012 koittavasta design-pääkaupunkistatuksesta ja uusia linjauksia on odotettavissa jo syksyllä.

Talouden taantuma on rokottanut lentoliikennettä ympäri maailman. Finnairinkin matkustajamäärät laskivat viime vuonna ja tulos painui 180 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Finnairia ovat syöneet myös toistuvat lakot sekä parin viikon takainen tuhkapilviepisodi, joka peruutti yhtiöltä satoja lentoja.

Yhtiö ei kuitenkaan pelästy myrskyisiä aikoja, vaan tähtää kasvuun.

– Kukaan ei ole tällä alalla kutistunut kannattavaksi. Vaihtoehtoina on joko kasvaa tai kuihtua pois, Vehviläinen sanoo vakavana.

Yhtiö pohtii uutena aluevaltauksena Intian ja Pohjois-Amerikan väliseen liikenteeseen osallistumista. Se saattaa tarkoittaa uusia reittejä Helsingistä Yhdysvaltoihin, mutta Vehviläinen ei vielä halua sanoa aiheesta mitään konkreettista.

"Johto ja työntekijät
samassa veneessä"


Henkilöstön rooli on Finnairissa viime vuosina ollut mutkikas. Vähentämis-, säästö-, ja tehostamistoimet ovat johtaneet toistuviin lakkoihin ja työkiistoihin.

Uusi toimitusjohtaja tunnustaa nyt realiteetit, mutta vaatii työntekijöiltä vastuunkantoa.

– Tällä alalla, toisin kuin ehkä aikaisemmissa töissäni, tuotantoa ei voi siirtää halvempiin maihin Kiinaan ja Intiaan, Nokia Siemens Networksilta Finnairiin siirtynyt Vehviläinen sanoo.

– Minusta Finnairissa enemmän kuin muualla johto ja työntekijät ovat samassa veneessä.

Kyse on yhtiön olemassaolosta.

– Lentoyhtiöllä ei ole mahdollisuutta luopua jatkuvasta kilpailukyvyn kehittämisestä, Vehviläinen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Vantaa korottaa lasten­tarhan­opettajien palkkoja – ”Ei tarvitsisi palkan takia pahoittaa mieltään”

    2. 2

      Laaja lakko uhkaa Helsinki-Vantaan lentokenttää – ”Tiistaina Finnairin täytyy alkaa perua lentoja”

    3. 3

      Berner ehdottaa taksilakiin muutosta – matkailuyrittäjät säikähtivät uutta lupavaatimusta

    4. 4

      Yksinkertainen tarra paransi vanhusten hoitoa – näin Toyotan oppeja sovelletaan Suomessa

    5. 5

      Audin toimitusjohtaja pidätettiin

    6. 6

      Nyt se on selvitetty: näin yleistä ikäsyrjintä on Suomen työelämässä

    7. 7

      Bloomberg: ”Järkyttävä” korvaus yhtiön kuralle jättäneelle ranskalaispomolle – luopui miljoonista ministerin ärähdettyä

    8. 8

      SAK ja STTK tyrmäävät hallituksen uuden suunnitelman: Ensimmänen aktiivimalli oli tähän verrattuna ”lastenleikkiä”

    9. 9

      Tänä vuonna Suomi kasvaa vauhdilla – sitten huipulta pudotaan nopeasti

    10. 10

      Valtiovarainministeriö: Suomen talouskasvu kiihtyy – ”Nyt pitäisi rakentaa puskureita”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Laaja lakko uhkaa Helsinki-Vantaan lentokenttää – ”Tiistaina Finnairin täytyy alkaa perua lentoja”

    2. 2

      Audin toimitusjohtaja pidätettiin

    3. 3

      Berner ehdottaa taksilakiin muutosta – matkailuyrittäjät säikähtivät uutta lupavaatimusta

    4. 4

      SAK ja STTK tyrmäävät hallituksen uuden suunnitelman: Ensimmänen aktiivimalli oli tähän verrattuna ”lastenleikkiä”

    5. 5

      Yksinkertainen tarra paransi vanhusten hoitoa – näin Toyotan oppeja sovelletaan Suomessa

    6. 6

      Bloomberg: ”Järkyttävä” korvaus yhtiön kuralle jättäneelle ranskalaispomolle – luopui miljoonista ministerin ärähdettyä

    7. 7

      Moni piensijoittaja tuhoaa tuottonsa todella helpolla virheellä

    8. 8

      Vantaa korottaa lasten­tarhan­opettajien palkkoja – ”Ei tarvitsisi palkan takia pahoittaa mieltään”

    9. 9

      Valtiovarainministeriö: Suomen talouskasvu kiihtyy – ”Nyt pitäisi rakentaa puskureita”

    10. 10

      Nyt se on selvitetty: näin yleistä ikäsyrjintä on Suomen työelämässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin voit tuhota omaisuutesi painepesurilla – vakuutus ei korvaa vääränlaista käyttöä

    2. 2

      Laaja lakko uhkaa Helsinki-Vantaan lentokenttää – ”Tiistaina Finnairin täytyy alkaa perua lentoja”

    3. 3

      Audin toimitusjohtaja pidätettiin

    4. 4

      ”Osa leskeneläkkeistä on hävyttömän suuria”– epäreilua rikkaiden tukemista vai turva kriisitilanteen varalle?

    5. 5

      Berner ehdottaa taksilakiin muutosta – matkailuyrittäjät säikähtivät uutta lupavaatimusta

    6. 6

      Moni piensijoittaja tuhoaa tuottonsa todella helpolla virheellä

    7. 7

      Moni hoitaa taloaan huolettomasti: ”Aina ei ymmärretä, että rakenteet eivät ole ikuisia”

    8. 8

      Riita naapurin autotallista maksoi pariskunnalle 40 000 euroa

    9. 9

      Joka kymmenes eläkeläinen vakavissa talousvaikeuksissa – karsivat jopa lääkehoitoa: ”Samat vaatteet 20 vuotta”

    10. 10

      Oululaisyritys pestasi 59-vuotiaan työttömän Hannun – hän on nyt 66-vuotias ja käy vieläkin töissä

    11. Näytä lisää