Sanoman tulos parani ennakoitua enemmän

Mediakonserni Sanoman liikevoitto oli odotuksia jyrkemmässä nousussa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Liikevaihto kasvoi odotetusti. Myös mainosmarkkinoilla on ollut pieniä merkkejä paremmasta. Yhtiö pitää koko vuoden näkymät ennallaan.

5.5.2010 11:38 | Päivitetty 5.5.2010 12:44

Liikevoitto ilman kertaeriä parani 35,6 miljoonaan euroon, kun se vuotta aikaisemmin oli 23,2 miljoonaa euroa. Voittomarginaali nousi 3,7 prosentista 5,6 prosenttiin. Liikevoitoksi ennustettiin markkinoilla 31,7 miljoonaa euroa.

Tulos ennen veroja ylsi 34,1 miljoonaan euroon. Uutistoimisto Bloombergin keräämän mediaaniennusteen mukaan analyytikot odottivat tulokseksi 26,3 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin tulosta ennen veroja kertyi 10,9 miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos nousi 0,05 eurosta 0,16 euroon. Analyytikot ennakoivat sen nousevan 0,12 euroon.

Liikevaihto ylsi noin 638 miljoonaan euroon, kun analyytikot odottivat 637,5 miljoonaa euroa. Viime vuoden tammi–maaliskuussa liikevaihto oli 636 miljoonaa euroa.

Liiketoiminnan kassavirta parani 8,5 miljoonan euron miinuslukemista 38 miljoonaa euroa plussalle.

Sanoman näkymät tälle vuodelle ovat ennallaan eli konsernin liikevaihdon ennakoidaan kasvavan ja liikevoiton ilman kertaeriä paranevan hieman. Viime vuonna liikevoitto ilman kertaeriä oli 229,5 miljoonaa euroa.

Sanoma Trade-ryhmässä näkymät ovat kuitenkin heikentyneet.

Liikevaihtoon ja liikevoittoon vaikuttaa mainonnan ja yksityisen kulutuksen kehittyminen. Näkymät perustuvat oletukseen, jonka mukaan mainosmarkkinat pysyvät toimintamaissa vakaina tai kasvavat vain hieman. Viime vuonna tehdyt tehostamistoimet tukevat tulosta edelleen tänä vuonna.

Tehostus toiparannuksen

Sanoman toimitusjohtajan Hannu Syrjäsen mukaan konsernin alkuvuoden tulosparannuksen taustalla oli pitkälti tehostaminen, kun markkinoilla kehitys oli vielä vaisuhkoa.

– Tehostimme vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä toimintaamme entisestään. Toiminnan parantaminen auttoi kasvattamaan liikevoittoa ilman kertaluonteisia eriä merkittävästi. Myynnillisesti vuosi 2010 on käynnistynyt melko hitaasti, Syrjänen sanoo osavuosikatsauksessa.

Syrjäsen mukaan mainosmarkkinat heikkenivät edelleen kahden ensimmäisen kuukauden aikana useimmissa maissa. Maaliskuussa kehitys oli kuitenkin lupaavaa erityisesti Suomessa.

– Mainosmarkkinoiden huonon näkyvyyden vuoksi on liian aikaista sanoa, jatkuuko myönteinen kehitys. On epätodennäköistä, että näillä markkinoilla tapahtuisi nopeita muutoksia. Sen vuoksi keskitymme edelleen hyvän rahavirran ylläpitämiseen ja tehokkuuden parantamiseen, Syrjänen sanoo.

Verkkomainonnassakova kasvu

Sanoma-konserniin kuuluvan sanomalehdenkustantaja Sanoma Newsin tulos oli alkuvuonna kasvussa. Liikevoitto ilman kertaeriä parani 15 prosenttia eli 8,3 miljoonasta eurosta 9,6 miljoonaan euroon.

Tulosta tukivat aiemmat tehostamistoimet ja etenkin maaliskuussa myönteisesti kehittyneet ilmoitustuotot.

Sanoma Newsin liikevaihto kasvoi lähes kaksi prosenttia 109,4 miljoonaan euroon. Tästä ilmoitustuottojen osuus oli 47 prosenttia ja levikkituottojen 43 prosenttia.

Tuloskatsauksen mukaan Suomen mainosmarkkinat kääntyivät pieneen kasvuun helmikuussa. Sanoma Newsin ilmoitustuotot kasvoivat tammi–maaliskuussa kolme prosenttia. Verkkomainostuotot kasvoivat kuitenkin 26 prosenttia.

Sanoma Newsin levikkituotot kasvoivat lähes prosentin tilaustuottojen myötä. Levikkimäärät ovat laskussa, mutta verkkopalvelujen kävijämäärät kasvavat edelleen selvästi.

Helsingin Sanomien liikevaihto kääntyi loivaan kasvuun levikkituottojen myönteisen kehityksen myötä. Myös yksikön ilmoitustuotot ja markkinaosuus kasvoivat alkuvuonna.

Ilta-Sanomien liikevaihto kasvoi kahdeksan prosenttia, kun sekä ilmoitustuotot että irtonumeromyynti kehittyivät suotuisasti. Lehti paransi asemaansa iltapäivälehtimarkkinoilla.

Sanoma News arvioi liikevaihtonsa olevan tänä vuonna viime vuoden tasolla ja liikevoiton ilman kertaeriä paranevan hieman.

Taloussanomat on osa Sanoma-konsernia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?