"Tämän Finnair vielä kestää"

Julkaistu: , Päivitetty:
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA ehti jo maaliskuussa julistaa,http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/03/11/lentoyhtioiden-yhteenlaskettu-tappio-on-28-miljardia/20103656/139 että lentoyhtiöiden elpyminen on päässyt hyvin käyntiin. Liitto pienensi samalla tämän vuoden tappioennusteitaan.
Nyt Euroopan lentoliikenne on lamautunut tuhkapilvien alle tehokkaammin kuin vuonna 2001 New Yorkin terrori-iskujen aikaan.
– Jos liikennekatkos jää suhteellisen lyhytaikaiseksi, Suomessa muutamaan päivään, sillä ei ole kovin suurta vaikutusta pohjoismaisten lentoyhtiöiden talouteen, sanoo Pohjola-pankin seniorianalyytikko Jari Räisänen.
Hän uskoo, että vasta useiden viikkojen yhtäjaksoinen lentokielto näkyisi Finnairin taserakenteessa.
Lentämättömyydestä tulee tappioita, mutta vastaavasti muun muassa polttoaine- ja muut toimintakulut pienenevät.
Ilmailualaa seuraava Räisänen muistuttaa, että talven aikana sekä SAS:n että Finnairin liiketoiminnassa on ollut toipumisen merkkejä.
– Tappiollahan ne yhä ovat, mutta koko ajan alalla on menty parempaan suuntaan. SAS on ehkä osakeantinsa ajoituksen takia tällä hetkellä vähän kriittisemmässä tilassa, eivätkä sijoittajat halua yhtiöstä uusia huonoja uutisia, Räisänen arvioi.
Tärkeintä hänen mielestään on huomata, ettei tuhkakaaoksella todennäköisesti ole vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen.
– Vuoden 2001 terrori-iskut vaikuttivat lentomatkailun suosioon kauan, ja matkustajien pelot muuttivat alan näkymiä paljon. Tämä luonnon aiheuttama tilanne on hetkellinen: ihmiset ymmärtävät että vaara poistuu heti kunhan tuhkapilvet haihtuvat, Räisänen sanoo.
Kommentit
Näytä lisää